به گزارش بانوی کوثر، به نقل از خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پیام های تبلیغاتی و بازرگانی تلویزیون، دیگر سال هاست که با محتوای ضد فرهنگی و حتی مغایر با سبک زندگی ایرانی اسلامی خود، علاوه بر رژه رفتن روی اعصاب و روان بینندگان خود، صدای کارشناسان فرهنگی را نیز درآورده اند؛ صدایی که ناشی از نظارت اندک دستگاه های متولی این حوزه است.

تبلیغاتی که بدون کمترین نشانی از خلاقیت در محتوا، صرفا با نشان دادن زندگی های لاکچری و پر زرق و برق مدل «شمال تهرانی» فرسنگ ها از سبک زندگی اکثر مردم فاصله دارند؛ از نشان دادن آشپزخانه ها و کابینت های لاکچری گرفته تا خانه های چندهزارمتری صرفا به بهانه تبلیغ یک مایع ظرفشویی و یا پنیر صبحانه نمونه کوچکی از این بلبشوی فرهنگی اقتصادی است.

سلبریتی های تبلیغاتی

حالا مدتی است که این شوی تبلیغاتی با حضور بازیگران چهره و سلبریتی های سینما و تلویزیون، رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است. بازیگرانی که با دریافت گاها مبالغی هنگفت، ستاره یک پیام بازرگانی و تبلیغاتی می شوند و در سریالی دنباله دار، آن را به مخاطب عرضه می کنند.

در سال های گذشته نیز گاها برخی چهره های ورزشی و هنری با حضور در بیلبوردهای شهری در قالب تبلیغات یک برند خاص، دراین حوزه ورود کرده بودند و امروزه این حضور در بستر تلویزیون و فضای مجازی جدی تر و فراگیرتر شده است؛ حضوری که برخی کارشناسان رسانه، آن را در تعارض با حرفه ای بودن آن بازیگر قلمداد می کنند و بازیگران با توجیه گرفتن دستمزدهای تبلیغاتی صرفا برای کسب درآمد و رد کردن و حضور پیدا نکردن در فیلم های ضعیف از آن یاد می کنند.

در نگاهی حرفه ای، هر برند تبلیغاتی حق دارد که با حضور فلان چهره هنری، ورزشی بیننده را برای خرید محصول خود ترغیب کند؛ نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که بازیگرانی که با سریال ها و فیلم های تلویزیونی به چهره ای مشهور تبدیل شده اند، الزاما به دلیل الگوبرداری افراد مختلف از سبک زندگی آن ها، باید مراقبت های بیشتر در رفتار و ارتباطات خود داشته باشند. حضوری که لااقل شان هنری آن ها را حفظ کرده و چارچوب های عرفی موجود را جابجا نکرده باشد.

گمشده ای به نام نظارت

به دلیل نظارت های اندکی که در فضای مجازی بیشتر به چشم می آید، همان سلبریتی هایی که با تلویزیون به چهره ای مشهور تبدیل شده اند، گاها با حضور در ویدیوهای تبلیغاتی غیر عرف، که با شیطنت های کلامی و جنسی همراه شده و در فضای مجازی منتشر می شوند، بدون هیچ تذکری مجددا سر از سریال های مختلف تلویزیون در می آورند و به نظر می رسد فضای مجازی به دلیل «رهاشدگی نظارتی» به زنگ تفریح برخی سلبریتی ها برای رفتارهای غیر عرف آن ها تبدیل شده است.

به تازگی نیوشا ضیغمی، در فیلمی تبلیغاتی به عنوان بازیگر و «خواننده» حضور پیدا کرده و علاوه بر خوانندگی، رقص های گروهی زن و مرد در این فیلم تبلیغاتی، خارج از عرف و اخلاق اجتماعی است. صحنه هایی که صرفا به بهانه بارگذاری در فضای مجازی مجوز پخش گرفته و در حال وایرال شدن است.

رقص دسته جمعی در این فیلم تبلیغاتی به سبک ویدیوهای تبلیغاتی غربی و کپی کاری از آن ها به جای استفاده از ایده های خلاق و مبتکرانه همان تیلیغات، گویا تنها دستاورد این فیلم تبلیغاتی شده است.

آزاده صمدی نیز پیش تر در کلیپی تبلیغاتی و در فضای فانتزی، به تبلیغ یک محصول لبنی (پنیر) پرداخته که شیطنت های کلامی و جنسی در آن کاملا مشهود است.

بدون شک تبلیغاتی که با خلاقیت و نوآوری، به شعور مخاطب توهین نکرده و با سبکی کاملا حرفه ای بیننده خود را به شکلی غیرمستقیم به خرید آن محصول ترغیب کند، گاها تحسین مخاطب را نیز به همراه دارد؛ ولی استفاده از دیالوگ های زننده و جنسی، رقص دسته جمعی زن و مرد و هر آنچه که با عرف و اخلاق حرفه ای فاصله دارد، طبیعی است که اعتراض اهالی رسانه ومردم را به همراه داشته باشد. اعتراضی که ناشی از عدم نظارت در فضای مجازی سرچشمه گرفته و خبر از خواب عمیق متولیان این حوزه می دهد.

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی به مدیر مسئولی فاطمه عباسی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.