به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، به نقل از  اروم نیوز، اگر خواهان تمدید اجاره منزل هستید باید سر کیسه را قدری شل کنید؛ از افزایش مایحتاج عمومی مردم که بگذریم نوبتی هم باشد نوبت افزایش ناگهانی اجاره بها است که دست مستأجران را در پوست گردو گذاشته است.

از روزی که قیمت خرید مسکن سر به فلک کشیده، منازل و دفاتر اجاره‌ای نیز افزایش یافته است؛ این روزها مستأجران میان قیمت هنگفت خرید مسکن و افزایش اجاره بها، گزینه دوم را انتخاب می‌کنند تا سرپناهی برای روزهای آتی داشته باشند.

حتی شیوع ویروس کرونا و بی رونقی کسب و کار مردم در روزهای محدودیت‌های کرونایی نیز نتوانسته است نرخ اجاره بها را کاهش دهد و مصوبه‌های حمایتی ستاد کرونا برای عدم افزایش اجاره بها تنها در حد حرف و حدیث باقی مانده است به گونه‌ای که صاحب خانه‌ها افزایش اجاره‌بها را دلیل محکمی بر تورم موجود در بازار می‌دانند.

همه مجبورند با افزایش اجاره بها کنار بیایند

محمد عباس زاده یک شهروند ارومیه‌ای در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز اظهار کرد: واحد اجاره‌ای ما حدود ۱۰۰ میلیون تومان تمام رهن بود که صاحب خانه به یکباره مبلغ دو میلیون تومان را برای اجاره بها تعیین کرد.

وی، با بیان اینکه هنوز هم در شوک افزایش این مبلغ اجاره هستم، اضافه کرد: من یک کارمند ساده هستم که به دلیل افزایش نرخ اجاره بها تا کنون موفق به خرید یک واحد مسکونی نشدم.

عباس زاده گفت: در حال حاضر از صاحب خانه خود حدود ۲۰ روزی مهلت گرفته‌ام تا بلکه یک واحد به قیمت مناسب پیدا کنم؛ بدبختی اینجاست زمانی که قیمت مسکن و اجاره بها افزایش می‌یابد همه مجبورند با این مسئله کنار بیایند چرا که اگر سرپناهی نباشد زندگی به هم می‌ریزد.

مسکن در ایران ارزش سرمایه‌ای پیدا کرده است

یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، گفت: به دلیل تورم‌های موجود در بازار، مسکن در ایران کالای مصرفی نبوده بلکه ارزش سرمایه‌ای پیدا کرده است.

محمد انزابی ادامه داد: در نتیجه تقاضایی سوداگرایانه در بازار مسکن ایجاد می‌گردد که برگرفته از یک نیاز نبوده و در جستجوی سود است.

وی افزود: تا زمانی که شرایط تورمی کشور به گونه‌ای باشد که داد و ستد مسکن، دارای سود باشد نگاه سرمایه‌ای در این بازار حاکم خواهد بود که این خود عاملی برای افزایش قیمت مسکن تلقی می‌شود.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مالیات بر خانه‌های خالی بر قیمت مسکن تأثیرگذار است یا نه، بیان کرد: مالیات بر خانه‌های خالی به عنوان یک مسکن، می‌تواند تا حدودی اثرگذار باشد اما درمانگر نیست؛ چرا که مالیات، زمانی می‌تواند مؤثر واقع شود که میزان مالیات بیش از سود ناشی از تورم باشد.

انزابی عنوان کرد: قیمت مسکن در ایران از چند عامل مهم تبعیت می‌کند، افزایش قیمت مصالح، قیمت زمین و میزان سوددهی در بازارهای موازی عواملی است که موجب افزایش قیمت مسکن می‌شود، با افزایش قیمت مصالح، زمین و حاکم شدن روابط سوداگرانه بر مسکن، قیمت مسکن و به تبع آن اجاره بها نیز افزایش می‌یابد.

از دست رفتن قدرت خرید مسکن توسط طبقه متوسط جامعه

این کارشناس اقتصادی در رابطه با وضعیت بازار مسکن در سال ۱۴۰۰ بیان کرد: افزایش شدید قیمت مسکن در سال قبل سبب شده است که طبقه متوسط جامعه قدرت خرید را در این بازار از دست داده و رکود را قابل تصور قابل تصور نماید دولت نیز ظاهراً برنامه‌ای برای رونق بخش مسکن و ارتقای قدرت خرید مصرف کنندگان ندارد.

