به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، دوران عقد می‌تواند یکی از هیجان انگیزترین و زیباترین دوره‌های زندگی باشد. شما بالاخره با فرد موردعلاقه‌تان ازدواج کرده‌اید و رسما همسر او هستید، می‌خواهید همه لحظات تلخ و شیرین را با او شریک باشید و زندگی جدیدی را در کنار او آغاز کنید. اما داستان همیشه به آسانی طبق این روال پیش نخواهد رفت.

در دوران عقد نگرانی‌ها و اختلافات جدیدی برای عروس و داماد ایجاد خواهد شد. اختلافاتی که ممکن است دعوا و درگیری زیادی ایجاد کند و مانعی برای ادامه ارتباط و حتی جدایی در دوران عقد شود.

اگرچه باتوجه به هیجانات اولیه شروع دوران متاهلی، بسیاری از اختلافات در این دوران طبیعی و قابل حل است. درواقع زوج با فراگیری مهارت‌های ارتباطی و مشاوره می‌توانند بسیاری از سوتفاهم‌ها را برطرف کرده و از بروز دعوا و درگیری در دوران عقد جلوگیری کنند.

اصلی‌ترین اختلافات در دوران عقد و نامزدی

در دوران عقد، زوج رسما یکدیگر را به عنوان همسر پذیرفته‌اند و تعهد و قطعیت بیشتری نسبت به دوران آشنایی اولیه به هم دارند در این دوران افراد به مسئله ازدواج و زندگی مشترک جدی‌تر و عمیق‌تر فکر می‌کنند و با ارتباط عاطفی و  زناشویی، شناخت جامع‌تر و واقعی‌تری می‌توانند از طرف مقابل کسب کنند.

در این دوره رابطه عاطفی زن  و مرد در مرحله‌ای قرار دارد که انتظارات فرد از طرف مقابل بسیار بالاست. همین موضوع می‌تواند عاملی باشد که رابطه زن و مرد محکم‌تر شود و به سمت تشکیل زندگی مشترک پیش بروند و یا اینکه اختلافات بیشتری پیدا کنند و حتی به انتخاب خود شک کنند.

تحقیقات آماری باورنکردنی از طلاق در دوران عقد ارائه می‌دهد. طبق آمار حدود ۵۰ درصد از طلاق‌ها در ایران، در دوران عقد اتفاق می‌افتند. موضوعاتی که در دوران عقد و نامزدی می‌تواند باعث ایجاد اختلاف و دعوا شود، معمولا به یکی از مسائل زیر مربوط است:

از دست رفتن اعتماد به طرف مقابل: دروغ گویی، روابط نامشروع، خیانت، پنهان کاری و …

اختلافات در روابط زناشویی: اختلاف در حدود روابط در دوران عقد، تفاوت در مزاج جنسی و …

پی بردن به عادات خاص در طرف مقابل: فعالیت زیاد در شبکه‌های اجتماعی، انواع اعتیاد، عدم رعایت نظافت و …

شک کردن به درستی انتخاب خود: براورده نشدن انتظارات و معیارها

اختلاف در برنامه ریزی برای عروسی: زمان عروسی، هزینه مراسم، تعداد مهمان‌ها و …

اختلاف خانواده‌ها : اختلافات فرهنگی، آداب و رسوم، رفت و آمد و …

مشکلات مالی در دوران عقد: در دوران عقد و نامزدی ممکن است بدلیل توقعات و مراسمات مربوط به این دوران زوج با مشکلات مالی روبرو شوند که این مشکلات منجربه مشاجره و دعوا جدی شود.

دلایل بوجود آمدن مشکلات و بالا گرفتن دعوا در دوران عقد و نامزدی

دلایل زیادی ممکن است باعث بوجود آمدن مشکلات جدی در دوران عقد شود، رایج‌ترین دلایل در ادامه شرح داده شده‌اند:

آشنایی کوتاه مدت و عقد زود هنگام

عجله کردن در برگزاری مراسم عقد و عدم کسب شناخت کافی در نامزدی و قبل از دوران عقد یکی از اصلی‌ترین دلایل بوجود آمدن مشکلات در دوران عقد است.

 

طبق تحقیقات انجام شده احتمال طلاق در دوران عقد برای زوج‌هایی که کمتر از ۶ ماه نسبت به هم شناخت داشته‌اند بسیار بالاست.

طولانی شدن دوران عقد

طولانی شدن دوران عقد می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد. اصلی‌ترین علت را شاید بتوان وجود مشکلات مالی و اقتصادی برشمرد. بیکاری، عدم توانایی تامین زندگی مستقل، مسکن، هزینه مراسم عروسی، جهیزیه و … شروع زندگی مشترک را به تاخیر می‌‌اندازند و دوران عقد را طولانی‌تر می‌کنند. از نظر کارشناسان حداکثر زمان مناسب برای دوران عقد یکسال است و طولانی‌تر شدن آن احتمال بروز اختلافات، بالا گرفتن دعواها و یا سرد شدن روابط زوج را افزایش می‌دهد.

