به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا ، اغلب تراژدی عاشقانه دارند و حکایت از یک عشق نافرجام، انتقام و یا خیانت را با رنگ و لعاب بیشتری به تصویر می‌کشند و زمانی که تعریف و تمجید این سریال‌ها، نقل هر مجلسی می‌شود، قصه تلخ الگوبرداری‌ها نیز شتاب بیشتری می‌گیرد گویا حیف است زندگی کرد اما خیانت نکرد.

اغلب به واسطه شخصیت‌های معروف آنچه زیر چنته دارند را رو می‌کنند؛ اما پشت پرده چنین سریال‌هایی آمیخته با بدآموزی‌هایی از جنس خیانت، طلاق و عدم تعهد به ازدواج و خانواده است که از سوی غرب به عنوان تحفه‌ای برای خانواده‌های ایرانی به نمایش گذاشته می‌شود.

زمانی که یک فرهنگ غربی میهمان ناخوانده خانه‌های ایرانی می‌شود، زندگی بسیاری از زوجین نیز همسو با شخصیت‌ها و تراژدی همین سریال‌ها پیش می‌رود که پیامی به جز تباه شدن جوانان و الگوبرداری‌های بی‌ثمر به دنبال ندارد.

استرس از دست دادن برخی قسمت‌های سریال ترکیه‌ای

یکی از شهروندان ارومیه در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، گفت: هر روز صبح پس از انجام کارهای روزانه منزل و رسیدگی به بچه ها و آشپزی، سراغ ماهواره رفته و به تماشای سریال های محبوبم می پردازم.

سوسن. ک، افزود: با وجود کرونا کمتر از قبل به بیرون می روم و زمانی هم که بیرون هستم استرس دارم که مبادا قسمتی از سریال های محبوبم را از دست بدهم.

این بانوی شهروند ارومیه ای گفت: هدف خاصی از تماشای سریال ندارم فقط جذابیت های ظاهری و علاقمندی به فهمیدن ادامه داستان مرا ترغیب به تماشای سریال کرده و این یکی از علایق روزانه من در منزل است.

تحمیل فرهنگ غربی بر خانه‌های ایرانی

یک روانشناس در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، اظهار کرد: تماشای سریال‌های ترکیه‌ای متأسفانه توانسته است بخشی از زندگی ایرانی‌ها را تحت تأثیر قرار دهد به خصوص خانم‌های خانه‌دار که کاملاً مشخص است هدف این سریال‌ها نفوذ در دل خانه‌های پر محبت ایرانی است که فرهنگ غربی خود را در این قالب، بر خانه‌ها تحمیل کنند.

مینا رضائی ادامه داد: تأسف بار این است که خانواده‌هایی که این سریال‌ها را دنبال می‌کنند غافل از این موضوع هستند و روز به روز آن‌ها، بیشتر از قبل به تولید چنین سریال‌هایی روی می‌آورند.

وی معتقد است: عاطفه خانوادگی، احترام و حرمت‌های ما بین اعضای خانواده، از مواردی هستند که متأسفانه تحت تأثیر این سریال‌ها در خانواده‌های نظاره‌گر کم‌تر شده است و دقیقاً سازندگان این سریال‌ها خوب می‌دانند از کجا و به چه طریقی نفوذ کنند که بدبینی نسبت به خودشان در دید بینندگان تولید نکند و آن‌چنان زیبا، راحت و به طریق‌های مختلف، خیانت را در دل سریال‌ها رسم می‌کنند که گویی حیف است زندگی کرد و خیانت نکرد.

افرادی که درگیر روابط فرا زناشویی بوده و یا افرادی که در زندگی خود دچار مشکلات ریز و درشت با همسر خود هستند، سریع وابسته این سریال‌ها می‌شوند.

این روانشناس گفت: اما نظر شخصی من این است که مردم ایران، نیز دیگر مثل سابق مشتاق این مزخرفات و توهمات سازندگان این سریال‌ها نیستند و برای خود مردم آن کشور نیز این به اثبات رسیده است.

آغاز همزادپنداری و وابستگی به سریال‌های ترکیه‌ای

رضائی بیان کرد: با تمام این اوصاف، افرادی که درگیر روابط فرا زناشویی بوده و یا افرادی که در زندگی خود دچار مشکلات ریز و درشت با همسر خود هستند، سریع وابسته این سریال‌ها شده و با شخصیت‌های آن سریال‌هایی که شاید خود بازیگران آن‌ها، در زندگی شخصی خود به نقش خود در آن فیلم اعتقادی ندارند همزادپنداری می‌کنند.

به گفته این روانشناس، دقیقاً زمانی که طلاق عاطفی در زندگی یک زوج حکمرانی می‌کند، این سریال‌ها نقش مسکن در زندگی‌شان ایفا می‌کنند و به جای آنکه از متخصص کمک بگیرند درگیر موضوع و راهی می‌شوند که کارگردان آن سریال انتظارش را دارد.

وی گفت: گاهی در زوج‌هایی که زندگی رو به راهی دارند می‌تواند آن‌قدر مخرب باشد که زندگی آن‌ها را به سمت نابودی و با طلاق عاطفی بکشاند.

