به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر،  در این آئین کهن، اردبیلی‌ها بعد از چهارشنبه‌سوری، صبح چهارشنبه با حضور در کنار رودخانه بالیقلی‌چایی به ویژه پل تاریخی «یئددی گوز» (هفت چشمه) و با عبور از روی آب و آرزوی سلامتی به اعضای خانواده و یکدیگر، جای کهنگی‌های امسال را با تازگی‌های سال جدید عوض می‌کنند.

عده‌ای از بانوان با در دست داشتن قیچی، جارو و کوزه سفالی در این پل تاریخی حاضر شده و کوزه‌های آب قدیمی و جدیدی را با خود می‌آورند و بعد از گذشتن از روی آب، کوزه‌های قدیمی را در کنار آب می‌شکنند و کوزه‌های جدید را از آب چشمه پر کرده و به خانه برده و به نیت برکت و فراوانی در چهارگوشه خانه می‌ریزند.

امسال به دلیل ناپاکی‌های رودخانه بالیق‌لی مردم کمتر کوزه‌های خود را با آب پر کرده و به خانه می‌برند و عموما فقط به صورت نمادین در محل پر کرده و دوباره روانه رودخانه می‌کنند.

آیین «نو اوستی» در اردبیل برگزار شددر ادامه این مراسم، مردم به نیت قطع شدن و جدا شدن از کهنگی‌ها و نو شدن، با قیچی کردن آب رودخانه، آب کهنه را از آب تازه سوا می‌کنند و با قیچی کردن سبزه‌ها، سبزی و تازگی جدید را آرزو می‌کنند و در آخر هم گرد و غبار سال کهنه را از جارو‌های خود می‌زدایند و آن را به خانه‌های خود می‌برند.

خانواده‌ها در کنار رودخانه بالیقلی‌چایی حضور پرشوری داشته و به انجام آیین و رسم‌های این روز پرداختند، اما گلایه‌هایی نیز داشتند بویژه در مورد آلوده بودن آب و تمیز نبودن سطح رودخانه ابزار نگرانی کرده و از مجموعه مدیریت شهری انتظار دارند در آستانه عید نوروز رودخانه بالیق‌لی چایی که از مهمترین مناظر شهر اردبیل است بیشتر به زیباسازی و بهداشت محیط این مسیر توجه کنند تا مسافران و گردشگرانی که به اردبیل سفر می‌کنند با ذهنیت مثبت از شهر خارج شوند.

خبرنگار: بهرام محمدرضالو

منبع: خبرگزاری صداوسیما مرکز اردبیل

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.