به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، عید قربان در استان اردبیل با آداب و رسوم خاصی برگزار می شود .

معمولا از چند روز مانده به عید قربان، اهالی استان اردبیل خود را برای برپایی این عید بزرگ مهیا می کنند.

عید قربان البته در بین خانواده هایی که پسران و دختران نامزد دارند حال و هوای دیگری دارد، این خانواده‌ها از چند روزه مانده تا شب عید قربان، خود را مهیای برپایی جشنی بزرگ می‌کند.

در شب قبل ازروز عید قربان خانواده داماد برای شادباش و تبریک عید، گوسفندی زنده همراه با هدایایی ویژه که معمولا طلا و جواهرات است با تزئینات خاص به خانواده عروس پیشکش می کنند؛ به این مراسم خاص که به خاطر عید قربان برای دختر و پسرهای اردبیلی برگزار می شود “قربانلیق” می گویند؛ گوسفند پیشکس‌شده برای عروس با روبان یا شال قرمز تزیین می شود.

برای مراسم قربانلیق معمولا خانواده داماد، اقوام نزدیک را هم دعوت می‌کنندو به یمن این عید بزرگ جشن بزرگی برپا می‌شود؛ پس از تحویل گوسفند قربانی و سایر پیکش ها در روز عید قربان نیز خانواده عروس گوسفند پیشکش شده را قربانی کرده ومرسوم است که نصف  گوسفند قربانی به خانواده داماد داده می شود.

دیدار از خانواده های داغدار هم از دیگر رسومی است که در عید قربان در بین مردم اردبیل رواج دارد؛ مردم معتقدند باید برای شریک شدن در غم و شادی هم باید در اعیاد مهم سراغ خانواده های داغدار رفت.

خبرنگار: بهرام محمدرضالو

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.