به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، به نقل از  شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ واهمه آمریکا از جاری و ساری شدن مکتب سلیمانی در رگ‌های جبهه مقاومت در خاورمیانه به حدی رسیده که اکنون به گفته جامعه شناسان و فعالان فرهنگی عراق، مستکبرین غربی سعی دارند تا با صرف بودجه‌های کلان جوانانی که تأثیر ولایت‌پذیری سردار سلیمانی و ابو مهدی المهندس در فائق شدن در مقابل داعش را دیده‌اند را با تهاجم فرهنگی و هدف قرار دادن دین، از مجاهدت در برابر گروهک‌های تکفیری وابسته به آل سعود و آمریکا بازدارند.

ماحصل حضور شهید سردار سلیمانی در جبهه مقابله با داعش علاوه بر تبیین جبهه حق و ظلم‌ستیزانِ ایران در جوامع بین‌الملل، آثاری ماندگار در زمینه تقویت خودباوری و همبستگی در بین مردم عراق داشته است. در این دوران، گزاره «مکتب سلیمانی» نه‌تنها در کشورمان بلکه در مناطقی که این تئوریسین نظامی و سیاسی حضور داشته در حال صرف شدن است.

در همین رابطه آیت‌الله سید مجتبی حسینی، نماینده ولی‌فقیه در عراق در گفت‌وگو با صبح توس، با بیان اینکه تشکیل امت واحده یکی از آرمان‌های سردار سلیمانی بود اظهار داشت: حاج قاسم برای کمک به ملت‌های تحت ظلم و اعمال وحشیانه داعش در سوریه و عراق از هیچ فداکاری دریغ نکرد، چرا که او دلداده وحدت جهان اسلام بود.

وی افزود: بعد از مرگ صدام در عراق صف‌های مختلفی تشکیل شد و سلاح‌های نظامی عراق به دست افراد عادی افتاد، از همین رو، با آغاز فعالیت داعش در منطقه سردار سلیمانی توانست با ایجاد وحدت میان گروه‌های مسلح گوناگونی از اقوام عراقی «حشد الشعبی» را تشکیل دهد و همین وحدت باعث شد تا اقوام عراقی خودشان به آن نتیجه برسند که اختلاف موجب پیشروی و دست‌درازی دشمنان به عراق می‌شود.

اولین اجماع ملی عراق با محوریت سپاه قدس شکل گرفت

نماینده ولی‌فقیه در عراق با اشاره به این‌که عملکرد حاج قاسم خطی نبوده و همه اقوام شیعه و سنی در کنار هم توسط سردار سلیمانی پرورش یافته‌اند، گفت: اولین اجماع ملی در تاریخ سیاسی عراق با محوریت سپاه قدس در زمانی که صورت گرفت که آمریکا در شروع فعالیت داعش اعلام کرد که جنگ با داعش ۱۵ سال به طول خواهد انجامید و همین گزاره بدان معناست که داعش بهانه‌ای برای حضور ۱۵ سال نظامیان آمریکا در عراق است.

وی افزود: حاج قاسم علاوه بر فعالیت به‌عنوان یک ژنرال در عرصه نظامی به‌عنوان یک تئوریسین در مسائل سیاسی بدون ذره‌ای نگاه حزبی با افراد مختلف ارتباط گرفته و عراقی‌ها را برای همدلی و یک‌صدایی در مقابل داعش و آمریکا هم‌صدا می‌کرد.

آیت‌الله حسینی تأکید داشت: داعش با تمام ضررها و آفت پراکنی‌ها در منطقه موجب تقویت وحدت و نگرش سیاسی مردم عراق شد؛ از همین رو، در عملیات دفاع از عراق تمام احزاب این کشور در مقابل قتل‌عام داعش و حرکات مشکوک آمریکا در منطقه یک‌صدا شدند.

وی افزود: تا زمانی که رد پای آمریکا در عراق مشاهده شود شرایط سیاسی عراق آرام نخواهد گرفت، چرا که امروزه آمریکا خانواده‌های ثروتمند عراقی را شناسایی کرده و با برگزاری دوره‌های یک‌ماهه برای آن‌ها در آمریکا و حضور آن‌ها در خانه‌های فساد، تعصب و دین آن‌ها را از بین می‌برد.

