به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، سواد رسانه‌ای شامل یک نوع درک بر مهارت بوده که براساس آن می‌توان تمامی رسانه‌ها و تولیدات آن‌ها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد، در واقع سواد رسانه‌ای می‌تواند به مخاطبان رسانه‌ها آموزش دهد تا از حالت مصرف گرایی خارج شده و به یک ارتباط دوسویه رسند که در نهایت به نفع خود فرد است.

در وهله اول باید گفت سواد رسانه‌ای کسب بینش و درک برای تشخیص درست رسانه‌ها از یکدیگر است. هدف اصلی سواد رسانه‌ای می‌تواند این باشد که براساس آن بتوان دید که آیا بین محتوای یک رسانه با عدالت اجتماعی رابطه‌ای وجود دارد یا خیر.

هر رسانه‌ دارای نظام و سلسله مراتبی است که می‌توان براساس یک جریان، گروه یا قدرت حاکمه باشد تا محتوای تولید شود که الزاما عدالت‌جو نباشد. بنابراین چنین محتوای رسانه‌ایی نمی‌تواند در خدمت عدالت اجتماعی عمل کند. پس می‌توان این نکته را در نظر داشت که آگاهی و اطلاعاتی که از رسانه‌ها به دست می‌آید ممکن است به صلاح مردم نباشد.

مسلط شدن به سواد رسانه‌ای هم مستلزم کسب آمیزه‌ای از مهارت‌هاست. امروزه در دنیایی زندگی می‌کنیم که خواه ناخواه در شرایط اشباع رسانه‌ای قرار دارد، فضای پیرامون ما سرشار از اطلاعات است که سواد رسانه‌ای را می‌توان بستر منطقی دسترسی، تجزیه و تحلیل و تولید ارتباط در شکل‌های گوناگون رسانه‌ای دانست.

در شرایط اشباع رسانه‌ای و در فضای موجود افراد در معرض حجم بالایی از اطلاعاتی هستند که به هیچ وجه به برخی از آن‌ها نیاز ندارند. پس باید از پیام‌ها و اطلاعات اطرافمان براساس نیازهایمان استفاده کنیم تا دچار سردرگمی نشویم. امروزه سواد رسانه‌ای یکی از موضوعات جدی در فضای رسانه‌ای بوده و کسانی که در این زمینه اطلاعات خوبی دارند، به راحتی می‌توانند در مواقع بحرانی و در شرایطی که نیاز به تشخیص اخبار درست از نادرست احساس می‌شود، گام بردارند. مردم با دانش کافی در بحث سواد رسانه‌ای می‌توانند به راحتی اخبار درست را از اخبار نادرست تشخیص دهند.

متاسفانه کشور طی هفته‌های اخیر در پی درگذشت مهسا امینی دختر کرد ۲۲ ساله دچار تنش شد و موضوع بوجود آمده سبب شد تا دشمنان ضد انقلاب پای کار بیایند و با اخبار و گزارش‌های نادرست، بر گستره اعتراضات مردمی بیافزایند و آن را از مسیر درست خود خارج کنند.

بدیهی است در این شرایط مردم نیاز دارند پیام دریافتی را با عقل خودشان، گروه‌های مرجع و منابع معبتر چک کنند. در ماجرای اخیر دو دسته وجود دارد که باید از یکدیگر تفکیک کرد. دسته اول افرادی که عامل، ابزار و هماهنگ با فرستندگان پیام یعنی عوامل ضد انقلاب هستند و هدفشان تخریب و زیر سوال بردن و به مخاطره انداختن امنیت کشور است و دسته دوم افرادی هستند که از ماجرای فوت مهسا امینی ناراحت هستند و اعتراض دارند.

اما موضوعی که در اینجا مطرح می‌شود این است که اعتراض با اغتشاش، آتش زدن بانک و حمله به ماموران قانون متفاوت است. کسانی که دست به چنین اقداماتی زدند از جنس مردم معترض نیستند. سواد رسانه‌ای به مردم معترض کمک می‌کند تا متوجه شوند پشت تجمعات و اغتشاشات چه کسانی قرار دارند و چه سودی از این شرایط می‌برند که تنش و نا آرامی را در کشور بوجود آورند.

فقدان سواد رسانه‌ای مردم به صورت عمومی یکی از مواردی است که باید به آن توجه کرد، در واقع باید گفت زمانی که بحران در کشور بوجود می‌آید، نقش سواد رسانه‌ای کارساز و بسیار تاثیرگذار  است. وقتی مردم بتوانند تشخیص دهند چه کسانی با چه هدفی به جز اهداف آنها در فضای مجازی در حال فعالیت هستند خود را از آنها جدا کرده و سعی می‌کنند اقدامات منطقی‌تری انجام دهند و اگر هم اعتراضی دارند آن را برای زمان دیگری نگه دارند که در حاشیه اهداف سو استفاده گران قرار نگیرد.

منبع: شبکه اطلاع رسانی راه دانا

خبرنگار: بهرام محمدرضالو

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.