به گزارش پایگاه تحلیلی بانوی کوثر، به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ المپیک میدانی بزرگ برای نشان دادن دوستی‌ها، مقابله با ظلم و شادی‌هاست. اتفاقاتی که می‌توانند یک رکورد بزرگ برای یک کشور کوچک باشند یا اتفاقی شرم آور برای یک کشور بزرگ. در روزهای اخیر در المپیک اتفاقات چالبی رخ داده که مهمترین آنها به شرح زیر هستند.

 

*اولین طلای برمودا

فلورا دافی ورزشکار رشته سه‌گانه به‌ عنوان قهرمانی در المپیک۲۰۲۰ رسید و کشور برمودا را برای اولین بار در تاریخ المپیک به مدال طلا رساند.

.

*شکسته شدن رکورد ابرستاره شنا توسط نابغه ۱۹ ساله

میلاک، پدیده المپیک۲۰۲۰ در شنا ۲۰۰ متر پروانه ضمن شکستن رکورد مایکل فلپس افسانه‌ای، به مدال طلای المپیک ۲۰۲۰ رسید.

وی مسیر ۲۰۰ متری این ماده از مسابقات را در مدت زمان ۱:۵۱:۲۵ دقیقه شنا کرد. رکورد فلپس در این ماده ۱:۵۲:۰۳ دقیقه بود.

*مدال‌های المپیک را گاز نگیرید!

برگزارکنندگان المپیک توکیو به مدال‌آوران این بازی‌ها هشدار دادند به دلیل اینکه مدال‌ها از مواد بازیافتی متعلق به تلفن همراه ساخته شده از گاز گرفتن آن‌ها خودداری کنند.

ژاپن حدود ۳سال قبل طی فراخوان و اطلاعیه‌ای از مردم خود خواسته بود که گوشی‌های همراه غیرقابل استفاده‌شان را در اختیار بخش‌های مختلف و مشخص شده شهر از جمله فروشگاه‌ها قرار دهند.

بدین ترتیب حدود ۵هزار مدالی که این دوره از بازی‌های المپیک میان برندگان توزیع خواهد شد از دستگاه‌های مصرفی بازیافتی ساخته شده است.

.

*خداحافظی اسطوره تکواندو پس از شکست

دائی هون لی اسطوره تکواندوی کره جنوبی که روز یکشنبه در رقابت‌های تکواندوی المپیک ۲۰۲۰ توکیو در دیدار رده‌بندی مغلوب ژائو شوایی از چین شد، به صورت رسمی از دنیای قهرمانی خداحافظی کرد.

وی پس از شکست در دیدار رده‌بندی المپیک ۲۰۲۰ توکیو مقابل شائو ژیای از چین گفت: کارنامه‌ام با شکست در دیدار رده‌بندی المپیک توکیو به پایان رسید. قصد داشتم نمایش بهتری برای هوادارانم داشته باشم.

دائی هون لی که در مسابقات المپیک توکیو ابتدا مقابل اولگبک رشیتوف از ازبکستان مغلوب شد و در ادامه در جدول شانس مجدد با شکست تکواندوکارانی از مالی و میرهاشم حسینی از ایران به دیدار رده‌بندی رسیده بود، گفت: برای رسیدن به مدال برنز خیلی سخت جنگیدم، اما نتوانستم مدالی را به خانه ببرم و این خُردکننده است. نمی‌خواستم شیاپ‌چانگ را ترک کنم، چون می‌دانستم این آخرین مبارزه دوران قهرمانی من است.

دائی هون لی در دوران قهرمانی خود با رضا نادریان، محمد کاظمی، ابوالفضل یعقوبی، بهنام اسبقی، امیرمحمد بخشی، سروش احمدی و میرهاشم حسینی نمایندگان تکواندوی ایران در رقابت‌های رسمی مختلف پیکار کرد و موفق به کسب ۱۴ پیروزی و تحمل یک شکست شد.

میرهاشم حسینی تنها نماینده تکواندوی ایران بود که در فینال گرندپری رم با شکست این نابغه کره‌ای به مدال طلا دست پیدا کند.

.

*شکستن رکورد پس از شکست سرطان

کوین مک داول ورزشکار آمریکایی که در سال ۲۰۱۱ به سرطان لنفوم هوچکین مبتلا شده بود؛ در مسابقات سه گانه انفرادی مردان المپیک ۲۰۲۰ به مقام ششم رسید و رکورد آمریکا در مسابقات المپیک را شکست.

*افشاگری جودوکا الجزایری درباره فشارها برای مسابقه با حریف صهیونیست

فتحی نورین ورزشکار الجزایری که نماد مقاومت فلسطین در المپیک توکیو شد، در جدیدترین مصاحبه‌اش از فشارهای پشت پرده بعد از انصرافش از بازی ها برای مواجه نشدن با ورزشکار رژیم صهیونیسیتی پرده برداشت.

