به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، از آنجا که در ماه مبارک رمضان  اوقات زیادی را بدون غذا و به ویژه نوشیدن مایعات می گذرانیم، بهتر است بین افطار تا سحر از مواد غذایی، خوراکی ها و نوشیدنی هایی استفاده کنیم که بتوانند کمبودهای به وجود آمده در ساعات روز و ناشی از روزه داری را تا حدودی بهبود بخشند و قوای بدن را افزایش دهند.

آشنایی با ۳ گیاه مفید برای ماه رمضان

کارشناسان مرکز تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی در این مورد توصیه هایی دارند که در ادامه به آن اشاره می کنیم:

بهارنارنج، نوشیدنی خاص برای فصل بهار و ماه مبارک رمضان

بهار نارنج، شکوفه درخت نارنج است که در عطر سازی و ساختن اسانس، انواع نوشیدنی های فصلی و عرقیجات و … کاربرد بسیار دارد. شکوفه درخت نارنج در فصل بهار درخت را زینت داده، در پاییز و زمستان، جای خود را به میوه نارنج می دهد.

بهار نارنج  منبع بسیار خوبی از مواد مغذی و مواد معدنی ضروری است که برای بدن بسیار مفیدند.

در روزهای بهاری ماه مبارک رمضان که هوا نسبتا گرم است و میزان تعریق بدن زیاد می شود، خلق و خوی بسیاری از آدم ها تحت تاثیر قرار می گیرد و تند می شود، برای پیشگیری از این حالت هر روز نصف لیوان عرق بهار نارنج را با نصف لیوان آب و ۲ قطعه یخ مخلوط کنید و آن را با یک قاشق سکنجبین، شیرین  و در زمان افطار میل کنید.

افزودن بهارنارنج در چای به هضم غذا کمک می کند و ناراحتی های معده را کاهش می دهد. همچنین بهارنارنج آنتی اکسیدان های بسیاری دارد که از بدن در مقابل رادیکال های آزاد محافظت می کند و در نتیجه موجب کاهش خطر ابتلا فرد به بیماری های جدی و مزمن می شود.

البته استفاده زیاد از عصاره بهار نارنج سبب بالا رفتن فشار خون و افزایش ضربان قلب می شود و افراد دچار بیماری قلبی باید از استفاده بیش از حد آن پرهیز کنند. همچنین بهار نارنج در دوران بارداری و شیردهی بایستی با احتیاط مصرف شود. زیاده روی در خوردن عرق بهار نارنج بی خوابی ایجاد می کند و زیاد بوئیدن بهار نارنج سبب بی خوابی می شود، از این خاصیت می توان در مواقع نیاز به نخوابیدن استفاده کرد.

زخم معده و ماه رمضان

پاغازه یا غازیاغی (نام علمی: Falcaria vulgaris) یک گونه از گیاهان مرتعی، یکساله و پایا از تیره چتریان است که در مناطق غرب کشور به خصوص کرمانشاه به این نام مشهور است. نام ترکی این گیاه غازیاغی یا قازیاغی و به همان معنای پای غاز است و به این دلیل که برگ‌های این گیاه شکلی مانند پای غاز درست می‌کنند به این نام مشهور شده است.

پاغازه در بهار معمولا به عنوان سبزی مصرف می شود و اثرات درمانی مناسبی در درمان التهاب روده و زخم معده دارد. از آنجا که در ماه مبارک رمضان، معده در ساعات زیادی از روز خالی می ماند، استفاده از این گیاه مفید است زیرا در تحقیقات انجام شده اثرات محافظتی عصاره این سبزی در مقابل زخم معده ناشی از مواد شیمیایی به اثبات رسیده است. بنابراین این گیاه تقویت کننده مناسب معده و روده است و در حال حاضر به صورت محلی جوشانده این گیاه به صورت خوراکی به منظور درمان التهاب روده و زخم معده و نیز التهابات گوارشی و کولیت روده مصرف می شود و در این روزهای داغ بهاری و در هنگام روزه داری بسیار توصیه می شود.

پاغازه در رفع ناراحتی‌هایی چون: سخت‌ادراری، سنگ کلیه، مثانه و انسداد روده نقش موثری دارد و از ضماد (پماد خانگی) غازیاغی برای ضایعات پوستی نیز استفاده می‌شود. این گیاه همچنین خاصیت شیرافزایی دارد و از دم‌کرده این گیاه برای دفع خلط و رفع گلودرد چرکی نیز استفاده می‌شود. همچنین افرادی که دچار ناراحتی‌های کبدی هستند، بایستی از این گیاه بیشتر استفاده کنند.

موارد منع مصرف این گیاه: افرادی که کلیه‌های ضعیف دارند، از مصرف آن خودداری کنند همچنین مصرف این سبزی در مادران باردار باعث سقط‌جنین می شود و زیاده‌روی در مصرف این سبزی باعث «تحریکات پوستی» در بعضی افراد می‌شود.

رفع تشنگی با مصرف گیاه خرفه در ماه رمضان

خرفه به عنوان غذای برتر آینده معرفی مـی شـود، چـرا کـه دارای بسیاری از ترکیبات مغذی و خصوصیات آنتـی اکسـیدانی است.

گیاه خرفه از جمله منابع غنی آنتی اکسیدان و اسید های چرب است. همچنین مصرف خرفه گرمی و حرارت را فرو می نشاند و برای رفع و پیشگیری از تشنگی در ماه مبارک رمضان بسیار مفید است.  بهتر است که از شربت حاوی تخم خرفه یا سبزی خرفه در وعده افطار و سحر استفاده شود زیرا مصرف خرفه، خشکی ، گرمی و حرارت را فرو می نشاند و باعث برطرف شدن و از بین رفتن دردهای ناشی از حرارت و گرمی در بدن می شود و در درمان اختلالات و التهابات مجاری ادراری موثر است.

بررسی ها نشان می دهد در مناطقی که این گیاه مصـرف می شود شیوع پایین سرطان و بیماری قلبی گزارش شده اسـت که احتمالاً به علت وجود اسـیدهای چـرب امگـا ۳ موجـود در خرفه است.

مواد موثر این گیاه شامل اگزالیک اسید، کینامیک اسید، کافئیک اسید، مالئیک اسید، اسید سیتریک، کومارین ها، فلاونوئیدها، آلانین،تانن، آلفا لینولئیک اسید و گلیکوزوئیدهای منوتروپینی است. مشخص شده که آلکالوئیدها از جمله مهم ترین مواد شیمیایی این گیاه است.

خرفه منبع غنی از آنتی اکسیدانهایی مانند ویتامین A ،B1 ،B2 ،C ،E ،بتا کاروتن و سایراسید آمینه های ضروری است. همچنین این گیاه منبع غنی از مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، فسفر، مس و پتاسیم است.

خبرنگار: بهرام محمدرضالو

منبع: سیناپرس به نقل از پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.