به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، مینا سعیدی کارشناس روانشناسی در اردبیل گفت: شناخت‌های عمیقی که در دوران نامزدی تجربه می‌شود برای دختر و پسر این فرصت و امکان را فراهم می‌کند که اگر متوجه نبود تفاهم یا تضادی در یکدیگر شدند قبل از وقوع عقد و وارد شدن نام آنها در شناسنامه یکدیگر، وعده ازدواج را منتفی کنند. نامزدی یک فرصت است و نباید از این فرصت ترسید. هزینه‌های عاطفی، اقتصادی و اجتماعی جدایی در نامزدی بسیار کمتر از جدایی پس از عقد است.

وی گفت: برخی خانواده‌ها با این عقیده که چون نامزدی رسمیت ندارد و ممکن است پسر، دختر را رها کند یا اسم روی دختر بماند، دوران نامزدی را به بعد از عقد رسمی موکول کرده و این دوران را درفاصله بین عقد و عروسی قرار می‌دهند، اما شناختی که در دوره آشنایی، نامزدی یا عقد به دست می‌آید با یکدیگر متفاوت بوده و باید برای داشتن یک #ازدواج موفق هرکدام از این مراحل را در مدت زمان توصیه شده طی کرد.

 

وی دوران نامزدی دوران آشنایی و امادگی برای مراسم ازدواج است  گفت: گاهی استرس برگزاری یک مراسم مناسب این دوران شیرین را تحت‌تأثیر قرار می دهد و باعث می شود عروس و داماد استرس زیادی را در این دوران تحمل کنند.

گذر از زندگی مجردی به دنیای ناشناخته یا کم تر شناخته شده متاهلی و تمامی تغییرات ناشی از این اتفاق ذهن زوج جوان را بخود مشغول می کند و سبب می شود.

وی به استرس های دوران نامزدی اشاره کرد و افزود:

– تائید نشدن عروس یا داماد توسط خانواده دو طرف

– نبود تفاهم بین خانواده ها

– دلواپسی های برگزاری مراسم عروسی

– شناخت خانواده ها با یکدیگر

– مشخص کردن محلی برای زندگی

– برخورد مناسب با خانواده های جدید

– ایجاد امادگی های فیزیکی و اجتماعی

– نداشتن امادگی ذهنی و روانی

– شکست هایی که دختر یا پسر از نظر عاطفی داشته اند

– داشتن توقعات نادرست

– به علاوه استرس متاهل شدن و مسوولیت های ناشی از آن، سبب می شود که دوران نامزدی یکی از دشوار ترین دوران ها در زندگی زوجین باشد. این دوران برخلاف تصور رایج، نه تنها دوران طلایی زندگی مشترک نیست، بلکه به گفته بیشتر زوج هایی که آن را تجربه نموده اند ، بسیار پر تنش و اضطراب است!

وی اینکه در دوران نامزدی باید با استرس آن چگونه مقابله کنیم گفت: قاطع بودن در مقابل خانواده ها، کلید ارامش! روان شناسان معتقد اند که همسو بودن زوجین و داشتن قاطعیّت آنها در برخورد با خانواده های یکدیگر در این دوران بسیار مهم است. در واقع ، طرفین زمانی که تصمیم به مراسم ازدواج و تشکیل خانواده گرفته اند، در واقع نشان داده اند که میتوانند از پس مسوولیت های سخت آن هم بربیایند. مدیریت رفتارها و برخوردهای دو خانواده هم از اصلی ترین نشانه هایی است که اثبات می کند شخص امادگی و بلوغ لازم برای این تصمیم بزرگ را دارد.

 

وی بیان کرد: در این مسیر، لازم است که زوجین پیش از هر چیز به یک تصمیم و دیدگاه واحد در خصوص هر موضوع برسند و پس از آن بطور مصمم و قاطع این تصمیم را با خانواده های خویش در بین بگذارند. به این ترتیب، احتمال مداخله خانواده ها و ایجاد تنش و اضطراب به حداقل خواهد رسید.

 

وی اظهار داشت: پذیرفتن استرس در بعضی از مرحله های زندگی اجتناب ناپذیر است. در چنین شرایطی به ناچار باید آنرا پذیرفت و با آن کنار آمد. به حرف های یک دیگر خوب گوش دهید.

برای این که این دوران را با استرس کمتری بگذرانید، به حرف های یک دیگر خوب گوش دهید.

 

سعیدی گفت: تغییر نگرش و نگاه اشخاص یکی از مهم ترین رویکردهای درمانی برای از بین بردن اضطراب و استرس زوج های جوانی که در دوران عقد و نامزدی هستند، تغییر نگرش و نگاه اشخاص است.

 

وی به علل استرس دوران نامزدی اشاره کرد و گفت: از کاه کوه نسازید اجازه ندهید مسائلی که شما را دچار استرس کرده روی هم جمع شود.انعطاف پذیر باشید. قرار نیست همه چیز مطابق با میل شما پیش رود!عذرخواهی کنید اشتباهات تان را قبول کرده و عذرخواهی کنید.

 

وی افزود:برخی از کارها و وظایف را به افراد دیگر محول کنید برای انجام برخی از کارها و وظایف از نامزدتان، دوستان یا آشنایان تان کمک بگیرید و تنها وظایفی را به عهده بگیرید، که تنها خودتان قادر به انجام دادنشان هستید.کمک گرفتن از موسسات برپا کننده جشن عروسی هم استرس شما را تا حدودی می کاهدزیرا این موسسات در برگزاری مراسم ازدواج مهارت دارند و خیلی راحت تر از شما از عهده امور بر می آیند.

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.