بعد از اینکه از این مسابقه انصراف دادم، تماسی از رئیس فدراسیون جودوی الجزایر داشتم که حرف های عجیبی به من گفته شد. او به من گفت نماینده کشور الجزایر هستی و نباید اینطور تصمیم می گرفتی.

من در پاسخ به رئیس فدراسیون گفتم بله، من نماینده کشور و ملت شریف الجزایر هستم که همیشه حامی مسئله فلسطین بودند و اسرائیل را به عنوان دولتی اشغالگر و جعلی محکوم کردند.

نه تنها از سوی فدراسیون جودو بلکه از سوی کمیته ملی المپیک نیز توبیخ شدم. این رفتار مسئولان ورزش کشور عجیب بود. مسئله فلسطین همیشه برای ما اهمیت دارد. هیچگاه از موضع خود در دفاع از فلسطین کوتاه نمی آیم.

من و مربی‌ام از المپیک کنار گذاشته شدیم و تا اطلاع ثانوی تعلیق شدیم ولی من به عنوان یک ورزشکار آزادی خواه می توانم هر تصمیمی بگیرم. مسئله فلسطین در سازمان ملل هم تایید شده و نمی خواهم با ورزشکار دولتی مبارزه کنم که اشغالگر است.

*کوچک‌ترین کشور جهان هم مدال گرفت

توکیو ۲۰۲۰ هنگامی که سن مارینو به عنوان کم جمعیت‌ترین کشور، مدال المپیک در بازی‌ها را کسب کرد، برش دیگری از تاریخ را ارائه داد.

الساندرو پیریلی که در بازی‌های المپیک لندن به عنوان چهارمی رسیده بود، موفق شد مدال برنز تراپ را برای این کشور به دست آورد تا سن‌مارینو به عنوان کوچک‌ترین کشور جهان جایگزین برمودا شود. این کشور ۳۴ هزار نفر جمعیت دارد.

*۶۶۰ هزار دلار و یک خانه پاداش نخستین طلای فیلیپین

هیدیلین دیاز، وزنه بردار تیم ملی زنان فیلیپین برای کشورش تاریخ‌ساز شد و توانست علاوه بر ثبت رکوردی تازه، نخستین مدال طلای کشورش را در مسابقات المپیک کسب کند.

او علاوه بر این مدال و افتخار کسب نخستین طلای المپیک برای کشورش، از سوی مسئولان یک خانه و  ۶۶۰ هزار دلار پول نقد هم پاداش خواهد گرفت.

هیدیلین دیاز موفق شد در چهارمین حضورش در المپیک در حرکت دو ضرب در مجموع ۲۲۴ کیلوگرم را بالای سر ببرد.

*لوئیس سوارز بوکسور شد؟

«یونس بالا» بوکسور مراکشی در جریان مسابقات المپیک سعی کرد گوش حریف نیوزیلندی خود را گاز بگیرد که این حرکت از چشم عکاسان دور نماند.

بوکسور نیوزیلندی به موقع موفق شد از مهلکه فرار کند و در نهایت نیز حریف خود را شکست داد تا بوکسور مراکشی در هردو رقابت بوکس و اخلاق بازنده میدان باشد.

*اخراج به دلیل «شترسواران»!

پاتریک موستر مربی تیم دوچرخه سواری آلمان به دلیل اظهارات نژاد پرستانه علیه برخی دوچرخه سواران که خطاب به آن ها از واژه «شتر سواران» استفاده کرده بود از دهکده بازی ها و رقابت های المپیک اخراج و به خانه فرستاده شد.

بر این اساس موستر در جریان رقابت تیمش را با سایر تیم ها برای تهییج دوچرخه سواران آلمانی با فریاد «شترسواران را بگیرید» در واکنش به دوچرخه سواران اریتره و الجزایر به نوعی اقدام نژاد پرستانه صورت داده است.

پس از این اتفاق موستر رسما عذرخواهی کرد و گفت: در هیچ زمانی نباید به یک ورزشکار از ملت دیگر توهین شود و من نمی‌خواستم به کسی توهین کنم.

با این حال رئیس فدراسیون دوچرخه‌سواری آلمان اظهارات مربی تیم را صادقانه توصیف کرد اما خروج او از المپیک را تایید کرد و گفت: موستر ارزش ها المپیک که احترام، بازی جوانمردانه  است را نقض کرده است.

