به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، نخود فرنگی به علت اینکه دارای نشاسته زیادی است به‌عنوان یک سبزی کربوهیدراتی سالم مانند سیب‌زمینی، ذرت و کدوسبز در نظر گرفته می‌شود.

این سبزی منبع گیاهی خوبی از آهن است و می‌تواند در تشکیل گلبول‌های قرمز خون و انتقال اکسیژن در سراسر بدن نیز موثر باشد.
کنترل سطح قند خون
نخود فرنگی دارای شاخص گلیسمی (GI) نسبتاً پایینی است که می‌تواند به کنترل سطح قند خون کمک کند.
نخود فرنگی حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند منیزیم، ویتامین‌های B و ویتامین C است که همگی به کنترل قند خون کمک می‌کنند.
حفظ سلامت دستگاه گوارش
نخود سبز سرشار از فیبر است که برای حفظ سلامت دستگاه گوارش مفید است. فیبر باکتری‌های خوب روده را رشد می‌دهد، آن‌ها را سالم نگه می‌دارد و از رشد باکتری‌های مضر جلوگیری و درنهایت این روند به پیشگیری از بیماری التهابی روده، سندرم روده تحریک پذیر و سرطان روده بزرگ کمک می‌کند.
مناسب برای پوکی استخوان
نخود فرنگی منبعی سرشار از ویتامین K و D است که به جذب کلسیم و جلوگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند و باعث تقویت استخوان‌ها می‌شود. همچنین نخود فرنگی با دارا بودن ویتامین K باعث دوری از بیماری‌هایی نظیر ورم مفاصل و آلزایمر در افراد می‌شود.
مصرف نخودسبز در زمستانکمک به رشد طبیعی مغز کودک
فولات به عنوان یکی از مواد مغذی مهم در نخود فرنگی به وفور یافت می‌شود و می‌تواند به رشد طبیعی مغز و نخاع کودک کمک کند.
تقویت سیستم ایمنی
نخودفرنگی منبع غنی از مواد مغذی آنتی اکسیدانی مانند ویتامین C، مواد معدنی مفید برای قلب مانند منیزیم، پتاسیم و کلسیم و همچنین مواد مغذی گیاهی مانند کاروتنوئید‌ها و فلاونول‌هاست که به سلامت قلب و عروق کمک می‌کنند.
محافظت از بدن در برابر بیماری‌های مزمن
از دیگر خواص نخود فرنگی قدرت محافظتی آن در برابر بیماری‌های مزمن است. ترکیبات موجود در نخود فرنگی باعث جلوگیری از برخی بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی و انواع سرطان می‌شود؛ این خاصیت به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌های قوی مانند ویتامین c، منیزیم، پتاسیم، کلسیم و سایر ترکیباتی که ذکر شد ایجاد شده است؛ مصرف دائمی نخودفرنگی می‌تواند از دیابت و آرتریت نیز جلوگیری کند.

خبرنگار: بهرام محمدرضالو

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.