به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، حجت الاسلام سید محمد سید سیاح مسئول بسیج اساتید، طلاب و روحانیون استان اردبیل به فضائل و برکات ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: انس با قرآن کریم ضمن اینکه حضور ذهن را در انسان تقویت می کند، خود ذکر است.

وی با بیان اینکه آیات قرآن کریم خود انسان، خصلت های انسان و مبداء و معاد را به انسان یادآوری می کند، گفت: خداوند از پیامبر اکرم خواسته تا انسان ها را از روز حسرت بترساند چراکه در قیامت تمام کارها به پایان رسیده و دوران تکلیف به سرانجام رسیده است.

سید سیاح در ادامه سخنان خود به صحنه های قیامت روایت شده در قرآن کریم اشاره کرد و گفت: همه این صحنه ها که تصویر انبیاء و انسان ها در تاریخ است برای همه عبرت است و ما با مطالعه قرآن کریم می توانیم با درس گرفتن از آنها، از خواب غفلت بیدار شده و به سعادت برسیم.

وی به آیه ۴۴ سوره زخرف اشاره کرد و گفت: از آنجائیکه تمام مسائل در قرآن کریم آمده و روایت شده است، کسی در قیامت نمی تواند بگوید من جاهل بودم و نمی دانستم.

مسئول بسیج اساتید، طلاب و روحانیون استان اردبیل سوال و جواب قیامت را یادآور شد و گفت: از مکلف پرسیده می شود که آیا به واجبات عمل کرده یا نه که در صورت جواب منفی هیچگونه توجیهی پذیرفته نیست و خداوند متعال وی را به دلیل اینکه چرا ندانسته هایش را یاد نگرفته بازخواست می کند.

وی از علما و صلحا و خود قرآن کریم و تفاسیر  این کتاب آسمانی  به عنوان مرجع یادگیری و عمل به واجبات نام برد و گفت: محافل قرآنی که محافل ذکر است بهترین فرصت برای یادگیری است و روایات است که کسی که در محفل قرآنی بنشیند در صحنه ای از بهشت قرار گرفته است.

این مبلغ اسلامی در ادامه سخنان خود به حدیثی از پیامبر اکرم در اینخصوص اشاره کرد و گفت: پیامبر اکرم خطاب به صحابه فرمودند کسی که در مجلس ذکر باشد (محافل قرآنی و علوم قرآنی) مثل این است که باغ های بهشت سیر می کند.

سید سیاح به مجالس ذکر اشاره کرد و گفت: مجالس عالم، مجلسی که پر از خیر و منفعت است در کنار مجالس سالم و هلاک کننده از جمله مجالسی است هر انسانی ناگزیر در ان مجالس حاضر است.

وی با بیان اینکه مجالس سالم نه خیر دارد و نه زیان گفت: مجالس هلاک کننده مجالس شیطانی است که منجر به غافل شدن انسان می شود.

وی از مجالس غیبت، بهتان و هتک حرمت مومن به عنوان مجلس شیطانی نام برد و گفت:تنها راه نجات از مجالس شیطانی گوش دادن به اهل عبادت و حضور در مجالس ذکر است.

این مبلغ اسلامی به لحظات دردآور مومنین در دنیا اشاره کرد و گفت: دچار روزمرگی شدن و افراط در سرگرمی انسان را غافل و به هلاکت می رساند.

وی به حدیثی از امام سجاد(ع) در خصوص اهمیت انس با قرآن کریم اشاره کرد و گفت: امام سجاد (ع) فرمودند اگر همه مردم از مشرق تا مغرب زمین همه هلاک شوند و وی تنها با قرآن کریم بماند احساس نیاز نمی کند چراکه انس با قرآن کریم انسان را از همه چیز بی نیاز کرده و ترس و وحشت را از دل مومن بیرون می کند.

سید سیاح از آیت الله قاضی به عنوان موحد ترین علما و صلحا نام برد و گفت: این عالم ربانی خود می فرمایند به هر رتبه و جایگاهی دست یافته در سایه انس با قرآن کریم و توسل به امام حسین(ع) بوده است.

وی گفت: آیت الله نخودکی اصفهانی نیز به ضرورت انس با قرآن کریم تاکید کرده و فرموده اند؛ هرکس دنبال توفیق حضور در نماز شب، کسب روزی حلال و گشایش در زندگی است با قرآن کریم مانوس شده و سوره های قدر و شمس را زیاد تلاوت و در آن تدبر کند.

مسئول بسیج اساتید، طلاب و روحانیون استان اردبیل در ادامه سخنان خود به آیت الله کشمیری در خصوص اهمیت انس با قرآن کریم اشاره کرد و گفت:  آیت الله کشمیری در اواخر عمر خود حسرت روزهای تدریس در جوانی  را خورده  و گفته است کاش به جای تدریس بعضی دروس بیشتر با قرآن کریم انس گرفته بود تا درهای بیشتری از رحمت الهی بر روی وی گشوده می شد.

وی با بیان اینکه اول و آخر علوم در قرآن کریم آمده است، گفت: طبق احادیث پیامبر اکرم(ص)قرآن کریم سفره آماده ای است که هر کس بر سر این خوان الهی بنشیند قطعا از رحمت الهی بهرمند خواهد شد.

سید سیاح به تلاوت عالمان حافظ قرآن کریم ار روی این کتاب آسمانی اشاره کرد و گفت: عالمان با اینکه قرآن کریم را حفظ هستند از روی آن تلاوت می کنند تا از نگاه کردن به آیات الهی نیز بی نصیب نباشند.

وی در پایان سخنان خود بیانات آیت الله دستغیب را یاداور شد و گفت: هرچند بعد از مرگ مومن وراث وی براییش مجالس ختم قرآن کریم می گیرند و این کار خوب و لازم است ولی بهتر و ارجح تر این است که خود فرد قبل از مرگ با قرآنن کریم مانوس شده و خود قران کریم را تلاوت کند.

مسئول بسیج اساتید، طلاب و روحانیون استان اردبیل از مومنین روزه دار خواست با تدبر در آیات قرآن کریم، ضمن فراگیری علوم، آداب و رفتار الهی را نیز از مفاهیم این کتاب آسمانی بیاموزند چراکه قرآن کریم خود ادبستان است و همه آداب و رفتار الهی در آن آمده است.

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.