به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، به نقل از کردتودی، کردستان یکی از استان های مستعد برای توسعه کشت گیاهان دارویی است که با ایجاد صنایع تبدیلی نقش مهمی در اشتغالزایی و توسعه اقتصادی منطقه دارد.

استان کردستان از نظر گیاهان دارویی و صنعتی بسیار غنی است ، بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ گونه گیاهی در مناطق مختلف کردستان می‌رویند که حدود ۱۰۰ گونه اقتصادی از این گیاهان شناسایی شده است.

از مزایای کشت گیاهان دارویی نسبت به سیفی و سبیزیجات، قیمت بالاتر آنها و آفت کمتر ، توقع کم نیاز آبی و همچنین رقابت بیشتر در بازار فروش است که با توجه به مزیت آن این روزها کشاورزان کردستانی به کشت گیاه دارویی روی آورده اند.

ایجاد صنایع تبدیلی مهمترین راه بهره وری از گیاهان دارویی است

عضو انجمن علمی گیاهان دارویی در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: شهرستان بیجار از لحاظ پتانسیل و استعدادهای گیاهان دارویی رنگین تر از سایر مناطق کشور است، با توجه به ارتفاع آن از سطح دریا ماده موثر بیشتری دارد و به دلیل اینکه از زمان جنگ جهانی دوم تا به امروز زمین های آن رادیو اکتیو نخورده است داری طبیعت بکر و دست نخورده ای است.

وی افزود: طبیعت بیجار دارای ۸۰۰ گونه گیاهان دارویی است که ۲۲۰ نوع آن شناسایی و معرفی شده است و لازم به ذکر  است که از این ۲۲۰ نوع هفت نوع آن در هیچ جای ایران شناخته نشده و در خصوص آن به مرکز تحقیقات گیاهان دارویی گزارش نشده است.

علیرضا پیران با بیان اینکه تا کنون کسی در بیجار به صورت صنعتی اقدام به کشت و برداشت گیاهان دارویی نکرده است، گفت: تخریب مراتع توسط دام و انسان صدمه بسیاری بر بدنه این صنعت وارد آورده است و با توجه به محدود بودن منابع آبی و تعداد بسیار زیاد دام در بیجار بیشتر زمین های کشاورزی زیر کشت علوفه جهت تامین غذای دام قرار گرفته است.

وی گفت: اما بهتر است که مسئولان ما این مهم را مد نظر خود قرار دهند که گیاهان دارویی در بیجار مهمترین زمینه اشتغال جوانان می تواند باشد که نیازمند تدبیر آنها است.

عضو انجمن علمی گیاهان دارویی ادامه داد : با توجه به اینکه شهرستان بیجار دارای مساحت قابل توجهی در زمینه رویش گیاهان دارویی است ، افراد جویای کار در سه بخش تولید ،فرآوری و توزیع گیاهان دارویی می توانند مشغول به کار شوند.

سقز بیشترین سطح زیرکشت گیاهان دارویی را در کردستان دارد

پیمان اسکندری رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در گفتگو با کردپرس گفت: کردستان یکی از مناطق مستعد برای توسعه کشت گیاهان دارویی است و هم اکنون هزار هکتار از مزارع استان زیر کشت گیاهان دارویی رفته است.

وی افزود: پیش بینی می‌شود از این میزان سطح زیر کشت ۵ هزار و ۷۰۰ تن گیاه دارویی برداشت شود.

به گفته وی عمده کشت گیاهان دارویی استان سیر، گلرنگ، سیاهدانه و گل محمدی است و دیگر گیاهان دارویی که هرساله توسط کشاورزان در استان کشت می‌شود شامل زعفران، نعناع، موسیر، رازیانه و کنجد است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: بیشترین سطح زیرکشت گیاهان دارویی مربوط به شهرستان‌های سقز، مریوان، دهگلان و کامیاران است.

گفتنی است منابع طبیعی و کوهستانی سقز نیز با پوشش متنوع و گسترده، دارای بیشترین گیاهان دارویی در منطقه می باشد.

استان کردستان با توجه به داشتن بیش از ۲ هزار نوع داروی گیاهی که بعنوان گنج نهفته در دل زمین است با ایجاد صنابع تبدیلی و ارائه تسهیلات می تواند بعنوان قطب تولید داروی گیاهی جهت اشتغالزایی و درآمدزایی تبدیل شود.

انتهای پیام/

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.