به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛در شرایط فعلی که شهروندان قشر متوسط و کم درآمد بسیاری از مواد غذایی پروتئینی از جمله گوشت، مرغ و ماهی را از سفره‌های خود حذف کرده و اکنون نیز نوبت به فرآورده‌های لبنی رسیده  و باید منتظر تبعات سنگینی در این امر در حوزه سلامت باشیم و  از آنجاکه محصولات لبنی  با سلامت مردم سر و کار دارد و می‌تواند سلامت آنها را تضمین کند کاهش مصرف این کالاها به معنای هشدار خطر برای نسل‌های آینده خواهد بود.

ستاد تنظیم بازار در آخرین روزهای کاری خود در دولت مستقر تصمیمی گرفت که منجر به افزایش دوباره قیمت شیرخام و لبنیات در آینده ای نزدیک شد اما بعد از چند روز این افزایش قیمت از طرف مسوولین پایتخت نشین تکذیب شد ولی این  این تصیم تکذیب شده این روزها  در کردستان در حال اجرایی  شدن است به صورتی که کافی است برای خرید به لبنیات فروشی ها سری بزنید و آن وقت است که متوجه خواهید شد که  تصمیم رد شده با استقبال فروشندگان در حال اجرایی شدن است.

گلایه شهروندان از افزایش قیمت‌ها

گزارش میدانی خبرنگارکرد تودی از گلایه شهروندان از تغییر مداوم نرخ لبنیات حکایت دارد. یکی از شهروندان کردستانی در این رابطه گفت: متأسفانه در سال جدید، تقریباً هر هفته قیمت‌ها تغییر می‌کند؛ برای نمونه یک دبه ماست پرچرب ۲.۵ لیتری در این مدت حدود ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

محسن طاهری افزود: با شرایط بد اقتصادی این روزها افزایش قیمت لبنیات داد مردم را در آورده است چرا که  دو فرزند کودک و نوجوان دارم که هرروز باید برایشان شیر تهیه کنم، اما با گران شدن انواع محصولات لبنی، مصرف برخی اقلام غیرضروری را کاهش داده‌ایم اما دیگر نمی‌توان شیر و ماست را از سبد خرید خانواده حذف کرد بنابراین مصرف آن‌ها را به‌جای روزانه به دو یا سه بار در هفته رسانده‌ایم.

در ادامه ملکی یکی از فروشنده‌های لبنیات در خیابان  شهدای سنندج گفت: قیمت لبنیات به‌خصوص در بخش پنیر افزایش داشته و متأسفانه این وضعیت باعث سردرگمی مصرف‌کنندگان نیز شده است.

وی عنوان داشت: برخی از مشتری‌های دائمی مغازه از ما که فروشنده لبنیات وخواروبار هستیم، گله‌مند هستند، درصورتی‌که قیمت کارخانه‌ای لبنیات افزایش داشته ومتاسفانه این افزایش از سال گذشته تاکنون درچند مرحله رخ‌داده است.

دامدار هم افزایش قیمت داد

یکی از فروشنده‌های لبنیات سنتی نیز گفت: شیرتحویلی از سوی دامداری‌ها به فروشگاه در هفته جاری بیش از ۱۰۰تومان افزایش داشته است.

وی افزود: دامداران در پاسخ به افزایش قیمت شیر، افزایش نهاده‌های دامی و کرایه‌های حمل را علت گرانی اعلام می‌کنند و با این وضعیت، ما هم مجبور به افزایش قیمت در فرایند تولید ماست و پنیر شدیم.

هرچند این نهاد نظارتی برای برخورد با متخلفان وارد میدان شده اما شهروندان انتظار دارند که نه‌تنها قیمت‌ها کاهش یابد بلکه بتوانند مایحتاج عمومی و لبنی خود را با نرخ‌های ثابت خریداری کنند.

در ادامه فرزاد سردارزاده رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در گفتگو با خبرنگار کردتودی در خصوص صحت این خبر اظهار داشت: متاسفانه شرکت های مانند کاله،میهن که  شرکت های خارج از استان می باشند اکثرا محصولات لبنیاتی خود را افزایش قیمت داده اند و دلیل این گرانی را افزایش قیمت خرید شیر از دامداران بر خلاف قیمت مصوب اعلام نموده اند.

وی با اشاره به اینکه طبیعتا با گران فروشی دامداران در پروسه فروش نیز افزایش قیمت  اعمال میشود افزود: در استان کردستان با مشاهد گران فروشی  و با ارسال نامه به وزارتخانه  جهت برخورد با افزایش قیمت بسیاری از شرکت های لبنیاتی  خواهان پیگیری این  امر شدیم چرا که  قیمت این شرکت ها نیز بر فروش لبنیات در استان تاثیر گذار خواهد بود.

افزایش قیمت لبنیات در صورت تایید نشدن تخلف است

سردارزاده عنوان داشت: شنید ها حاکی بر این است که  ستاد تضیمن بازار کشور قیمت  شیر خام را با موافقت و مورد وثوق جهاد کشاورزی  و دامداران سطح کشور اعمال نماید.

وی افزود: در استان کردستان قیمت شیر کیسه ای ۹۰۰گرمی با ۱.۵ درصد چربی ۵ هزار و ۴۰۰ تومان قیمت مصوب شده بود که متاسفانه این روزها ۶ هزارتومان به فروش میرسد که این نشان از افزایش قیمت سراسری لبنیات دارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر نرخ افزایش قیمت تعیین  نشده باشد و فروشندگان خودسرانه اقدام به هر گونه گران فروشی نمایند قطعا با آنها برخورد قانوی خواهد شد.

وی در پایان از مردم خواست تا با ارتباط با سامانه ۱۲۴ هر گونه گرانفروشی را در این مورد گزارش نمایند تا به موقع جلوی گرانفروشی گرفته شود.

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.