30. دى 1396 - 8:07   |   کد مطلب: 3038
۷۶درصد بیماری ها در ایران غیر واگیردار بوده که از جمله این بیماری ها چاقی، فشارخون، چربی و قند خون است، بنابراین مردم باید برنامه غذایی منظم و روزانه داشته باشند و از کارشناسان تغذیه و متخصصانی که در پایگاه های بهداشت هستند استفاده کنند

به گزارش بانوی کوثر، به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ امروزه تنها برای کیفیت نمی توانیم بر استاندارد بودن کالا کفایت کنیم پس چگونه می توانیم بهترین ها را از بدترین ها تشخیص دهیم؟

سلامتی را در هیچ فروشگاهی به فروش نمی رسانند که به راحتی بتوانیم آن را خریداری کنیم. از این رو دی ماه امسال را به عنوان آموزش همگانی تغذیه نام گذاری کرده بودند و امیدواریم که مردم هم از این فرصت ها نهایت استفاده را ببرند.

در این خصوص به سراغ ریحانه بشیری کارشناس ارشد تغذیه رفتیم تا در زمینه تغذیه و رژیم درمانی با وی گفت و گو کنیم.

***

مفهوم تغذیه سالم و ناسالم چیست؟

تغذیه سالم یعنی داشتن یک برنامه غذایی جامع و کامل از همه مواد غذایی با ارزش و مفید که تغذیه سالم اطلاق می شود. تغدیه ناسالم مصرف غذاهای بی ارزش و عادت های نادرست غذایی است، مثل: پرخوری، کم خوری مواد غذایی مختلف، مصرف زیاد فست فوت ها، غذاهای سرخ کردنی و غذاهای رستورانی، مصرف کم میوه جات و سبزیجات که به عنوان غذای ناسالم اطلاق می شود.

شما راجع به غذای سالم صحبت کردید؛ با چه برنامه غذایی می توانیم بگویم که شخص مواد مورد نیاز بدن را دریافت کرده است؟

بحث هرم غذایی مطرح است؛ که مصرف همه این مواد با توجه به سن افراد هم متفاوت است:

درجه اول نان و غلات که تامین کننده انرژی و ویتامین ها هست. بخصوص ویتامین B که البته باید در حد تعادل باشد و زیاده روی نشود.

درجه دوم سبزیجات و میوه هاست که باید روزانه یک یا دو عدد میوه به عنوان میان وعده استفاده کنند. گروه سبزیجات که بصورت سبزی خوردن در کنار غذا، سالاد و سبزیجات بخارپز می توانند استفاده کنند.

درجه سوم انواع گوشت ها و تخم مرغ است. باور غلطی در میان مردم است که بزرگسالان نباید تخم مرغ مصرف کنند چرا که چربی خون آنها را بالا می برد، درحالی که بزرگسالان می توانند در یک هفته سه عدد مصرف کنند و کودکان هر روز تخم مرغ مصرف کنند.

درجه چهارم حبوبات و مغزیجات است، چون قیمت مغزیجات بالاست و همه توانایی خرید ندارند. مردم می توانند از کشمش و نخودچی، بادام زمینی و گردو استفاده کنند. حبوبات هم در کنار برنج قرار دارد مثل لوبیا پلو، آب گوشت و…

گروه پنجم شیر و لبنیات که به خصوص به کودکان، خانم های باردار و شیرده توصیه می شود. لبنیات در کودکان برای رشد قدی و استحکام استخوان ها موثر است و در افراد بزرگسال برای جلوگیری از پوکی استخوان مطرح است.

با وجود اینکه امروزه خانم ها و آقایان هر دو شاغل هستند، جامعه به سمت غذاهای آماده رو آورده است. الان دیگر حتی کباب فریز شده یا پیاز سرخ شده در فروشگاه ها موجود است. آیا این ها ارزش غذایی کافی دارند؟

مصرف این چنین مواد غذایی، فست فودها و حتی رستوانی ارزش غذایی ندارد بلکه تنها افراد به سیری کاذب می رسند. افراد مواد مورد نیاز نظیر املاح و ویتامین ها را دریافت نمی کنند. حتی اگر هر دو کارمند هستند بهتر است از هر فرصتی برای پختن غذا در منزل استفاده کنند. غذاهای رستوانی را در ماه یک یا دو بار استفاده کنند و فست فودها دو ماه یکبار ایرادی ندارد. افراد نباید سلامتی خود را فدای کار کنند چون پولی که الان پس انداز می کنند را بعدها باید هزینه درمان کنند.

