به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، به نقل از خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کتاب «کار من بود»؛ چگونه مشروطه به کودتا ختم شد، نوشته محمد رحمانی به همت انتشارات «راه یار» چاپ و راهی بازار تشر شده است. این کتاب در قالب تاریخ شفاهی روایتی است از دوران پهلوی اول و دوم تا سقوط این رژیم و درنهایت پیروزی انقلاب اسلامی؛ به همین بهانه با محمد رحمانی به گفت و گو نشسته ایم.

رحمانی در گفت و گو با دانا درباره چگونگی شکل گرفتن ایده نوشتن این کتاب گفت: کتاب «تاریخ مستطاب آمریکا» اولین اثر انتشارات خاکریز ایمان و اندیشه بود؛ کتابی که مازیار بیژنی تاریخ آمریکا را در قالبی طنز، کارتون و کاریکاتور تهیه کرده بود که خیلی مورد استقبال قرار گرفت. بعد از این کار، دوستان انتشاراتی به من پیشنهاد دادند که بر اساس همین مدل برای دوران پهلوی نیز ما این کار را انجام دهیم؛ کتابی کارتون که کنار هر کاریکاتور توضیحاتی ارائه می کنیم. صحبت های فراوانی داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که برای این کار ابتدا نیاز به کتابی منبع داریم که بعد از روی آن به مدلی که می خواهیم برسیم و قرار شد مقاطع مختلف دوران پهلوی اول و دوم با رویکرد تاریخ روایی به کتاب های کوچکی تبدیل شود و در ادامه همان قالب طنز و کاریکاتور را پیاده کنیم و چون من از گذشته مطالعات فراوانی در خصوص اسناد داشتم، سعی کردیم روایت درست و صحیحی از زبان رجال پهلوی اول و دیپلمات هایی که در ایران حضور داشتند و یا در مساله ایران دخیل بودند و وزرای خارجه ای که در این خصوص تاثیر گذار بودند به همراه اسناد آن ها داشته باشیم.

وی ادامه داد: قطعا کتاب های فراوانی در این خصوص نوشته شده بود و سعی کردیم تا همه آنها را مطالعه کنیم تا منبعی از قلم نیافتد. البته در طول نوشتن این کتاب دو سه حادثه بد نیز برای آن اتفاق افتاد؛ یکبار خانه خودم موقعی که تقریبا کار به انتها رسیده بود، دچار آتش سوزی شد و مجبور شدم از اول کار را شروع کنم و بعد از یکی دو سال دیگر دزد به خانه من آمد و تمام هاردها و وسایل من را با خودش برد و این چند حادثه باعث شد تا عملا نگارش و تدوین این کتاب حدود ده سالی طول بکشد.

نویسنده کتاب «کار من بود» افزود: البته علاوه بر این حادثه ها، این کار با وسواس مطالعاتی بالایی تهیه شده، به نحوی که گاها می دیدیم توضیحات عکسی که از دفتر مطالعات داشتیم با تناقض مواجه می شد و همین باعث شد تا تحقیقات جامع تری داشته باشیم و ادعا کنیم که در این کار اسناد معتبر و دست اولی استفاده شده است و درنهایت روایت کتاب به گونه ای است که هم مخاطب عام از خواندن آن لذت می برد و هم امیدوارم مخاطبان خاص و تخصصی تر با دیدن این کتاب راضی باشند.

رحمانی در ادامه در خصوص وجه تمایز این کتاب با سایر کتب تاریخی گفت: به خاطراینکه تفکر خاصی پشت کتاب دیکته نشود، ما به سراغ منابع حرف و حدیث دار و آنهایی که بعد از انقلاب نوشته شده بود، نرفتیم و منابعی را انتخاب کردیم که همه جریانها از سلطنطت طلب ها تا انقلابی ها آن را قبول داشته باشند. نکته مهم بعدی اینکه تمام سعیمان این بوده که در نگارش این کتاب از تحلیل دوری کنیم و فقط روایت ها را بررسی کنیم و اگر در رواتی گاها به دو منبع متفاوت می رسیدیم، هر دو منبع را آورده ایم و ذکر کرده ایم که این صحبت بر اساس این دو منبع مهم، بدین شکل روایت شده است.

وی افزود: تمام هدف ما این بوده که به جای دادن تحلیل شخصی، سعی کنیم مخاطب با خواندن این کتاب خودش فکر کند و به یک تفسیر و تحلیلی برسد تا اینکه همه چیز را آماده تقدیم او کنیم؛ قطعا هر مخاطبی با قدرت تحلیل خود نخ تسبیح این روایت را پیدا می کند و مهم همان تفکری است که به بهانه این کتاب انجام می شود.

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.