به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، به نقل از خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در مقدمه کتاب «امواج اراده‌ها» آمده است: این کتاب دستچینی از خاطرات است که به کالبدشکافی گوشه ای از دستاوردها و پیشرفت‌ های درخشان انقلاب اسلامی می‌ پردازد و می‌ خواهد به ما بگوید از چه راهی آمده‌ ایم و کجا ایستاده‌ ایم و به کدام سو باید برویم. تمام خاطرات مستندی که پیشرفت‌ ها و دستاوردها را اثبات می‌ کردند، لا به‌ لای خبرها و تحلیل‌ های روزمره و کلیشه‌ ای گم شده بودند و پیداکردن و بیرون کشیدن آن‌ ها کار سخت و البته مهمی به نظر می‌ رسیدخاطرات بر اساس موضوع، در پنج فصل شامل «صنایع نظامی»، «صنعت هسته‌ ای»، «علوم پزشکی»، «دیپلماسی و مدیریت» و «فناوری و صنعت» گردآوری شده است. در این میان موضوعاتی وجود دارد که پیشرفت‌ های حاصل شده در آن بخش، به صورت ویژه با شخصیت‌ های دانشمند و با اراده فعال در آن حوزه گره خورده است. بنابراین، بعضی از خاطرات به بررسی ابعاد شخصیتی آنها اختصاص یافته است. با راضیه عزیزی، نویسنده این کتاب به گفت و گو نشسته ایم.

راضیه عزیزی درخصوص اینکه چگونه این سوژه برایش جذاب شده تا بازنویسی خاطره ها و نویسندگی آن را برعهده گیرد، گفت: من بر اساس پیشینه ای که در کار نوشتن دارم، عادت دارم تا سوژه هایم را خودم انتخاب کنم و خیلی کار بازنویسی انجام نداده بودم.

عزیزی ادامه داد: وقتی این سوژه از طرف انتشارات راه یار به من پیشنهاد و متن اولیه را برایم ارسال کردند، با خواندن بخشی از این خاطرات به نحوی هم موضوع خاطرات و هم نوع مطلب به دلم نشست به طوری که این احساس را داشتم که موضوع کلی کتاب دغدغه خودم است و به سرعت جذب این سوژه شدم؛ البته که زحمت اصلی پروژه بر عهده محققین کار بوده است و من کار بازنویسی را برعهده داشتم.

نویسنده کتاب «امواج اراده ها» با بیان اینکه در این نوشتار، نویسنده ملزم می شود تا به متن اصلی وفادار بماند، گفت: برخلاف داستان و رمان که نویسنده از عنصر خیال برای پر و بال دادن به داستان خود استفاده می کند، در قالب تاریخ شفاهی، چون خاطرات اغلب معاصر و مستندگونه اند، برای باورپذیری بیشتر، مجبورید تا به اصل خاطرات وقادار بمانید و دستتان برای کم و زیاد کردن آن خاطره بسته است.

عزیزی افزود: در همان ابتدای نگارش این کتاب به دلیل حجم بالای خاطرات و دسته بندی های موضوعی کتاب، این خلا به شدت احساس می شد تا این کتاب به جلدهای بعدی نیز برسد؛ اما این تصمیمی است که برعهده انتشارات است و لااقل برای ادامه این موضوع تا به حال با من صحبتی نشده است.

نویسنده کتاب «مثل یک خواب» در ادامه با انتقاد از سوءمدیریت های حوزه نشر در زمان کرونا گفت: با شدت گرفتن کرونا و سوق دادن نسل نوجوان و جوان جامعه به سمت فضای مجازی، شرایطی بوجود آمده که نسل نوجوان ما آنقدر درگیر فضای مجازی و آسیب های آن شده که مدیریت و کنترل این فضا برای مدیران این حوزه به خصوص حوزه نشر سخت و بحرانی شده است.

عزیزی با انتقاد از بی سر و سامانی حوزه نشر گفت: حدود ۶ سالی است که یکی از کتاب های من در مسیر چاپ قرار دارد و هنوز هیچ اقدام مثبتی در این باره صورت نگرفته است. در زمانه ای قرار داریم که با شدت گرفتن مشکلات معیشتی و اقتصادی، آمارهای خرید و مطالعه کتاب به شدت پایین آمده و گویا اصلا احساس نیاز به کتاب در جامعه وجود ندارد و بدتر از آن با مدیرانی در زمان کرونایی مواجه بودیم که دید فرهنگی بسته و فکر نشده ای داشتند و این احساس وجود داشت که گویا بنایی برای کار کردن وجود ندارد.

نویسنده «بیست گرم طلا» در ادامه گفت که بر اساس همان موضع تاریخ شفاهی، در کتاب جدیدم که در قالب زندگی نامه است، به سراغ یکی از مدیران و بزرگان جهاد سازندگی استان خراسان رضوی رفته ام و در قالبی مستندگونه و داستانی، قرار است زمدگی این مرد بزرگ به رشته تحریر درآید که تاکنون ۵۰ درصد کار نوشته شده است. 

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.