نماینده ولی‌فقیه در عراق با بیان اینکه آمریکا به دنبال پیاده‌سازی نقشه مهندسی آشوب در عراق است گفت: مهره‌های آمریکایی در عراق به مردم آموزش هرج‌ومرج داده و قصد دارند مهندسی آشوب داخلی را از طریق خود مردم در عراق پیاده‌سازی کنند.

آمریکا به دنبال تبدیل دولت عراق به دولت فدرال است

وی با بیان اینکه سردار سلیمانی طبیعت استکباری آمریکا در خاورمیانه را برهم زد، افزود: آمریکا سعی داشت تا با حضور داعش، برهم زدن آرامش و ایجاد ناامنی، دولت عراق را به دولت فدرال تبدیل کند تا با روی کار آمدن احزاب گوناگون و چنددستگی میان مردم از تفرقه ایجادشده سوءاستفاده کرده و آمال عراق را به غارت ببرد.

آیت‌الله حسینی دعوت رسمی دولت عراق و سوریه را دلیل حضور ایران در عرصه جنگ مقابل با داعش دانست و خاطر نشان کرد: سردار سلیمانی در فتنه‌ای که در کشور سوریه شکل گرفت به فکر مردم آن کشور بود و در کنار جنگ با داعشیان به دنبال فراهم کردن امکانات و زیرساخت‌های عمرانی و رفاهی برای مردم آن کشور فارغ از نوع مذهب آن‌ها بود.

وی افزود: تنها کسانی که مغلوب فکری آمریکا هستند منکر ضرورت حضور ثمربخش ایران به‌عنوان قدرت منطقه و فرا منطقه‌ای می‌شوند.

منطق حضور مدافعان حرم در عراق بر پایه شرع است

نماینده ولی‌فقیه در عراق با بیان اینکه منطق حضور مدافعان حرم و سردار سلیمانی در عراق بر پایه شرع و دفاع از مظلوم است گفت: در پی درخواست مساعدت کشور‌های درگیر تروریسم داعش، حشد الشعبی و ارتش عراق در کنار فاطمیون، زینبیون، حیدریون و ایران داوطلبانه آمدند تا ریشه ظلم در منطقه را بخشکانند؛ مستند قانونی و شرعی آن‌هم به کرات در قرآن تکرار شده است.

وی افزود: حضور شرعی، قانونی و انسانی ایران در مقابله با داعش موجب نشاط نیروهای مردمی و مقاومت بوده و همچنان پایدار است.

مکتب سلیمانی حاکم بر مواضع محور مقاومت است

آیت‌الله حسینی مکتب سلیمانی را حاکم بر مواضع محور مقاومت در عراق و سوریه دانست و تصریح کرد: گروه‌های مقاومت و حشد الشعبی با تمام توان در عراق و سوریه همچنان فعالیت دارند، درعین‌حال جنگی در عراق وجود ندارد ولی ممکن است سلول‌های خاک رفته داعش در گوشه و کنار در حال فعالیت آشوب‌طلبان باشند.

وی افزود: حضور سردار سلیمانی در عراق باعث شده تا نظامیان عراقی و محور مقاومت این کشور پس از شهادت سردار سلیمانی، با روحیه مجاهدانه‌ای که به دلیل حضور حاج قاسم و نیروهای داوطلبانه در زمان فعالیت داعش در آن‌ها شکل‌گرفته در حال تقویت قوای نظامی و تثبیت اقتدار نظامی عراق در تأمین امنیت این کشور باشند.

سردار سلیمانی بر توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق تأکید داشت

نماینده ولی‌فقیه در عراق خاطر نشان کرد: توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق یکی از موارد مورد تأکید حاج قاسم بود که علاوه بر مصلحت هردو کشور در این مراودات، تهاجم فرهنگی نشأت گرفته از فعالیت ضد فرهنگی آمریکا در منطقه به بهانه فعالیت اقتصادی با شکست مواجه می‌شود.

وی افزود: از دیدگاه دولت عراق تولید در ایران ارزان‌تر و به‌صرفه‌تر از هر جای دیگر است و عامه مردم عراق نیز بر این موضوع اشراف دارند ولی طرفداران آمریکا مایل به این مراودات اقتصادی دوجانبه ایران و عراق نبوده و درصدد هستند تا باب اقتصادی عربستان سعودی و ترکیه به روی کشور عراق گشوده شود.

