به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، به نقل از  کُردتودی، گرانی، شاید به ظاهر تنها یک کلمه باشد اما در عمق باطن این کلمه دنیایی نهفته است که بسیاری از چیزها را در برگرفته است، از مواد غذایی تا پوشاک و حال نوبت به لوازم خانگی رسید.

با اینکه تیر ماه است و هوای تابستان به شدت داغ است اما بازار لوازم خانگی در شهرستان سنندج بالعکس شهرستان بانه بسیار سرد است و می توان گفت در کمای مطلق است چرا مغازه داران می گویند نه از مشتری خبری هست و نه از خریدار چرا که قیمت ها بسیار بالا رفته است و قدرت خرید بسیار پایین آمده است.

۳۰ خرداد ماه بود که خبر افزایش رسمی ده تا ۱۵ درصدی لوازم خانگی به تایید وزارت صمت رسید و این خبر اطلاع رسانی شد؛
وزارت صنعت با رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت لوازم خانگی بزرگ موافقت کرد تا افزایش قیمتی که مصرف‌کنندگان عملا از چندماه قبل شاهد آن بودند، رسمیت پیدا کند. بر اساس اعلام سخنگوی وزارت صمت، مجوز افزایش قیمت ۱۵درصدی برای تلویزیون و افزایش ۱۰درصدی قیمت برای یخچال، یخچال فریزر، ماشین لباسشویی و ظرفشویی صادر شده و قیمت‌های جدید این اقلام از اول تیرماه اجرایی می‌شود.

تمایل و عطش مردم هنوز هم برای خرید کالای خارجی زیاد است 

یکی از فروشندگان لوازم خانگی در بازار سنندج می گوید: لوازم خانگی به خاطر بالا رفتن قیمت دلار هر روز سر به قلم می کشد چرا که از یک طرف قدرت خرید پایین آمده و از طرفی دیگر هزینه های زندگی دیگر قدرت و کفاف خرید جنس هایی با قیمت بالا را نمی کند.

وی گفت: تمایل و عطش مردم هنوز هم برای خرید کالای خارجی زیاد است و بعضی از مردم همچنان شهرستان بانه را برای خرید انتخاب می کنند اما اگر نگاهی به سایت دیوار بندازیم می بینیم که قیمت های این لوازم خانگی نسبت به دو ماه پیش دو برابر شده است لذا ما هم به نسبت ان مجبور به افزایش کالاهای خود هستیم.

به سرای رحمانی سنندج که می رویم مغازه ها پر شده از برندهای ایرانی؛ اگر هم خارجی ها باشند زیاد توی چشم نیستند. از وقتی که ورود کالاهای خارجی ممنوع شده است، مغازه داران هم دیگر قدرت چانه زنی با مشتریان را از دست داده اند و بازار رقابت کساد است.

بهشت قاچاق لوازم خانگی و جهنم خدمات پس از فروش

یکی از فروشندگان سرای رحمانی که مغازه اش پر از کالاهای ایرانی بود در گفتگو با خبرنگار آفتاب دل اظهار داشت:  از زمانی که قیمت دلاربالا رفت برندهایی که در میان مردم محبوب بود از جمله سامسونگ و ال جی قیمتشان بالا رفت و از بازار کم شد لذا تمایل مردم به برندهای ایرانی بیشتر شد و ما هم اجناس خود را کامل به برند ایرانی از جمله ایکس ویژن، دونار، اسنوا، امرسان، پارس خزر، پاکشوما و … تغییر دادیم.

وی افزود: به جرات می توان گفت که تلویزیون های ایرانی TCL   و X ویژن از لحاظ کیفی با سامسونگ تفاوتی ندارند اما به علت اینکه بعضی از مردم همچنان کشور سازنده ای همچون کره و برندی همچون سامسونگ برایشان مهم است باید بگویم که مردم مواظب خرید کالاهای خارجی باشند چرا که قاچاق بهشت لوازم خانگی و جهنم خدمات پس از فروش است.

نکته قابل تأمل اینجاست در شرایطی که هم فروشنده و هم تولیدکننده می‌دانند بازار در رکود مطلق معاملاتی قرار دارد و به طور مجدد پس از چند ماه قیمت لوازم خانگی با افزایش روبه‌رو شده است.

برندهایی که حرفی برای گفتن دارند

قیمت ها و لوازم خانگی را که می بینیم و از کیفیت اجناسی که از فروشندگان سوال می پرسیم به راستی از لحاظ لوازم خانگی بزرگ به خصوص یخچال، لباسشویی و ظرفشویی برندهای بسیار خوبی داریم که حرفی برای گفتن دارند اما با توجه به وضعیت نامناسب اقتصادی و مشکلات مربوط به گرانی دلار و …  متاسفانه قدرت خرید مصرف کننده بسیار پایین آمده و همین موضوع باعث شده که با رکود قابل توجهی در بازار لوازم خانگی روبرو باشیم و اگر وضعیت به همین منوال باشد و دولت از کارخانه ها و تولید کنندگان حمایت نکند ممکن است بسیاری از آنها رو به تعطیلی بروند و دیگر نتوانند تولید داشته باشند.

همراهی مسائل و مشکلات از جمله تحریم های ظالمانه در کنار خطاهای سیاستی و اجرایی، باعث مشکلات اقتصادی و تورم کمرشکنی در کشور ما شده اند و از آنجا که تورم توده های مردم را له می کند، سیاستگذاران مهار تورم را در دستور قرار داده اند اما متاسفانه ابزار صحیحی برای آن انتخاب نکرده اند لذا بعضی ها احتکار را نیز برای اجناسشان می پسندند زیرا معتقدند این همه احتکار و قیمت هایی که هر روز در حال بالا رفتن است مثل بادکنکی تو خالی باشد که نیازمند نظارت و حمایت بیشتر برای نترکیدن است.

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.