به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، زهرا علیپور کارشناس روانشناسی در اردبیل در خصوص افسردگی در بین مردم  و جوانان گفت: افسردگی تغییر خلق به‌سمت غم و اندوهگینی است که معضلی رایج است و شیوع بالایی دارد و از علل پیشرو در ایجاد ناتوانی در دنیا به‌شمار می‌رود به‌طوری که در ۲۰ سال آینده دومین عامل منجر به ناتوانی در جهان خواهد شد.

وی گفت: افسردگی عدم انباشت مواد زائد در بدن و دفع مرتب و طبیعی فضولات تجمع‌یافته باعث حفظ سلامتی و نشاط در فرد می‌شود که می‌توان با رعایت ۴ دستور طب سنتی به این مهم دست یافت.

کارشناس روانشناسی در خصوص عوارض و درمان افسردگیفت: با وجود درمان‌های فعلی، بیش از ۷۵ درصد بیماران، عود افسردگی را تجربه می‌کنند؛ داروهای ضدافسردگی نیز دارای عوارض گوناگونی از قبیل اقدام به خودکشی، اختلالات جنسی، افزایش وزن و عوارض مربوط به سیستم عصبی مرکزی هستند، علاوه بر این درمان افسردگی حتی در بهترین شرایط، قادر نیست بیش از ۵۰ درصد بار ناتوانی ایجادشده توسط این بیماری را بازگرداند.

علیپور اضافه کرد: غم که یکی از علائم اصلی اختلال افسردگی اساسی است در طب_سنتی ایران مورد توجه قرار گرفته و یکی از حالات روحی و روانی است که در این حالت روح به‌تدریج به درون حرکت می‌کند.

وی اظهار داشت: طب سنتی ایران، توجه و اهمیت بیشتری برای پیشگیری، نسبت به درمان بیماری‌ها قائل است؛ نگاهداشت سلامتی از چنان اهمیتی برخوردار است که طب سنتی ایران، نقش طبیب را حفظ تندرستی به‌هنگام سلامتی و بازگرداندن آن به‌هنگام بیماری می‌داند.

وی اصول پیشگیری را بر شش اصل مهم دانست و گفت: این اصول شامل هوا، خوردن و آشامیدن، ورزش، احتباس و استفراغ، خواب و بیداری و همچنین حالات روحی و روانی است.

وی گفت: در مطالعات اخیر مشخص شده است که اختلال افسردگی اساسی در بین تمامی اختلالات روانپزشکی، بیشترین شیوع را در کل دوران زندگی افراد دارد. این آمار نشان دهنده ی آن است که این بیماری بسیار شایع و رایج است.

وی افزود: افراد به روشهای مختلفی افسردگی را تجربه می کنند. افسردگی ممکن است در کار روزانه شما مشکل ایجاد کند و میزان بهره وری شما را کاهش بدهد. همچنین میتواند بر روابط و برخی از حالتهای جسمی شما تاثیر گذارد.

وی به بیماریهای اساسی درگیر با افسردگی اشاره کرد و گفت: بیماری ها و اختلالهایی که بر اثر افسردگی می تواند بدتر بشود عبارتست از: بیماری ورم مفاصل، بیماریهای قلبی و عروقی،سرطان،دیابت،ام اس

وی یادآور شد: به این نکته توجه داشته باشید که گاهی اوقات داشتن غم و اندوه و یا احساس کمبود، بخشی عادی از زندگی است. در زندگی همه درگیر اتفاقات غم انگیز و ناراحت کننده می شوند. اما اگر به طور مرتب احساس بدبختی و ناامیدی دارید، ممکن است دچار افسردگی شده باشید.

انتهای پیام/م

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.