به گزارش بانوی کوثر، به نقل از خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ صنف‌ها و شرکت‌ها برای معرفی محصولات و خدمات، جذب و شناسایی مشتریان جدید، ایجاد رقابت و ارتباط با مشتریان و… اقدام به برگزاری نمایشگاه و یا برپایی غرفه‌ در نمایشگاه‌ها می‌کنند تا محصولات و خدمات خود را ارائه دهند.

پس از اخذ مجوز برگزاری نمیاشگاه و قرارداد با شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی، مجری اصلی نمایشگاه اقدام به واگذار (فروش) غرفه می‌کند و مبالغی (هزینه‌های نمایشگاه) را از غرفه داران دریافت می‌کند و در این بین سودی که به جیب می‌زند. در کشورهای دیگر، بخصوص کشورهای غربی همزمان با برگزاری نمایشگاه‌ها و برای تبلیغ و جذب مشتری از زنان سوء استفاده کرده و با نمایشگاه آنان سعی در جذب افراد دارند.

نوزدهمین نمایشگاه ورزش و تجهیزات ورزشی تهران (Sportex Iran) امسال هم مانند ۱۸ دوره گذشته در روزهای  ۵ الی ۸ مهر ماه در محل نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار شد. مجری این نمایشگاه که یک شرکت خصوصی بود.

این نمایشگاه که همزمان با هفته دفاع مقدس و یادآوری ایثارگری‌ها در ۸ سال دفاع مقدس برگزار شده بود؛ از پوشش زنان که به عنوان مدل تبلیغاتی استفاده شده بود که سنخیتی با فرهنگ ایرانی- اسلامی ندارد. مجریان این نمایشگاه تجهیزات ورزشی برای جذب افراد و تبلبغات به مانند کشورهای غربی، از زنان ورزشکار به عنوان یک کالا برای جذب بازدیدکننده آن هم با نمایش نیمه برهنه زنان سوءاستفاده کردند.

انتقادها با برگزاری نوزدهمین دوره نمایشگاه تجهیزات ورزشی به سمت وزارت ورزش و جوانان که مقامات عالی آن در افتتاحیه آن حضور داشتند سرازیر شد چرا برای جذب بازدید کننده اقدام به چنین کاری کرده است؛ اما این وزارتخانه پاسخ داد: مجوزی برای برگزاری نمایشگاه تجهیزات ورزشی صادر نکرده و ارتباطی هم با این نمایشگاه ندارد. این نمایشگاه، زیرنظر شرکت نمایشگاه‌های بین المللی برگزار شده است.
بنابراین این گزارش، برگزاری نمایشگاه‌ها در کشور نیازمند مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و درخواست اتاق اصناف است و شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی هم به عنوان متولی با عقد قرارداد با مجریان اصلی هر نمایشگاه امکان برگزاری آن را فراهم می‌کند.
براساس قانون متولی برگزاری کلیه نمایشگاه‌ها در سطح استان (مرکز استان و شهرستانها) شرکت نمایشگاهی است و برگزاری هرگونه نمایشگاه صرفاً در چارچوب دستورالعمل و با هماهنگی، همکاری و توافق با شرکت نمایشگاهی امکان پذیر است؛ همچنین سازمان صنعت، معدن و تجارت هر استان به عنوان ناظر بر روند اجرای برگزاری نمایشگاه‌ها مسئولیت دارد.
اینکه نمایشگاهی در خصوص تجهیزات ورزشی آن هم در سال جهش تولید برگزاری می‌شود، بسیار عالیست، اما چرا برای جذب بازدیدکننده و مشتری، از زنان به عنوان یک کالا استفاده ابزاری شده که در این بین باید شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی پاسخگو باش و این شرکت نباید پس از عقد قرارداد برگزاری نمایشگاه و دریافت وجه مورد نظرش، وظیفه ذاتی خود را فراموش کند یا چشمش را در مقابل تخلفات و اقدامات و تبلیغات زننده مانند برگزاری نمایشگاه تجهیزات ورزشی ببندد.
هر چند بارها همزمان با برگزاری‌های متعدد در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی برای جذب و تبلیغات از زنان استفاده ابزاری شده است البته امیداوریم این اتفاق در سایر نمایشگاه‌ها رخ ندهد. به هر حال شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی به عنوان مسئول نباید از زیر بار مسئولیت خود شانه خالی کند و حتما باید پاسخگو باشد.

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی به مدیر مسئولی فاطمه عباسی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.