شما بر غذاهای رستوانی هم تاکید می کنید که ارزش غذایی ندارد؛ بیشتر توضیح دهید.

– در رستوان ها بحث بهداشت مطرح است، قطعاً مثل یک خانم خانه دار مسائل بهداشتی را رعایت نمی کنند. مواد مرغوب استفاده نمی کنند یا اگر استفاده می کنند قیمت های خیلی گزافی دارند. در رستوران ها از روغن و نمک زیاد برای خوشمزه کردن غذا استفاده می کنند که برای سلامتی مضر است.

 گوشت های تازه گرانقیمت هستند و گوشت های برزیلی در فروشگاه ها موجود است. مردم آن ها را می خرند با گوشت شتر یا مرغ مخلوط می کنند و استفاده می کنند. با توجه به اینکه می گویند از کشور دیگر وارد می کنند و در درجه خاص منجمد می کنند آیا خاصیت خود را از دست می دهند؟

گوشت را بخاطر پروتئینی که دارد نمی توان از لیست غذایی حذف کرد. مصرف کردن بهتر از مصرف نکردن است گرچه این گوشت ها به اندازه گوشت های تازه ویتامین ندارند اما بهتر است مصرفش را هم محدود کرد. مخلوط کردن گوشت سفید با قرمز توصیه نمی شود، ضرر چندانی ندارد ولی بهتر است که گوشت قرمز را فقط با گوشت قرمز مخلوط کرد.

تبلیغات زیادی در صدا و سیما می بینیم مبنی بر اینکه فلان مارک روغن بدون پالم است و از طرفی دیگر می شنویم که روغن پالم جزء مواد وارداتی کشور ما است. آیا واقعا این روغن های تبلیغاتی پالم ندارد؟ عوارض این روغن ها چیست.

مردم زمان خرید روغن باید به ترکیبات فرآوری که بر روی بسته درج شده است دقت کنند. روغن پالم اصولاً در روغن های سرخ کردنی استفاده می شود که در مقابل حرارت مقاومت بیشتری داشته باشد. بهترین دانه روغنی «روغن آفتابگردان»، «ذرت»، «کنجد» و «زیتون» است.

اگر بر روی برچسب نوع روغن ذکر شده است، روغن پالم یا روغن نخل بهتر است خرید نکنند. از طرفی ما غذاهای سرخ شده را به مردم توصیه نمی کنیم. می گویم در ماه دو بار استفاده کنند که این مصرف کم روغنی که پالم هم دارد زیاد نمی تواند آسیب برساند.

فرآورده های کنسروی جامعه را زیر و رو کرده است که حتی مایع ماکارانی هم آماده است. نظر شما راجع به این غذاهای کنسروی چیست؟

با توجه به پیشرفت تکنولوژی مصرف غذاهای کنسروی هم زیادتر شده است. ضمن آنکه مسائل بهداشتی در کارخانه ها کمتر رعایت می شود و اینکه از مواد غذایی درجه یک استفاده نمی شود و برای ماندگاری از مواد نگهدارنده استفاده می شود، نتیجه اینکه ارزش غذایی ندارد.

 

 غذا چند روز در یخچال یا فریزر بماند دیگر ارزش غذایی ندارد و تازگی خود را از دست می دهد؟

ویتامین ها و املاح با فریز شدن بیش از یک روز خواص خود را از دست می دهد یا کمتر می شود که این هم بسته به غذایی است که فریز شده است. مواد غذایی تنها بیست و چهار ساعت باید در یخچال بماند وگرنه ما بیش از این زمان را توصیه نمی کنیم.

سوالی که از شما نپرسیده باشم و شما تمایل دارید راجع به آن صحبت کنید؟

این ماه آموزش تغذیه همگانی نام داشت. هفتاد و شش درصد بیماری ها در ایران غیر واگیردار است؛ نظیر چاقی، فشارخون، چربی خون و قند خون. از مردم می خواهیم که برنامه غذایی منظم و روزانه داشته باشند و حتما از کارشناسان تغذیه و متخصصین در این حوزه که در پایگاههای بهداشت هستند استفاده کنند.

والدین الگوی بچه ها هستند که این الگوی غلط نسل بعدی را تحت شعاع قرار خواهد داد. از مسئولان می خواهیم که برای آگاهی بیشتر مردم تبلیغات بیشتری انجام دهند. متاسفانه موج غذاهای فست فودی و آماده رواج پیدا کرده است که این جامعه را تهدید می کند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار