به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، به نقل از اروم نیوز، دولت تدبیر بارها با افزایش قیمت محصولات و کالاهای اساسی مردم موجب شده تا امید چشم انتظاران به شفقت دولت به ناامیدی تبدیل شده و سفره های قشر متوسط و ضعیف که اکثریت جامعه را تشکیل می دهند، باز هم کوچک و کوچکتر شود.

خبر احتمال گرانی ۷۰ درصدی محصولات لبنی در شرایطی که در سال‌ها اخیر این محصولات بارها افزایش قیمت داشتند، باعث نگرانی مردم شده است.

معلوم نیست دولت روحانی در حال انتقام گیری از مردم هستند یا نه؟ بر اساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار قیمت سبوس به عنوان یکی از مواد اولیه خوراک دام آزاد شد و با آزاد شدن سبوس گرانی ۷۰ درصدی شیر و لبنیات بر مردم تحمیل می شود.

محمود سعیدی یکی از شهروندان ارومیه در گفت و گو با اروم نیوز، با تاکید بر اینکه مصرف شیر در خانواده آنها بسیار کم شده، می گوید: من به عنوان کارگر یک کارخانه حقوقی که دریافت می کنم کفاف هزینه های زندگی را نمی دهد و به دلیل بالابودن هزینه های زندگی، اکثر مواقع شیر و لبنیات را ضروری نمی دانم.

وی با اشاره به اینکه وضع معیشت و زندگی شان بهتر بوده، می افزاید: در گذشته افزایش قیمت ها به نحوی بود که مردم انتظار گرانی را داشتند و مثلا سالانه مبلغ کمی پس از عید نوروز برخی کالا و خدمات گرانتر می شد اما در سال های اخیر هر بار که پا به مغازه ای می گذارم قیمت ها تغییر دارد گاهی از یک ماه تا ماه بعد گاه از یک هفته تا هفته بعد گرانتر شده است.

این شهروند در ادامه سخنان خود با اشاره به ناامیدی خود و خانواده اش از بهبود وضعیت، می گوید: با توجه به گرانی ها من و خانواده ام به قدری نا امید شده ایم که انتظار بهبود نداریم اما حداقل انتظارمان این است که این وضعیت ثابت بماند تا کمر ملت بیش از این زیر بار گرانی له نشود.

افزایش ۷۰ درصدی قیمت شیر و لبنیات غیرمنطقی است

عضو کمسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه افزایش ۷۰ درصدی قیمت شیر و محصولات لبنی غیر منطقی است،گفت: متاسفانه دولت به جای حمایت و کاهش قیمت نهاده‌های دامی به گرانی‌ها دامن می‌زند.

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی در این باره می‌گوید: شیرخام ۶۵ درصد هزینه تولید محصولات لبنی را شامل می‌شود و در صورتی که نرخ شیرخام به صورت دستوری ۶۴۰۰ تومان شود، قیمت لبنیات نیز با در نظر گرفتن سایر افزایش هزینه‌های دستمزد، انرژی و بسته بندی حدود ۷۰ درصد افزایش خواهد یافت.

نرخ مصوب شیر خام ۴۵۰۰ تومان در بازار است که البته رعایت نمی‌شود و ماه‌هاست شیر با قیمتی بالغ بر ۳۵ درصد بالاتر از این مبلغ به دست مردم می‌رسد و کارشناسان افزایش ۷۰ درصدی مجدد قیمت درباره این محصول منصفانه نمی‌دانند و آن را باعث حذف لبنیات از سفره مردم می‌دانند.

ظاهرا ستاد تنظیم بازار قیمت شیر خام را به کیلویی ۶۴۰۰ تومان افزایش داده است اما مجتبی عالی مدیرعامل اتحادیه دامداران سراسری کشور می‌گوید دامداران به این افزایش قیمت راضی نیستند و دولت بی‌مورد و تحت نفوذ برخی‌ها قیمت شیرخام را گران کرده است.

وی در مخالفت با افزایش قیمت شیر، معتقد است: دولت با عدم حمایت از قیمت نهاده‌های دامی به این بهانه سعی در افزایش قیمت شیر را دارد که این کار فروش دامداران را پایین آورده و در قیمت محصولات لبنی تاثیر فراوانی را دارد.

رحمت الله نوروزی، عضو کمسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، در گران شدن شیر و لبنیات، با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری، و تاکید بر معیشت مردم، گفت: دولت باید با حمایت‌های خود اجازه ندهد شیر و لبنیات هم مانند مرغ و گوشت از سفره مردم حذف و کم شود.

وی ادامه داد: قیمت سبوس آزاد شد و این آزادسازی قیمت، باعث افزایش هزینه‌های دامداران شده است؛ در کنار گرانی سبوس، کنجاله، آرد جو، چقندر و سایر خوراک دام، طبییعی است که قیمت شیر نیز افزایشی یابد ولی این افزایش نباید با این شیب ۷۰ درصدی باشد و این رشد منطقی نیست.

دولت به گرانی‌ها دامن می‌زند/ بررسی قیمت شیر در کمیسیون کشاورزی

این نماینده مجلس بیان کرد: متاسفانه به جای حمایت در تامین و کاهش قیمت نهاده‌های دامی؛ دولت به گرانی‌ها دامن زد و نباید محصولی مثل شیرخام  را ناگهان تا این حد گران کند.

نوروزی گفت: ما وزارت جهاد کشاورزی را ملزم به حمایت از دامداران خواهیم کرد و پذیرفتنی نیست که تولید کننده زیان ببینید و آثار آن بر مصرف کنندگان فشار بیاورد؛ امروز اقشار آسیب پذیر در این دوره حساس آسیب بیشتری خواهند دید.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: وظیفه مجلس این است که با قانون گذاری اجازه ندهیم سرانه مصرف این نیازهای اولیه در کشور پایین بیاید و باید کمک کنیم تا از این بحران گذر کنیم؛ لذا  کمیسیون کشاورزی در نظر دارد تا در جلسه‌ای خود با مسئولان مربوطه این روند افزایش قیمت را منطقی کند و امیدواریم که با همکاری و تلاش دولت این مشکلات مرتفع شود.

صادرات تخم مرغ متوقف است

پس از خبر احتمال گرانی شیر و لبنیات، کمبود تخم مرغ نیز موجب نگرانی مردم شده است، تخم مرغی که منبع  اصلی پروتئین بوده و مبادا با وجود نگرانی ها در خصوص کمبود آن، قیمت تخم مرغ نیز افزایش بیابد.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار تهران با بیان اینکه صادرات تخم مرغ عملا متوقف است، گفت: با کمبود تولید در این حوزه مواجه هستیم.

ناصر نبی پور در واکنش به مباحث اعلام شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر صادرات تخم مرغ به شکل مدیریت شده، گفت: بیش از ۴٠ سال است که متوجه مفهوم مدیریتی که مسئولان عنوان می‌کنند، نشده ایم و نمی‌دانیم از کدام مدیریت صحبت می‌کنند.

وی با بیان اینکه صادرات تخم مرغ عملاً متوقف شده است، اضافه کرد: اگر هم صادراتی در حال انجام است عوامل مرتبط با خود وزارت خانه این کار را انجام می‌دهند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در چنین شرایطی قاچاق رونق می‌گیرد، گفت: تا حدود ٢۶ روز قبل، نزدیک به ١٠ هزار تن تخم مرغ از کشور صادر شده بود.

نبی پور قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ را درب مرغداری بین ١۵ هزار و ٢٠٠ تا ١۵ هزار و ٣٠٠ تومان اعلام کرد و افزود: حدود یکماه است که قیمت تخم مرغ در همین حدود نوسان می‌کند و تقریباً ثابت است.

وی با اشاره به کمبود در تولید تخم مرغ، افزود: به دستور دولت مرغ‌هایی که باید در ٩٠ هفتگی به کشتارگاه فرستاده می‌شدند، برای جبران این کمبود باید تا ١١٠ هفتگی نگهداری شوند.

نبی پور کشتار مرغ‌ها به دلیل مطلوب نبودن شرایط تولید و نیز کمبود جوجه ریزی را از جمله دلایل کاهش تولید تخم مرغ عنوان کرد و افزود: ۵ ماه است که با کمبود جوجه یک روزه تخم گذار مواجه هستیم و تا مرداد ماه نیز این کمبود ادامه دارد البته از ماه جاری شرایط مقداری بهبود می‌یابد.

انتظار می رود، مسئولان با کاهش قیمت ها و ثبات کالاهای اساسی و خوراک روزمره مردم باری از نگرانی ها را از دوش آن ها بردارند نه اینکه با اعمال فشار و گرانی ها یاس و ناامیدی را به جامعه تزریق کنند.

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.