به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، به نقل از خبرگزاری فارس از قم – اعظم ربانی: برخی اسلام را دینِ سخت‌گیر معرفی می‌کنند و به زعم خودشان از محدودیت‌هایی که برای زنان بوجود آورده سخن می‌گویند. برچسب کُهنه بودن آئین را به اسلام عزیز می‌زنند و به گونه‌ای رفتار می‌کنند که گویی اصول بی‌منطق و غیرواقعیِ آنان، بر کلام ارزشمند، پرمغز و پُرمحتوای اسلام، ترجیح دارد.

اگرچه که بیش از دو هزار سال از میلاد مسیح(ع) و حدود پانزده قرن از بعثت پیامبر اسلام(ص) گذشته و دستورات اخلاقی این کتب آسمانی، با فطرت و جان انسان آمیخته شده؛ اما افرادی به راحتی موضوعاتی چون حجاب را به چالش می‌کشند و تخریب رسانه‌ای وجهه مدافعان آن را در دستور کار خود قرار می‌دهند.

 باید توجه داشت که حجاب زنان، مساله‌ای بوده که در آئین مسیحیت، امری واجب به شمار می­‌آمده است. «جرجی زیدان»، دانشمند مسیحی در این‌باره می‌گوید: «اگر مقصود از حجاب، پوشانیدن تن و بدن است، این وضع، قبل از اسلام و حتی پیش از ظهور دین مسیح، معمول بوده است و آثار آن هنوز در خود اروپا باقی مانده است.»

مسیحیت نه تنها احکام دینِ یهود در مورد حجاب زنان را تغییر نداده و قوانین شدید آن را استمرار بخشیده است، بلکه در برخی موارد، قدم را فراتر نهاده و با تاکید بیشتری، وجوب حجاب را مطرح ساخته است، زیرا در شریعت یهود، تشکیل خانواده و ازدواج، امری مقدس محسوب می‌شده‌ است.

بانو رُزانا عواضه (Rozana) اهل برزیل، یکی از کسانی است که در میان ظلمت جهل و ناآگاهی، یکی از مصادیق “اللَّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنوا یُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النّورِ” شد و در جامعه‌ عریان برزیل، وسوسه‌های شیاطین انس و جن، او را فریب نداد و عفاف فاطمی را سرمشق زندگی خود و فرزندانش قرار داد.

موضوع این هفته‌ مصاحبه خبرگزاری فارس قم، گفت‌وگو با این بانوی مسلمان برزیلی است که گفتگوی انجام شده با وی، از نگاه شما مخاطب گرانقدر خواهد گذشت.

فارس: با سلام ضمن تبریک دهه ولایت و تشکر بابت وقتی که به ما دادید، لطفا در ابتدا خودتان را معرفی کنید.

– سلام علیکم. خواهش می‌کنم. بنده رُزانا عواضه (Rozana) اهل برزیل هستم. در شهر سائوپائولو در یک خانواده ۵ نفره به دنیا آمدم. پس از تحصیلات اولیه، در دانشگاه تربیت معلم شروع به تحصیل کردم. پس از ازدواج در برزیل، صاحب ۳ فرزند شدم و سپس به ایران آمدم. هم اکنون یکی از طلاب حوزه علمیه صدیقه الزهراء(س) هستم.

فارس: شما از چه سِنی از روسری استفاده کردید و اساسا نگاه جامعه‌ بومی شما در برزیل مثل بستگان، همسایه‌ها و… به شما در اوقاتی که از حجاب استفاده می‌کنید، چیست؟

– من در دوازده سالگی برای اولین بار، حجاب پوشیدم؛ البته پدر و مادر من از ابتدا مسلمان بودند. در خصوص نگاه دیگران به حجاب خودم باید بگویم که وقتی من حجاب دارم، مردم و همسایه‌ها در برزیل جور دیگری به من نگاه می‌کنند و می‌پرسند: شما چرا حجاب داری؟ چون اصلا نمی‌دانند که اسلام چیست؟ متاسفانه تصور مردم از اسلام، یک تصویر خشن و تروریستی است و علت آن هم تبلیغات منفی علیه اسلام است که مدام در تلویزیون و رسانه‌ها، اسلام را تروریست معرفی می‌کنند.

فارس: برای ما جالب است بدانیم فارغ از واکنش‌های اجتماعی، نظر شخصی نظر شما در خصوص حجاب اسلامی چیست. اگر ممکن است در این مورد توضیح دهید.

– باید اعتراف کنم که حجاب برای من، فقط یک پارچه نیست که روی سر بگذارم و به خیابان بروم، در حقیقت حجاب برای من، یک موضوع قلبی است که ناشی از ایمان راسخ و اعتقاد محکم قلبی به خدا است. به نظر من حجاب، اسباب آرامش قلبی برای خود زن است و باعث تحکیم بنیان خانواده می‌شود.

به عبارت دیگر حجاب باعث آرامش، تفاهم و سلامت جسم و روح اعضای خانواده می‌شود. ما باید شاکر خدا باشیم و از همه‌ نعمت‌ها خصوصا نعمتِ اسلام، نعمت امامان معصوم(ع)، از خدای مهربان و همه‌ افرادی که باعث شدند تا ما الآن مسلمان باشیم، تشکر کنیم.

وقتی با خودم فکر می‌کنم و وضعیت فکری و فرهنگی جوامع دیگر را با جامعه ایمانی و دینی مقایسه می‌کنم، به این نتیجه می‌رسم که هر ثانیه باید از خدا به خاطر این راه و این حجاب تشکر کنیم و بگوئیم شکراََ لله که مسلمان هستیم. الحمدلله که من امروز مسلمان و شیعه هستم و این دین، بهترین و کامل‌ترین دین است.