*برنز تاریخی بعد از ضایعه مغزی

اوون رایت استرالیایی که سال ۲۰۱۵ بر اثر آسیب دیدگی، دچار ضربه مغزی شده بود، در المپیک ۲۰۲۰ موفق به کسب مدال برنز شد، این اولین مدال توزیع شده در تاریخ موج سواری المپیک بود.

ورزشکار کشور برزیل نیز مدال طلای این رشته را تصاحب کرد.

*ورود نظامی ها به ورزش آزاد شد!

جواد فروغی ملی‌پوش کشورمان موفق شد در المپیک توکیو در تپانچه بادی مدال طلا را کسب کند اما این موضوع از سوی برخی بدخواهان و دشمنان واکنش‌هایی را به دنبال داشت. وی سالها به عنوان پرستار و مدافع سلامت خدمت کرده و نظامی بودن هم منافاتی با حضور در المپیک ندارد اما بهانه ای برای طرح مطالبی سیاست زده و خصمانه بود. این جریان ها به نقد حضور افراد نظامی در المپیک پرداخته بودند که یک بررسی ساده نشان می دهد که این حضور، رویه ای طبیعی و جاری است.

در جریان مسابقات تیراندازی در ماده اسکیت المپیک ۲۰۲۰، وینسنت هنکوک از آمریکا موفق به کسب مدال طلا شد.

جالب این‌است که پس از اظهارات مختلف از سوی مخالفان کشور در خصوص کسب مدال جواد فروغی در تیراندازی، حالا رئیس ارتش آمریکا (پنتاگون) در پیامی موفقیت نیروی خود را در المپیک تبریک می‌گوید.

*سرگذشت عجیب شناگر تیم پناهجویان المپیک

یسرا ماردینی، دختر شناگر ۲۳ ساله تیم پناهجویان المپیک در رشته ۱۰۰ متر پروانه به نیمه نهایی توکیو ۲۰۲۰ رسید.

این شناگر سال ۲۰۱۵ پیش در زمان جنگ سوریه همراه خواهر خود در حال عبور از اقیانوس با قایق به سمت آلمان بودند که حادثه‌ای در دریا برای قایق آنها رخ می‌دهد و او به همراه خواهرش شناکنان قایق را تا ساحل به مدت ۳ ساعت هل می‌دهند و جان ۲۰ نفر را نجات می‌دهند و سپس پیاده از یونان به آلمان سفر می‌کند.

ماردینی در ۱۸ سالگی سابقه حضور در المپیک ۲۰۱۶ ریو را داشت، اما موفقیت آنچنانی کسب نکرد.

*اعزام مربیِ بدون شاگرد به ژاپن!

مهدی پیرجهان دونده ۴۰۰ متر مانع کشورمان که از طریق رنکینگ جهانی سهمیه المپیک گرفته بود، روز قبل از اعزام به دلیل مثبت شدن تست کرونایش از اعزام به توکیو بازماند. پیرجهان امیدهای زیادی برای درخشش در این رقابت‌ها داشت که از دست رفت.

نکته عجیب اما اینکه ایوب دادروان مربی این دونده امیدهای خود را از دست نداد با وجود نرفتن شاگردش، خودش به همراه سایر نفرات راهی توکیو شده. مشخص نیست وقتی شاگرد اعزام نشده، مربی او در توکیو چه کسی را خواهد دواند؟

برخی عنوان می‌کنند می‌تواند به فصیحی و تفتیان در این رقابت‌ها کمک کند، اما سوال این است که آیا این مربی شناختی از دیگر دونده‌های ایران دارد که بتواند کمکی کند؟

*طلای المپیک پس از پاره شدن آشیل!

آرتور دالالویان در ماه آوریل هنگامی که مشغول آماده سازی برای رقابت های قهرمانی اروپا بود دچار مصدومیتی وحشتناک شد و به دلیل پاره شدن رباط آشیل پایش به نظر می رسید که حتی بازی های المپیک را هم از دست داده باشد.

اما پس از سپردن پای مصدومش به تیغ جراحی این ژیمناست روس بر خلاف تمام پیش بینی ها توانست بازگشتی معجزه آسا به میادین داشته باشد و در المپیک توکیو نیز مهره ای کلیدی و تاثیر گذار در تیم ژیمناستیک مردان کمیته المپیک روسیه بود که در نهایت مدال طلا را برد.

در روزهای پیش از مسابقه فینال دالالویان گفته بود: من قصد شرکت در رقابت ها را نداشتم. بعد یک جلسه با تیم و مربی ام داشتم. من قدرت و نیروی رقابت را احساس کردم و تصمیم گرفتم که رقابت کنم.

دالالویان یکی از اعضای مهم و کلیدی تیمی بود که عملکرد فوق العاده ای داشت و چین را با نتیجه ۲۶۲.۵۰۰ به ۲۶۱.۸۹۴ شکست داد.

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.