به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، مریم کوثری کارشناس طب سنتی در اردبیل گفت: مرزه یکی از گیاهانی است که در کنار سبزی خوردن به فروش می رسد و گیاهی معطر از خانواده نعنا است که بصورت خود رو در اکثر مناطق فلات ایران می روید.

وی گفت: گونه های مختلفی از آن با نام هایی چون مرزه سهندی ،مرزه بختیاری و مرزه شیرازی شناخته شده است.

کارشناس تغذیه بیان کرد: این گیاه دارای طبیعت نسبتا گرم و خشکی دارد قسمت عمده مورد استفاده آن سر شاخه های جوان و برگ هاست.

کوثری بیان کرد : این گیاه برای کاهش چربی خون بسیار مفید است. برای پوست نیز مفید بوده به طوری که به سفت شدن منافذ و پوست کمک زیادی می کند.

کارشناس تغذیه در ادامه اظهار داشت: این گیاه همچنین خاصیت ضدعفونی کنندگی و ضدباکتریایی دارد باعث بهبود گلو درد و عفونت های برونشیتی شود و دارای خصوصیات محرکی است که می تواند به پاک شدن مخاط از این عفونت ها شود.

وی گفت: مرزه دارای خواص ضد التهابی و ضد روماتیسمی است می تواند به کاهش درد مفاصل و آرتروز کمک کند.

وی به چگونگی مصرف مرزه اشاره کرد و افزود: ساده ترین راه احساس فواید مرزه ، نوشیدن آن به عنوان چای است. در پخت و پز غذاهایی مانند کالباس و مرغ از طعم و مزه آن لذت ببرید. اضافه کردن آن به لوبیا می تواند از نفخ شکم جلوگیری کند و عطر و طعم خوبی به سالاد ها می بخشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در مورد بارداری و شیردهی اطلاعات مطمئن و کافی در مورد ایمنی مصرف مرزه وجود ندارد. بدون مشورت پزشک خود از استفاده خود داری کنید.

انتهای پیام/م

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.