به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، به نقل از  عصرهامون، بعد از چندین ساعت روزه‌داری و خودداری از خوردن غذا و آب، خوردن غذاهای دلخواه‌مان در وعده افطار و یا نوشیدن آب به خصوص آب خنک بسیار وسوسه‌برانگیز است.

از آن‌جایی که در ماه مبارک رمضان نزدیک به ۱۵ ساعت معده‌مان خالی می‌ماند، نوشیدن آب سرد در افطار مضرات زیادی برای بدن به‌همراه دارد که ابتلا به کبد چرب، اختلال در جذب و معده‌درد از جمله خطرات شایع خوردن آب یخ در وعده افطار هستند.

این در حالیست که نوشیدن مقداری آب ولرم و چای کمرنگ به‌همراه خرما یا عسل بهترین خوراکی ها در لحظه افطار است.

مسعود فیروزکوهی یکی از کارشناسان تغذیه در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه روزه داران نباید روزه خود را با آب و نوشیدنی های خنک افطار کنند، بیان کرد: در اول افطار، آب سرد مصرف نکنید، چرا که علاوه بر اندکی ضعف منجر به میل به نوشیدن آب بیشتر شده، و این امر باعث رقیق شدن شیره معده، اختلال در هضم و جذب مواد غذایی و در آخر ورم معده شده، و به اندام های مجاور فشار آورده و روزه دار را معذب می کند.

وی افزود: از آنجایی که در طول روزه معده روزه دار خود را جمع و کوچک می کند، مصرف زیاد مواد غذایی در وعده افطار باعث اذیت و فشار بر روزه دار می شود.

این کارشناس تغذیه در تکمیل مطلب فوق با بیان اینکه خوردن غذاهای پرچرب در وعده افطار به هیچ وجه مطلوب نیست، تصریح کرد: توصیه می شود از نان های کامل مانند نان سنگک و نان جو که منابع خوب فیبر هستند، استفاده کنید، خوردن چند دانه انجیر تازه یا خشک را بعد از افطار یا شام توصیه می کنیم.

وی با اشاره به اینکه شروع افطار باید با مواد غذایی با نمایه قندی بالا باشد، گفت: معده خالی در هنگام باز کردن روزه تحمل غذای خشن را ندارد، بنابراین خوردن غذاهای سبک و سهل الهضم، کم حجم و پر کالری و تقریبا نرم برای این وعده مناسب تر است.

فیروزکوهی با اشاره به مصرف فراوان چای در وعده سحر به امید کاهش تشنگی روزانه و عدم ابتلا به سردرد در افرادی که عادت به مصرف چای دارند، اضافه کرد: نوشیدن زیاد چای به خصوص اگر پررنگ باشد، باعث تکرر ادرار و بروز تشنگی از ابتدای روز می شود.

وی با بیان اینکه روزه داران باید از سبزی و میوه فراوان در این ایام استفاده کنند، ادامه داد: برای جلوگیری از مشکلات سوء هاضمه و مشکلات گوارشی، باز کردن روزه باید به آهستگی و رساندن مواد غذایی باید به کندی در بدن صورت گیرد.

به گفته این کارشناس تغذیه،و از سرعت در خوردن و پرخوری در ماه رمضان به خصوص در موقع افطار که مدت زمان طولانی معده خالی بوده باید جلوگیری کرد.

فیروزکوهی در بخش دیگر سخنان خود درباره استفاده از تنقلات و مواد غذایی کم ارزش، اظهار کرد: تنقلات شور و شیرین یا چرب مانند چیپس و پفک و امثال آن فاقد ارزش غذایی بوده، و می تواند مصرف مواد غذایی اصلی یا مواد با ارزش را کاهش، و موجب تشنگی و گرسنگی در طی روز شود.

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.