به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، فروردین‌ماه۱۴۰۱، حدود ۸۰۰ زن از سینماگران با صدور و امضای «بیانیه زنان دست‌اندرکار سینما در اعتراض به خشونت علیه زنان در این عرصه» خواستار تشکیل کمیته‌ای برای رسیدگی به شکایات زنان درباره خشونت‌های جنسی در سینما شدند و درنهایت تصمیم بر آن شد تا رسیدگی به مطالبات زنان و خشونت و آزار علیه فعالان زن در سینما توسط کمیته مستقل پیگیری شود و برای جلوگیری از هرگونه تضییع حقوق، پنج نماینده از دل همین کمپین انتخاب شد. رای‌گیری بین زنان امضاکننده بیانیه اعتراض به خشونت جنسی و جنسیتی در سینما و تئاتر با حضور ۱۳ کاندیدا انجام شد و در پایان ترانه علیدوستی، سمیه میرشمسی، غزاله معتمد، هانیه توسلی و مارال جیرانی به‌عنوان پنج نفر از اعضای هیاتی انتخاب شدند که تشکیل یک کمیته مستقل را جهت بررسی سوءرفتارهای جنسی پیگیری کنند.

حالا یکی از پنج نفر از اعضای اصلی این هیات یعنی ترانه علیدوستی، امروز ۸ تیر ماه ۱۴۰۱ در صفحه مجازی خود از شکایت مهدی کوشکی( کارگردان، بازیگر و نمایشنامه‌نویس تئاتر و سینما)، و حبیب رضایی (بازیگر و کارگردان) به جرم افترا و نشر اکاذیب علیه خود خبر داد.

او در صفحه مجازی خود اینچنین نوشته است: «شاید برایتان جالب باشد که دو شکایت از من نزد قوه قضاییه به ثبت رسیده است. از طرف آقایان حبیب رضایی و مهدی کوشکی. اتهام؟ افترا و نشر اکاذیب.

ضمن به حق دانستن فعالیت‌های این روزهای‌مان به عنوان نماینده بیش از هشتصد زن سینماگر، با کمال میل در این خصوص از خودم دفاع خواهم کرد و بر سر مواضعم خواهم ایستاد. تا قسمت چه باشد.

چه خوب که همه در دادگاه تاریخ هم پاسخگو خواهیم بود. امید است سمت درست تاریخ ایستاده باشیم.»

گفتنی است برخی از منتقدان به تناقضات رفتاری علیدوستی اشاره کرده و حضور او را در هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن و بیان سخنان سیاسی از یک سو و انتشار استوری از بازیگران فیلم «برادران لیلا» و حضور دو تن از مردان متهم به آزارگری در این استوری، را آغازگر انحراف در جنبش می‌تو (MeToo)می‌دانند.

همزمان با رفتار علیدوستی در جشنواره کن تعدادی از زنان سینماگر از جمله مستانه مهاجر، هنگامه قاضیانی، پانته‌آ بهرام و هدی زین‌‌العابدین در حرکتی اعتراضی، امضای خود را از بیانیه پس گرفتند. انتقاد آن‌ها به اتهام‌زنی به مردان سینماگر بدون ارائه سند و مدرک و پیش از اثبات جرم بود. برخی بازیگران هم معتقد بودند که نهادهای ذی‌ربط نظیر خانه سینما، سازمان سینمایی و قوه قضائیه باید پیشقدم شوند و به این مسائل ورود کنند.

لازم به ذکر است اول تیر ماه خانم انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در گفتگو با برنامه رادیویی «سینماچی» با موضوع «مروری بر متن و حاشیه جنبش me too در سینمای ایران»، در رابطه با پیگیری‌های معاونت امور زنان در رابطه با این موضوع و دعوت از این افراد برای حضور در معاونت امور زنان و خانواده سخن گفت.

در نهایت اینکه به نظر می‌رسد انتشار این خبر از سوی ترانه علیدوستی ابعاد تازه‌ای به فعالیت‌های این کمپین خواهد داده. حبیب رضایی و مهدی کوشکی هنوز واکنشی به این موضوع نشان نداده‌اند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.