به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، به نقل از خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در حالی که بازار اجاره منازل در سال ۹۹ و ابتدای ۱۴۰۰ با اجرای ۳ مصوبه مهم ستاد ملی کرونا با اشاره به الزام موجران به تمدید قراردادهای اجاره از سال گذشته و عدم امکان فسخ قرارداد و همچنین تعیین سقف برای افزایش اجاره بها در تهران و سایر شهرهای بزرگ در کنار اعطای تسهیلات ودیعه مسکن به مستأجران باید تا حدودی از تلاطمات به دور می‌ماند، ولی علیرغم اعلام تمدید اعتبار این مصوبات تا تیر ماه امسال از سوی وزیر راه و شهرسازی، بازار اجاره مسکن با وضعیت خوبی روبه‌رو نیست.

بررسی خبرنگار اقتصادی راه دانا؛ از مشاوران املاک، نشان می‌دهد اجاره بها در برخی محله‌های گران قیمت تهران ۷۰ تا ۱۰۰ درصد نسبت به بهار و تابستان سال گذشته و در برخی محله‌های ارزان قیمت در جنوب و جنوب شرقی ، ۳۰ تا ۵۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

سیدالبرز حسینی، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی اظهار کرد: ستاد ملی کرونا امسال برای دومین سال، مصوب کرده که هیچ صاحب ملکی، حق فسخ قرارداد با مستاجر را ندارد و باید تمدید کنند.

وی گفت: طبق مصوبات ستاد ملی کرونا میزان اجاره‌بها در کلان‌شهرها تا ۲۵ درصد، در شهرهای بزرگ تا ۲۰ درصد و در شهرهای کوچک تا ۱۵ درصد افزایش باید تمدید شود.

حسینی تصریح کرد: در شرایط حاضر، درست است که بحث کرونا وجود دارد اما موضوع بعدی این است که کار در دست دیگران بوده و مشاوران املاک فقط انجام دهنده کار هستند.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه بر اساس این طرح باید سالانه بین ۹۰۰ هزار تا یک میلیون واحد مسکونی به مدت ۴ سال جهت متعادل کردن عرضه و تقاضای مسکن در کشور احداث شود، افزود: اجرای طرح جهش تولید و تامین مسکن برای خروج از شرایط کنونی کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه بخشی از تامین منابع مالی این طرح در بودجه سال ۱۴۰۰ نیز لحاظ شده است، ابراز کرد: امیدواریم اجرای طرح جهش تولید و تامین مسکن به تامین مسکن مورد نیاز مردم منجر شده و کمک کند تا شرایط کنونی مسکن در کشور، ساماندهی شود.

همه این اخبار با در نظر گرفتن اینکه مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در تهران افزایش تا سقف ۲۵ درصد است، در حالی که این مصوبات در بازار اجرا نمی‌شود، با این حال یافتن واحدهای اجاره‌ای با رهن کمتر از ۱۵۰ میلیون تومان اگرچه به سختی امکان پذیر است، اما دور از دسترس نیست.

تماس خبرنگار اقتصادی راه دانا؛ با تعدادی از مشاوران املاک در نقاط مختلف تهران حاکی از این است که در منطقه جنوب شرق تهران در محدوده مشیریه و مسعودیه، (منطقه ۱۵) واحد ۶۰ متری تک خوابه با ۵ تا ۱۰ سال ساخت حداقل با ۱۳۰ میلیون تومان رهن امکان پذیر است.

اجاره یک واحد آپارتمان ۵۰ متری در حوالی میدان فردوسی با رهن کامل ۱۵۰ تا ۱۷۰ میلیون تومان (برای واحدهای مسکونی با (با عمر بالای ۱۰ سال ساخت) است؛ همچنین واحد مسکونی ۷۰ متری در شهرک ولیعصر (منطقه ۱۸) با قدمت ۱۶ سال ساخت ۱۶۰ میلیون تومان برای اجاره عرضه شده است.

در تهرانسر (منطقه ۲۱) واحد ۶۰ متری ۷ سال ساخت را با ۱۲۰ میلیون تومان ودیعه و اجاره ماهانه ۳.۵ میلیون تومان به مشتریان معرفی شده است.

واحد ۷۰ متری ۱۵ سال ساخت در منطقه ۱۰ محله بریانک با قدمت ۱۵ سال ساخت با قیمت ۱۵۰ میلیون تومان ودیعه و ۱.۴ میلیون تومان اجاره ماهانه دیده می‌شود. واحد نوساز ۷۵ متری در محله نیروی هوایی (منطقه ۱۳) به مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان ودیعه و اجاره ماهانه ۴.۵ میلیون تومان فایل شده است.

به گزارش خبرنگار راه دانا؛ در حالی که فصل جابه‌جایی مستاجران آغاز شده و در خرداد و تیر ماه به اوج خود می‌رسد، ممکن است دوباره شاهد افزایش اجراه‌ها باشیم و مستاجران باز هم با مشکل مواجه شوند.

اکنون مستاجران منتظر تاثیر اعمال سیاست‌های اقتصادی دولت بر اجاره مسکن و تصمیم گیری برای جابجایی یا تمدید قرارداد هستند و باید دید اثرگذاری این تصمیمات چقدر در زندگی این اقشار آسیب پذیر نقش مثبت داشته است.

بانک مرکزی اعلام کرده بود بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری در کشور در فرودین ماه سال ۱۴۰۰ به ترتیب نشان دهنده رشد ۳۲.۲ و ۳۶.۱ درصدی نسبت به فروردین ماه سال گذشته است.

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.