انزابی بیان کرد: قیمت در بازار مسکن جدا از شرایط حاکم بر اقتصاد ایران نیست؛ در یک اقتصاد تورمی، تمامی قیمت‌ها از جمله قیمت و اجاره مسکن افزایش خواهد یافت.

وی افزود: راهکار اصلی قیمت مسکن و تورم‌های موجود در این بازار، ثبات در متغیرهای کلان اقتصادی است در یک اقتصاد بی ثبات راهکارهای دیگر به عنوان مسکن تلقی شده و تأثیری کوتاه مدت و مقطعی دارند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: مالیات بر خانه‌های خالی، بسته‌های حمایتی از سوی دولت و طراحی مسکن‌های مقاوم و ارزان قیمت تا حدودی می‌تواند به عنوان راهکارهای مقطعی بر بازار مسکن تأثیر گذار باشند.

۶ هزار و ۶٧۵ نفر در آذربایجان‌غربی کمک ودیعه اجاره مسکن دریافت کردند

مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: براساس آخرین اطلاعات ثبت‌شده در سامانه طرح اقدام ملی مسکن، ۶ هزار و ۶٧۵ نفر در این استان کمک ودیعه اجاره مسکن دریافت کردند.

سیدمحسن حمزه‌لو با اشاره به اینکه برای این تعداد افراد تاکنون بیش از ٩٩٩ میلیارد ریال تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن در آذربایجان غربی پرداخت شده است، گفت: گروه‌های مشمول دریافت تسهیلات وام ودیعه مسکن، کارگران و حقوق‌بگیران ثابت با اولویت ازدواج‌های جدید و خانواده‌های پنج نفر و بیشتر، مشمولان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی‌(ره) و سازمان بهزیستی کشور و همچنین زنان سرپرست خانوار هستند.

وی تاکید کرد: متقاضیان باید پس از یک‌سال اصل ودیعه را به بانک عامل پرداخت کنند.

مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه تسهیلات ودیعه مسکن برای تامین قسمتی از هزینه اجاره واحدهای مسکونی در زمان شیوع بیماری کرونا پرداخت می‌شود، افزود: طبق مصوبه ستاد ملی کرونا به منظور حمایت از افراد فاقد مسکن در برابر مشکلات اقتصادی، کمک ودیعه اجاره مسکن برای تامین مسکن مستاجران پرداخت می‌شود.

افزایش ۲۰ درصدی اجاره بها

یکی از مشاورین املاک نیز به خبرنگار اروم نیوز گفت: افزایش نرخ اجاره بها در ارومیه حدود ۲۰ درصد است که همین باعث شده است خانواده‌های بسیاری که به دلیل تعداد فرزندان، در خانه بزرگ‌تری اجاره نشین بودند، خانه خود را خالی کرده و به دنبال یک خانه کوچک‌تر و البته قیمت مناسب باشند.

علی خلیل زاده ادامه داد: با شیوع ویروس کرونا و تأثیراتی که با ایجاد محدودیت‌ها برای اصناف به وجود می‌آورد، برخی از صاحب خانه‌ها هوای مستأجران خود را داشته و با همان قیمت قبلی، اجاره نامه را تمدید کرده‌اند.

وی، افزود: با افزایش قیمت مسکن، اغلب خانواده‌ها به دنبال یافتن واحد کوچک‌تر با یک قیمت مناسب هستند تا جایی که در برخی از مواقع، چندان حساسیتی به کوچک و بزرگ بودن پذیرایی و مدل آشپرخانه نشان نمی‌دهند.

مسکن، سرپناهی که از مهم‌ترین نیازها برای تشکیل یک زندگی است اما تورم موجود در بازار و ناتوانی در خرید مسکن، خانواده‌های بسیاری را اجاره نشین کرده است؛ تحلیلگران اقتصادی بر این معتقد هستند، تا زمانی که شرایط تورم کشور به گونه‌ای باشد که داد و ستد مسکن، دارای سود باشد نگاه سرمایه‌ای بر بازار حاکم خواهد بود که این خود دلیلی بر افزایش قیمت مسکن به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.