به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در روزهای اخیر کمبود داروی مایفورتیک که برای بیماران پیوندی قابل استفاده است مشکلات زیادی را در کشور ایجاد کرده و این در حالی ست که بحث واردات این دارو در کشور بسیار داغ بوده و برای بیماران خاص و پیوندی دردسر هایی را به وجود آورده است.

در اواسط سال ۹۹ همین مشکل گریبان گیر بیماران کلیوی شده بود و داروی مایفورتیک که برای جلوگیری از پس زدن پیوند بیماران کلیوی کاربرد دارد مدتی نایاب شده بود و بیماران مصرف کننده این دارو برای تامین آن دچار مشکل شده‌ بودند.

کمبود داروهای بیماران پیوندی به خاطر عدم تامین ارز

در شهریور ماه سال گذشته، پس از نایاب شدن دارو های پیوندی، محمد سعید الموسوی، عضو هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی در گفت و گو با خبرنگاران گفته بود که داروی مایفورتیک در کنار داروی سلسپت دو داروی اصلی است که بیماران کلیوی بعد از پیوند کلیه باید برای جلوگیری از پس زدن پیوند تا آخر عمر مصرف کنند و باید با دستور پزشک روزانه این داروها را مصرف شود و معمولا با توجه به ترس و نگرانی از خطر پس زدن کلیه بیماران پیوندی داروی خود را تغییر نمی دهند و ریسک و خطر تغییر دارو را نمی پذیرند.

وی عدم اعتماد به دارو های ایرانی را یکی از مهمترین معضلات کمبود دارو می دانسته و گفته بود که داروهای مشابه ایرانی نیز برای جلوگیری از پس زدن پیوند کلیه در بازار وجود دارد و ممکن است تعدادی از پزشکان این داروها را برای بیماران پیوندی تجویز کنند اما اکثر بیماران دیالیزی بعد از پیوند کلیه با تجویز پزشک از یکی از دو داروی اصلی سوئیسی که سلسپت یا مایفورتیک است، استفاده می کنند.

عضو هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره دلیل اصلی کمبود دارو های بیماران پیوندی اظهاراتی داشته و میگوید که علت کمبود و نایاب شدن داروی مایفورتیک، تامین نشدن ارز مورد نیاز برای واردات آن است و این در حالی ست که ثبت سفارس واردات این دارو انجام شده و شرکت سوئیسی نیز آمادگی لازم را برای ارسال دارو دارد اما برای هزینه خرید این محموله دارویی، دو میلیون یورو ارز (۴۲۰۰ تومانی) لازم است و در صورتی که این ارز تامین شود، این داروی مورد نیاز بیماران پیوند کلیه نیز تامین می شود.

این موارد و مشکلات مربوط به سال گذشته بوده و پس از افزایش نگرانی ها، بخشی از این کمبود تامین شد و تا مدتی بیماران از گزند در دسترس نبودن دارو در امان بودند؛ اما در سال جدید بار دیگر این مشکل گریبان گیر بیماران شد و مخاطبان مرآت شکایات خود را به این شبکه اطلاع رسانی آوردند تا شاید صدای اعتراض این بیماران به گوش مسئولین برسد.

برای پیگیری این موضوع در ابتدا به داروخانه های سطح شهر مراجعه کردیم و متوجه شدیم که دارو های خاص فقط در داروخانه ۲۲ بهمن سمنان که یک داروخانه دولتی است توزیع می شود و پس از حضور خبرنگار مرآت مسئولین داروخانه هیچ پاسخی به سوالات وی ندادند و با پاسخ ندادن به سوال “آیا بار دیگر این دارو کمیاب شده است؟” تا حدودی کمبود این دارو را تصدیق کرد و برای رسیدن به جواب قطعی این سوال به سراغ مسئولین دانشگاه علوم پزشکی رفتیم تا شاید به جوابی درست و قانع کننده دست پیدا کنیم.

توزیع محدود دارو بر اساس سهمیه

زهرا مهدیان مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، در گفت و گو با خبرنگار مرآت درباره کمبود داروی مایفورتیک در سمنان گفت: داروهای خاص به تعداد محدود برای استان ها تامین می شود و بدون تجویز پزشک و بدون هماهنگی با دانشگاه به هیچ عنوان در اختیار بیماران قرار نمی گیرد.

مهدیان با اشاره به تامین دارو به تعداد سهمیه هر استان خاطرنشان کرد: دارو های خاص بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی و به تعداد محدود تامین می شود و در صورت عدم شناسایی بیمار این دارو در اختیار وی قرار نمی گیرد.

وی افزود: بیماران پیوندی برای دریافت دارو مورد نیاز باید در سامانه های دانشگاه علوم پزشکی ثبت نام کرده و بر اساس سهمیه شهر محل زندگی خود دارو را دریافت کنند پس باید افرادی که مدعی عدم دریافت این دارو هستند به دانشگاه علوم پزشکی مراجعه کرده و سهمیه خود را بررسی کنند.

دارو در شهر های دیگر در اختیار بیمار قرار نمی گیرد

شهرام یغمایی، مدیر دارو معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان نیز در گفت و گو با خبرنگار مرآت درباره این موضوع گفت: داروی مایفورتیک مخصوص بیماران پیوندی بوده و به هیچ عنوان به صورت آزاد و خارج از سهمیه در اختیار مردم قرار نمیگیرد.

یغمایی با اشاره به ثبت نام برای دریافت این دارو اظهار کرد: بیماران پیوندی پس از دریافت عضو در سامانه ثبت نام میکنند و بر اساس همان ثبت نام در زمان های مشخص در شهر محل زندگی خود دارو را دریافت می کنند.

وی افزود: در تامین این دارو کمبودی وجود ندارد و گاهی بیماران برای دریافت دارو به شهر های دیگر مراجعه می کنند که به هیچ وجه دارو در اختیار آنان قرار نمیگیرد و باید به محل زندگی و ثبت شده در سامانه مراجعه کنند و بر اساس شناسه خود دارو به آنان تحویل خواهد شد.

مدیر دارو معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان در پاسخ به سوال خبرنگار مرآت درباره تامین داروی بیماران خارج از نوبت و خارج از سهمیه تصریح کرد: بیمارانی که در سامانه ثبت نام نشدند به هیچ عنوان مشمول دریافت دارو نیستند اما حدود ۱۰ درصد سهمیه اضافه برای هر مرکز بخش دارو برای بیمارانی که خارج از برنامه زمانی پیوند انجام می دهند در نظر گرفته شده است.

در پایان باید گفت آن چیزی که مشخص است، مطمئنا کمیاب بودن این دارو باعث شده است که تا این حد سختگیری در توزیع آن صورت بگیرد و شاید بتوان اینگونه بیان کرد که اگر بیماری مجبور به مسافرت به شهر های دیگر شود و در زمانی کوتاه محل زندگی وی تغییر کند محکوم به محروم ماندن از دارو و از دست دادن عضو پیوندی خواهد بود!

پس از مسئولین ذی ربط انتظار می رود، کمی بیشتر به فکر این بیماران باشند تا بیماران پرخطر پیوندی، مانند موضوع انسولین در صف دریافت داروی مورد نیاز خود که حق مسلم اوست قرار نگیرند.

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.