عدم صداقت، دروغ گویی و تظاهر قبل از عقد

بسیاری از افراد در زمان خواستگاری و در طی دوران نامزدی، برای جلب نظر طرف مقابل، اطلاعات مهمی از زندگی حال یا گذشته خود را مخفی نگه می‌دارند. این اطلاعات ممکن است شامل مسائلی همچون سابقه کیفری، وجود روابط جدی یا ازدواج ناموفق، اختلاف در دیدگاه مذهبی، وجود بیماری خاص، مصرف مواد و …. باشد. پنهان کاری یا دروغ گفتن در مورد این مسائل تنها در یک مدت زمان محدود امکان پذیر است، و با افشا شدن واقعیت در دوران عقد اعتماد طرف مقابل را برای شروع زندگی از بین می‌برد و چه بسا منجر به جدایی در این دوران شود.

فاصله و روابط دورادور در دوران عقد و نامزدی

دور بودن یکی از دو نفر و عدم حضور فیزیکی او در طولانی مدت باعث می‌شود شناخت کمتری از هم کسب کنند. همچنین ممکن است منجر به سرد شدن ارتباط عاطفی آن‌ها و در نتیجه بروز اختلافات و دعوا در دوران عقد و نامزدی شود.

بها دادن به رسم و رسومات غلط

متاسفانه در فرهنگ ما گاها آنقدر به رسم و رسومات ازدواج و برگزاری مراسم آن بها داده می‌شود که اهداف مهم‌تر و  برنامه‌های بلند مدت برای زندگی مشترک زوج فراموش می‌گردد. دغدغه تدارک بهترین مراسم جشن ازدواج و مهمانی‌ها و …  فشار اقتصادی و اضطراب روانی زیادی به زوج و خانواده‌هایشان وارد می‌کند. چه بسا این فشارهای روانی و یا عدم توافق بر رسوم خاص عاملی برای ایجاد درگیری و اختلافات جدی و بالاگرفتن دعوا در دوران عقد و نامزدی می‌شود.

عمل نکردن به تعهدات و انتظارات

در دوران آشنایی و نامزدی زوج برای ارتباطشان قول و قرارها و تعهداتی را قرار می‌دهند. در صورتی که در بعد از عقد یکی از طرفین به تعهدات خود پایبند نماند، انتظارات طرف مقابل تحقق نمی‌یابد، درنتیجه دلخوری و کدورت ایجاد شده و باعث دعوا می‌شود. این تعهدات ممکن است مربوط به موضوعاتی مانند مسائل ارتباطی، خانوادگی یا مالی باشد.

دخالت خانواده‌ها

یکی از مشکلاتی که ممکن است زوج در دوران عقد با آن مواجه شوند رفتار نامناسب خانواده‌هاست. نظارت و حساسیت خانواده بر عضو جدید که به جمع آن‌ها اضافه می‌شود ممکن است باعث ایجاد کدورت شود. همچنین دخالت خانواده‌ها در امور روابط زن و شوهر در دوران عقد ممکن است آن‌ها را با مشکلاتی مواجه کند.

راهکارهای حل اختلافات دوران عقد

روانشناسان و متخصصان حوزه خانواده و ازدواج راهکارهای زیر را برای حل اختلافات دوران عقد و نامزدی ارائه می‌دهند:

  • سعی کنید انتظارات مالی و عاطفی خود را متناسب با شناختی که از روحیات و شرایط طرف مقابل خود بدست آورده‌اید واقع‌بینانه تنظیم کنید.
  • صداقت داشته باشید. با داشتن صداقت می‌توانید برای طرف مقابل اعتماد و اطمینان خاطر ایجاد کنید.
  • نقاط قوت طرف مقابل را با تشویق و تقدیر تقویت کنید و سعی در پذیرش نقاط ضعفی داشه باشید که وجود آن در هر شخصی طبیعی است.
  • با روابط گرم و صمیمی، عشق و محبت را در یکدیگر تقویت کنید تا بتوانید رابطه عاطفی عمیقی ایجاد کنید.
  • خانواده‌ها باید به فرزندان برای درک نیازها و توقعات همسر خود کمک کنند و مانع از بروز مشکلات شوند.
  • بسیاری از اختلاف نظرها و دعواهای کلامی در بین زن و شوهر طبیعی است.
  • منبع:lovesradio.com
  • خبرنگار: بهرام محمدرضالو
  • منبع: سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما
  • انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.