به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، استان اردبیل دارای انواع غذاهای محلی و سنتی است با مردمانی مهمان نواز و با فرهنگ ، که همیشه بهترین شرایط را برای استقبال از مهمانان فراهم می کنند.

آوازه ی غذاهای این استان در کل ایران پیچیده است؛ غذاهایی مثل آش دوغ، خورشت بادام اردبیلی و کوکو ماه که در ذیل به تعدادی از غذاهای محلی و سنتی اشاره می کنیم.

 

غذاهای اردبیل

آش میوه

یک آش بینظیر که با ترکیب انواعی از میوه های خشکی مثل آلبالو خشک، آلوی خورشتی، قیسی ‌زردآلو، برگه‌ زردآلو و گوجه ‌برقانی آش خوشمزه و لذیذی را تهیه می کنند که به آش میوه معروف است. در کنار خشکبار برای تهیه ی این آش از مواد دیگری مثل حبوبات (نخود، لوبیا قرمز، عدس)، رشته آشی، برنج، گندم پوست‌کنده و پیاز هم استفاده می شود.

اش میوه

آش دوغ

برای درست کردن این آش به غیر از دوغ تازه از موادی مثل نخود، برنج، سیر تازه، و سبزی (تره، جعفری و شوید) هم استفاده می شود. این غذا دستور پخت های مختلفی دارد و گاهی در آن بلغور، آرد و کلم برگ هم به کار می رود.

اش دوغ

آش یارما (آش بلغور)

برای درست کردن این غذا از موادی مثل بلغور، گوجه‌ فرنگی، لوبیا قرمز، سبزی آش، عصاره گوشت، پیاز، زعفران و آبغوره استفاده می شود که طعم دلچسبی را  برای این غذا رقم می زنند.

آش یارما

پیچاخ قیمه (خورشت بادام)

یک خورشت خوش عطر و لذیذ که نه فقط در اردبیل بلکه در کل ایران طرفداران زیادی دارد. مواد لازم برای تهیه این غذا گوشت، خلال بادام، پیاز، زعفران، تخم ‌مرغ و ادویه‌ خورشتی است که به شیوه ای کاملا هنرمندانه با هم ترکیب می شوند تا یکی از محبوب ترین و خوشمزه ترین غذاهای استان آماده شود. این غذا به همراه برنج، ماست و سبزی خورد می شود .

پیچاخ قیمه (خورشت بادام)

کشمش ‌پلو

مواد لازم برای درست کردن این پلو برنج، شیر و کشمش است و بدون شک ترکیب شیر و کشمش طعم جذابی را به این غذا می دهد.

کشمش پلو
 انتهای پیام/م

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.