حسینی تشریح کرد: آن‌ها در محاصره و سخت کردن شرایط برای ایران مصمم هستند، اما امیدواریم با اتصال راه‌آهن ایران به بصره اتفاقات خوبی برای توسعه روابط اقتصادی هر دو کشور صورت گیرد.

حاج قاسم دلداده وحدت جهان اسلام بود

در ادامه حامد خسرو پرور، پژوهشگر سیاسی خاورمیانه در گفت‌وگو با صبح توس، با بیان اینکه حاج قاسم دلداده وحدت جهان اسلام بود خاطر نشان کرد: همان‌گونه که ما در ایران اقوام مختلف داریم و حاج قاسم همیشه طلب وحدت می‌کرد، در عراق نیز همین دیدگاه وحدت موجب تقویت روحیه مردمی شد که نیروی امنیتی و نظامی کشورشان به دلیل کارشکنی‌ها و سیاست خاصمانِ آمریکا تضعیف شده و ترس ناشی از حضور داعش در عراق را در سردارند.

وی افزود: ارثیه حاج قاسم برای فرماندهان عراقی لحظاتی بود که هنگام محاصره عراق توسط داعش همه فرار می‌کردند و حاج قاسم با سران کرد و اهل سنت که اختلاف داشتند جلسه گذاشت و آن‌ها را متحد کرد. وقتی که آن‌ها این شجاعت را دیدند قوت گرفتند و در همان زمان افول داعش کلید خورد.

این پژوهشگر سیاسی درخواست رسمی از طرف دولت عراق و نخست‌وزیر وقت «نور المالکی» را تبیین مواضع استکبارستیز ایران در مقابل آمریکا دانست و گفت: دولت وقت عراق از آمریکایی‌ها نیز دعوت کرد و گفت در این منطقه با مشکل مواجهیم، اما به دلیل اینکه خود آمریکایی‌ها داعش را پرورش دادند و برای آنان فرصت و زمینه ایجاد کردند نمی‌توانستند در جبهه مقابل دستان تکفیری خودشان در منطقه حضور پیدا کنند.

وی افزود: سه دلیل سبب پیروزی مردم عراق علیه داعش شد که نخستین دلیل آن فتوای مهم و به‌موقع آیت‌الله سیستانی بود، دلیل دوم حضور مردم و لبیک گفتن آنان به مرجعیت و این فتوا بود که سبب تشکیل «حشدالشعبی» شد و سومین دلیل حضور فرماندهان ارشد و سردار سلیمانی در منطقه بود.

بسیج مردمی عراق تحت تأثیر حضور حاج قاسم تشکیل شد

خسرو پرور گفت: اگر حاج قاسم نبود، بسیج مردمی عراق تشکیل نمی‌شد و به دنبال آن فتوای صادرشده از سوی آیت‌الله سیستانی ثمربخش نبود، بنابراین حضور فرماندهان ارشد و سردار سلیمانی در عراق برای تشکیل نیروهای مردمی و حشدالشعبی مسئله بسیار مهمی بود.

وی افزود: حضور حاج قاسم سلیمانی در عراق یا سوریه ترجمه نظریه امت واحده است و  واقعاً جوابی غیر از این وجود ندارد. ما یک امت واحده هستیم، دردمان یکی است، مشکلات این امت مشکل همه ماست و ما باید همیشه کنار همدیگر باشیم و جان و خونمان را برای دفاع از حریم اسلام و نه یک کشور فدا کنیم و این مرزها که دشمن و استکبار جهانی گذاشته باید برداشته شود.

حال که تبیین مواضع صلح‌طلبان ایران برای کشور‌های خاورمیانه به قیمت خون گران‌بها سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی تمام‌شده است باید ببینیم چه قدر زمان خواهد برد تا دیگر کشور‌های خاورمیانه که در حال عادی‌سازی روابط حسنه با رژیم صهیونیستی و آمریکا هستند از خواب غفلت بیدار شده و یک گام برای تحقق وحدت جامعه اسلامی که خطی و مشی سردار سلیمانی بر آن نهاده شده است برمی‌دارند.

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.