به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر،  مسعود ایرانی، با اشاره به تولید سالانه بیش از ۱۱۰ هزار مترمربع فرش در استان اردبیل اظهار داشت: در اردبیل بیش از ۴۰ هزار بافنده فرش داریم که تنها سالانه در کارگاه تولید فرش ماهی میراشرف ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر تولید فرش را شاهد هستیم.
وی با اشاره به اینکه نخ و نقشه فرش‌ها در اردبیل تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: طراحی، نخ ریسی و رنگرزی این فرش‌ها به صورت بومی در اردبیل انجام می‌شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل با بیان اینکه هنر صنعت فرش اردبیل دارای نقشه‌های متعددی است، گفت: نقشه‌های هریس، شیخ محمد، نقشه افشان، شاه عباسی و نقشه‌های ذهنی بافت که بیشتر در مشگین شهر و خلخال با زمینه‌های ذهنی خاص بافته می‌شود، جزو این نقشه هاست.
ایرانی با بیان اینکه ۲۲ شغل جنبی با این هنر صنعت گره خورده است، تصریح کرد: نبود بیمه یکی از دغدغه‌های اصلی بافندگان فرش در اردبیل بیمه است که تاکنون ۴ هزار و ۷۰۰ نفر بافنده فرش را در این استان زیرپوشش بیمه برده‌ایم.
وی از پرداخت تسهیلات بانکی به بافندگان فرش در اردبیل خبر داد و گفت: سال گذشته ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات توسط ستاد تسهیل استان برای پرداخت به قالیبافان اردبیل تصویب شد که از این رقم ۲۷ میلیارد تومان پرداخت شده و مابقی نیز در دست پرداخت است.
وی با بیان اینکه صنعت فرش اردبیل بی‌نظیر است، اظهار داشت: به دلیل همین کیفیت جهانی فرش اردبیل در تمام دنیا زمینه‌های صادراتی مطلوبی را تجربه می‌کند.

خبرنگار: بهرام محمدرضالو

منبع:  خبرگزاری صداوسیما، مرکز اردبیل

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.