رضائی افزود: زوج‌هایی که بی خبر از نیت شوم سازندگان این سریال‌ها به پای تماشای این توهمات نشسته و زمانی بیدار می‌شوند که گاهی دیر شده و حرمت‌های بین خانوادگی نیز کم‌رنگ شده است.

تماشای سریال‌های ترکیه‌ای یک تهدید جدی است

این روانشناس تماشای این سریال‌ها را یک تهدید جدی برای زندگی ایرانی‌ها برشمرده و گفت: می‌توانیم با تولید سریال‌هایی با محتوای ایرانی و فرهنگ ناب ایرانی که سازندگان آن سریال‌ها چشم دیدن این فرهنگ را ندارند در جنگ رسانه‌ای پوزه‌شان را به خاک بمالیم.

وی بیان کرد: چند روز پیش مستند قاسم از صدا و سیما پخش شد و آن‌قدر این مستند در دل مردم جای گرفت همان شب تکرار این مستند از صدا و سیما درخواست شد؛ کاش از این گونه مستندها زیاد ساخته شود و کاش راه حاج قاسم برای نسل‌های بعدی رسم شود.

رضائی در پایان تأکید کرد: با تولید چنین مستندهایی از ایران، البته ایرانی که مردمی دارد که باید خوبی‌هایشان، رسم و رسومات خانوادگی‌، فرهنگ اصیل و همدلی‌شان برای همه مردم دنیا سریال شود و نباید اجازه نفوذ چنین سریال‌هایی را به غرب داد.

ساخت سریال‌های ترکیه‌ای مطابق با فرهنگ ایرانی

دکترای جامعه شناسی نیز در رابطه با همین موضوع به خبرنگار اروم نیوز، گفت: به لحاظ فرهنگی و سابقه تاریخی بین ایران و ترکیه به نوعی از یک تجانس و گونه فرهنگی خاصی روبرو هستیم.

احمد پیری با اشاره به همزادپنداری، تعلق و پیوستگی فرهنگی موجود بین آذربایجان و ترکیه افزود: به طور کلی فرهنگ مردم ما علاقه خاصی به فرهنگ، سبک زندگی و آداب و رسوم ترکیه دارند و به همین دلیل سنخیت موجود در ساخت سریال‌های ترکیه نیز در نظر گرفته می‌شود.به همین ترتیب سبک زندگی ما را با سبک زندگی سریال‌هایی که ساخته می‌شود همسو می‌کنند و در نتیجه مردم جذب همین سریال‌ها می‌شوند.

وی معتقد است سریال‌های ترکیه‌ای بر اساس ویژگی‌های به دست آمده از فرهنگ ایرانی ساخته می‌شود تا به مذاق جوانان و تمام مردم ایران خوش بیاید؛ چرا که با ارزش، هنجارها، سبک زندگی، خلقیات و روحیات ما آشنایی دارند و به همین ترتیب سبک زندگی ما را با سبک زندگی سریال‌هایی که ساخته می‌شود همسو می‌کنند و در نتیجه مردم جذب همین سریال‌ها شده و از سراسر جهان مورد استقبال قرار گرفته است.

پیری به تأثیرگذاری از سبک زندگی، آداب و رسوم، زبانی، تناسب فرهنگی اشاره کرده و افزود: همین باعث شده تا سریال‌های ترکیه‌ای در ایران طرفداران زیادی داشته باشد و چون در ایران، سریالی که باب طبع جوانان وجود داشته باشد ساخته نمی‌شود به سمت سریال‌های ترکیه‌ای گرایش پیدا کرده‌اند.

به گفته دکترای جامعه شناسی، سریال‌های ترکیه‌ای بدآموزی دارد و جوانان تحت تأثیر آرایش، روابط نامشروع و نوع پوشش در سریال‌های ترکیه قرار گرفته و بالطبع بر نوع پوشش و آرایش دختران جوان نیز تأثیرات فراوانی بر جای می‌گذارد.

انواع بدآموزی‌ها در سریال‌های ترکیه‌ای گنجانده می‌شود از نوع آرایش، روابط نامشروع گرفته تا هرزه‌گری، بی‌بند و باری، پایبند نبودن به خانواده و ازدواج!

وی در پایان پیام سریال‌های ترکیه را بدآموزی، منحرف کردن جوانان و دختران، طلاق و چند همسری دانسته و گفت: انواع بدآموزی‌ها در سریال‌های ترکیه‌ای گنجانده می‌شود از نوع آرایش، روابط نامشروع گرفته تا هرزه‌گری، بی‌بند و باری، پایبند نبودن به خانواده و ازدواج، پایبند نبودن به فرزند و همسر که همگی یک بلا و عاملی در بالا بردن میزان طلاق و خودکشی است.

چند سالی می‌شود که سریال‌های ترکیه میهمان ناخوانده ایرانی‌ها شده و تا جایی پیش رفته است که تماشاگران، الگوبرداری از شخصیت‌های همین سریال‌ها را در پیش گرفته تا جایی که زندگی برخی از زوجین پذیرای شخص سومی است تا به خیال خودشان، طعم زندگی را بیشتر بچشند.

محصولی از یک فرهنگ غربی که حرمت بین زوجین را کم‌رنگ کرده و خیانت را چیز پیش پا افتاده و معمولی جلوه می‌دهد تا تماشاگران نیز زندگی خود را همسو با شخصیت‌های همین سریال‌ها بسازند.

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.