به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان خانم تیزویر متخصص آموزش بهداشت دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: آلودگی هوا نه تنها بر سیستم تنفسی در بیماران آسماتیک و سایر بیماری های تنفسی تاثیر می گذارد بلکه بر سلامت پوست، پیری زودرس، افزایش سرطان ها،سلامت قلب و نیز تاثیر دارد.

او می گوید: رادیکال های آزاد مولکول های ناپایداری هستند که می توانند باعث ایجاد التهاب و تغییرات نامناسب در فرایند رشد و تکثیر سلول شوند و آنتی اکسیدان ها این توانایی را از آن‌ها می گیرد مثل ویتامین ث یکی از مهم ترین آنتی اکسیدان ها است که در میوه و سبزی تازه مثل فلفل،پرتقال، کیوی وجود دارد.

تیزویر گفت: موادغذایی که دارای آنتی اکسیدان هستند از جمله ویتامین E که در روغن زیتون، امگا ۳ در بذر کتان، بتا کاروتن در سبزیجات قرمز رنگ، اسفناج و سیب زمینی می‌توان اشاره کرد.

متخصص آموزش بهداشت دانشگاه علوم پزشکی البرزگفت: شهروندان حتما از منابع ویتامین D و مصرف شیر را در برنامه غذایی خود داشته باشند و نسبت به مصرف سیر، پیاز و تره فرنگی که برای محافظت از مخاط دستگاه تنفسی مفید است توجه خاصی داشته باشند.

به گفته خانم تیزویر شهروندان از مواد غذایی مثل کرفس، اسفناج، گوجه فرنگی، لیمو، نارنگی، پرتقال و برگ سبز کاهو که غنی از ویتامین C هستند، استفاده کنند و میوه‌هایی مانند پرتقال که سرشار از پکتین هستند، برای کاهش عوارض آلودگی هوا نیز مفید هستند.

او گفت: شهروندان باید در مقابل آلودگی هوا مصرف مواد غذایی از قبیل جوانه گندم، روغن‌های گیاهی، جگر و سبزی‌های که دارای برگ سبز هستند را باید در برنامه غذایی خود داشته باشند و همچنین مصرف مواد غذایی که حاوی سلنیوم مانند غذاهای دریایی، مرغ، نان ، آجیل و مواد غذایی حاوی بتاکاروتن مثل انبه، کدو حلوایی، فلفل، اسفناج و کلم را در روزهایی که با آلودگی هوا مواجه هستیم به شهروندان توصیه می شود.

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.