فارس: از نوع گفتمان شما مشخص شد که حجاب در اعتقادات شما، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. اگر بخواهید این حجاب را در یک جمله تعریف کنید، از چه جمله‌ای استفاده می‌کنید؟

– بله. کاملا درست است. من تحقیقا به این نتیجه رسیده‌ام که حجاب، زن را در زندگی فردی و اجتماعی قوی‌تر می‌کند. به نظر من “حجاب” و “اسلام” بهترین چیزهایی هستند که خداوند بزرگ برای ما مقرر کرده است.

فارس: شما اگر برای افرادی که از شما سوال می‌کنند یا علاقه به راهنمایی آنان دارید، بخواهید حجاب را به چیزی تشبیه کنید، به چه موضوعی تشبیه می‌کنید؟

– همانطور که گفتم، به نظر من حجاب یکی از نعمت‌های خداست. حجاب مثل یک الماس است، اگر ما یک الماس داشته باشیم، قطعا آن را به همه نشان نمی‌دهیم؛ زیرا احتمال خطر وجود دارد. امروز ما زنان، همچون یک الماس هستیم و باید به حجاب خودمان که از حضرت زهرا(س) الگو گرفتیم، افتخار کنیم.

فارس: شما یک بانوی مسلمانِ برزیلی‌الاصل هستید و در جامعه‌ای رشد کردید که حجاب در آن، آنچنان جایگاهی ندارد. به نظر شما بی‌حجابی باعث چه آسیب‌هایی در جامعه می‌شود؟

– روشن است که بی‌حجابی، منجر به افزایش خیانت بین زوجین و فروپاشی خانواده‌ها می‌شود. به نظر من بی‌حجابی، مردان را به بی‌وفایی تشویق می‌کند و مویّد این مطلب، فروپاشی خانواده‌ها در غرب است که به فروپاشی جامعه منجر خواهد شد. باید اذعان داشت که بدترین توهین به یک زن، این است که مردم او را نه به عنوان یک انسان؛ بلکه به عنوان یک سوژه‌ جنسی نگاه کنند.

فارس: قرآن به زنان دستور داده که خود را از نگاه نامحرمان بپوشانند و حجاب داشته باشند. به اعتقاد شما، زنانِ امروزی با داشتن چه مقدار و چه نوع پوششی، به حُکم کتاب خدا عمل نموده‌اند؟

– به عنوان خانمی که در برزیل متولد شده‌ام و زندگی کرده‌ام، این را مشاهده کرده‌ام که اگر زنان در جامعه‌ برزیل روسری، مانتو و شلوار بپوشند، دیگر کسی آنان را اذیّت نمی‌کند؛ اما زنانی که لباس کوتاه می‌پوشند، مردان دنبال آنان به راه می‌افتند و آنان را اذیّت می‌کنند. بارها اتفاق افتاده که افرادی ما را به خاطر حجاب مسخره می‌کردند؛ ولی هیچ‌گاه آزار و مزاحمت جنسی نداشتند و بالاتر اینکه گاهی همان‌هایی که مسخره می‌کردند، بعد از مدتی از رفتار و پوشش من خوششان می‌آمد و دوست داشتند با من صحبت کنند و از دستورات دیگر اسلام بدانند.

فارس: حالا اگر ممکن است لطفا کمی‌ هم راجع به پوشش مسیحیان توضیح دهید.

– بله حتما. اگر چه مسیحیان علیرغم اینکه با من هم‌دین و هم‌کیش نیستند؛ اما من ارتباط زیادی با بانوان مقید به مسائل دینی در آن آیین داشتم. در واقع آنان هم پوشیدن لباس‌های کوتاه و نامناسب را بد می‌دانند. در گذشته هم یهودیان و هم مسیحیان به حجاب معتقد بودند، اما الآن فقط مسلمانان به صورت جدی به این اعتقاد باقی مانده‌اند و فروپاشی فرهنگی جوامع در آنجا خیلی تاثیر گذاشته است.

فارس: ممکن است برای مخاطبان ما جالب باشند بدانند، شما که یک شهروند برزیلی‌الاصل هستید و اکنون به عنوان یک مسلمانِ غیر ایرانی در ایران زندگی می‌کنید، نظرتان را درباره نظام جمهوری اسلامی چیست و این که از بین شخصیت‌هایی که تا کنون دیده‌اید، چه کسی را می‌توانید در زندگیِ خود، الگو قرار دهید؟

– من ایران را خیلی دوست دارم و افتخار می‌کنم که در جمهوری اسلامی ایران در حال تحصیل هستم و تحت فرمان رهبر عزیز که در میان این همه مسائلی که در منطقه و جهان وجود دارد، قوی‌ترین عقل، فهم، صبر و راهنمایی را دارد، زندگی می‌کنم. درباره شخصیت الگو هم، سردار حاج قاسم سلیمانی اسوه‌ کاملِ فداکاری و گذشت بود که از بهترین و ارزشمندترین داشته‌اش یعنی جان، در راه اسلام، قرآن و وطن گذشت. ایشان الگوی من در زندگی هستند و در کشورهای دیگر به عنوان شخصیتی برجسته و نماد فرهنگ آزادگی، شجاعت و افتخار ایرانیان شناخته می‌شوند.

فارس: از اینکه جهت تهیه این مصاحبه، همکاری لازم را داشتید، از شما تشکر می‌کنم.

– بنده هم متقابلا از شما سپاسگزارم و آرزوی سلامتی و موفقیت برای شما دارم.

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.