به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، به نقل از سبلان ما ، سیزده بدر یا جشن بدرقه نوروز از مهم ترین رسوم مشترک میان اقوام ایرانی است، روزی که به اعتقاد گذشتگان روز آشتی با طبیعت و غبارروبی از زشتی و پلیدی ها نیز می باشد.
برقراری ارتباط با طبیعت و حفظ آن، درک بیشتر هستی و قدردانی از نعمت های خداوند ، آغاز شاد سال کاری جدید ، حفاظت و استفاده بهینه از طبیعت از جمله پیام های آیین سیزده بدر می باشد هر چند که برخی اعتقادات خرافی از جمله نحسی ۱۳ نیز هنوز از سوی اندک جماعتی در باره این روز مطرح می شود.

13 به در مبارک

بسیاری از مردم این روز را سرآغاز زندگی بهشتی دانسته و لوازم و سور و سات مربوط به روز سیزده بدر را از یک روز پیش آماده کرده و از سپیده دم روز۱۳ فروردین رهسپار عرصه های طبیعی می شوند.
مردم به شکل گروه ها و خانواده های چند نفره در حالی که وسایل ضروری روز سیزدهم فروردین از جمله خوراک ، لوازم تهیه چایی و زیرانداز را بر باربندها یا صندوق های خودروهایشان گذاشته اند در اولین فرصت خود را به دامان دشت ها ، باغ ها و ییلاق ها ، حاشیه رودخانه ها و مناطق جنگلی و ییلاقات در مختلف استان می رسانند.

 

سیزده بدر و آنچه تاریخ درباره این آیین باستانی می گوید | وبلاگ شب

 

تردد انواع وسایط نقلیه ای که در حال حرکت به سوی عرصه های طبیعی بیرون از شهر اردبیل هستند چهره خیابان ها و جاده های فرعی و اصلی این شهرستان را دگرگون می کند.

بیشتر مردم استان اردبیل در ۱۳روز سیزده بدرغذاهای مختلفی بر اساس ذائقه اعضای خانواده پخته و در دامان طبیعت صرف می کنند ، بر اساس یک سنت دیرینه آش دوغ محلی مهمترین خوراکی است که تقریبا تمامی خانواده ها آن را تهیه و در دامان طبیعت صرف می کنند.

همچنین کباب کردن گوشت و مرغ در این روز رونق خاصی دارد، آبگوشت ، چیغیرتما ، ترشی قورمه ، دمی ‌یارما ، تاس‌ کباب ، گیلدیک آشی (نسترن وحشی) ، یرکوکی خورشی (خورشت هویج) ، دلمه ، کوفته ، کوکو و خشیل از جمله غذاهای سنتی استان اردبیل است که در ۱۳ بدر پخته و صرف می شود.

روز ۱۳ فروردین همچنین فرصتی برای آشتی مردم بویژه نوجوانان و جوانان با بازی های محلی و لذت بردن از هیجان و تحرک گروهی به شمار می رود.

بازی هایی همچون دال پران ، طناب کشی و چوب پا (چولنگ) ، یک قل دو قل (بش داش) ، داژبال ، قیش گوتوردی ، هفت سنگ ، طناب کشی و خانه بازی که در برخی مناطق استان همچون شهرستان نیر و خلخال رونق و هیجان گذشته خود را دارد.

 

توصیه‌های محیط زیستی برای سیزده‌بدر | رسانه خبری اینتیتر | محیط زیست

در روز سیزده بدراغلب مردم ماهی‌ها و سبزی‌های عید را برداشته و به کوه و دشت می‌روند و با انداختن آن ها به آب و یا رودخانه و با گفتن این جمله که ‘درد و بلامیز سننن گئدسین’ ‘ درد و بلای ما با تو برود ‘ زندگی شاد و خوشی را برای سال جدید آرزو می کنند.

گرچه در گذشته با توجه به تعداد کم ماهیان و سبزی های سفره های نوروزی کمتر به محیط زیست آسیب زده می شد اما بتدریج و با هجوم بشر به طبیعت و برهم خوردن اکوسیستم ها، کارشناسان محیط زیست نسبت به رها سازی ماهیان قرمزدر آب های رودخانه و تالاب ها به دلیل آسیب آنها تاکید می کنند.

از چند سال پیش شهرداری ها با دایر کردن ایستگاههای ویژه نسبت به جمع آوری و دریافت ماهیان قرمز از شهروندان اقدام می کنند و این امر امروزه در حال تبدیل شدن به یک فرهنگ عمومی است.

دوستداران طبیعت و نیز کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل همچنین برای حفاظت از طبیعت در روز ۱۳ فروردین از مردم می خواهند که در استفاده از فضاهای طبیعی منطقه با رعایت بعضی نکات؛ سیزده بدری به یاد ماندنی را برای خود و دیگران رقم بزنند.

خودداری از آسیب رساندن به درختان و مراتع ؛ پرهیز ار ریختن انواع زباله به خصوص ظروف یکبار مصرف و مواد دیرتجزیه به عرصه های طبیعی ، خودداری از آتش زدن جنگل ها و مراتع ، رعایت نکات ایمنی در برافروختن آتش به منظور جلوگیری از ایجاد آتش سوزی های گسترده ، رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی و نیز رعایت موارد ایمنی برای در امان ماندن از خطرهای حوادث طبیعی احتمالی از جمله خواسته های آنها از شهروندان استان می باشد.

اردبیل به لحاظ موقعیت جغرافیایی و طبیعی خود از نقاط سیاحتی و طبیعی بسیار بکر با چشم اندازهای زیبا و دل انگیزی برخوردار است که به همین خاطر در سال از حدود ۶ میلیون نفر مسافر پذیرایی می کند.

 

تاریخ سیزده بدر سال 1400 کی و چه روزی هست و چندمه ؟

انتهای پیام /

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.