به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، گروه زندگی: خسته و کوفته پایم را که از درب خانه داخل گذاشتم، غُرغُرش را دوباره شروع کرد. «چقدر دیر کردی ، حوصله ام سررفت، بچه ها خیلی اذیتم کردند، چه بویی می دی، سریع برو حموم، وای می‌بینی خونه چه وضعیتی داره؟» طبق معمول می‌خواستم سکوت اختیار کنم و چیزی نگویم اما این بار دلم می‌خواست بگویم: «یه کم قدردان باش، من از صبح تا الان سرکارم و خسته ام! اجازه بده یک دقیقه استراحت کنم، بعد شروع کن به غُر زدن!»

اما سکوت کردم،‌ بعد از چند لحظه با یک چای  آمدنشست کنارم  و من من کنان به خاطر رفتارش عذرخواهی کرد. بعد هم شروع به صحبت کرد که از صبح چه اتفاقاتی افتاده و بچه‌ها چقدر خسته‌اش کرده‌اند. با لبخند جوابش را دادم و از او به خاطر همه فداکاری‌ها و تلاش‌هایش برای نگهداری بچه‌ها و کارهای دیگر منزل تشکر کردم، بعد هم او لبش به خنده باز شد و گفت که من هم از تو تشکر می‌کنم و قدردان کارهایت هستم، با کمی صبوری و یک تشکر و کمی قدردانی یک جنجال را ختم به خیر کردم.

«قدردانی» کلید اعتماد به نفس مردان و حس رضایت زنان است. در واقع یک نیاز مهم برای زنان و مردان محسوب می‌شود، بنابراین به هر شکل و فرمی که باشد، در زندگی مشترک بهتر است آن را انجام دهیم و نشان دهیم از زندگی که با همسرمان داریم ، از زحماتی که برای نگهداری بچه ها می کشد، از وقتی که صرف می‌کند و از هر چه که هست و وجود دارد، قدردان و قدرشناس هستیم .

طبق تحقیقات، خیلی از مردم دنیا از اینکه به قول خودشان «کسی قدر آنها را نمی داند» در رنج و ناراحتی هستند، چه بزرگ ترهایی که از این قضیه ضربه خورده‌اند، چه زن و شوهرهایی که با همین پیش فرض ذهنی قدرنشناسی از هم گله‌ها دارند. حتما دیده اید در خیلی از مسابقات، جشنواره‌های مهم برنده  ها وقتی روی سن می روند، از افراد صمیمی زندگی شان قدردانی می کنند. روز خانواده فرصت مناسبی برای بررسی این موضوع است.

*ضرورت قدردانی روزانه همسران از هم 

«مریم محمدزاده»؛ مشاور خانواده درباره اهمیت قدردانی و قدرشناسی در بین اعضای خانواده به ویژه همسران، می‌گوید: «از نشانه‌های مهم روابط اجتماعی سالم ،روحیه سپاسگزاری و قدردانی متقابل است. طبق تحقیقات روانشناسی کسانی که قدردانی را بلد هستند، روابط سالم و گرم تری هم در جامعه و هم در بین اعضای خانواده دارند. »

افرادی که قدرشناس نیستند، عموما متوقع و طلبکار هم می‌شوند چرا که یاد نگرفتند برای کارهایی که دیگران برایشان انجام می‌دهند، سپاسگزار باشند. بنابراین همیشه حس می‌کنند چیزی از دیگران طلب دارند. این افراد موفقیت کمی هم در ارتباط با دیگران دارند، عموما بقیه را از خود دور می‌کنند و دوستان کمتری هم دارند.

طبق تحقیقات روانشناسی زوج‌های خوشبخت کسانی هستند که حداقل هر روز ۵ بار از هم قدردانی می‌کنند و محبت صادقانه بینشان رد و بدل می‌شود.

مریم محمدزاده عنوان می‌کند: «همین کارهای به ظاهر ساده در روابط زوجین خیلی اثرگذار است. صحبت های بین روز زن و شوهرها با هم ، قدردانی از تلاش‌های هم مثل گفتن خسته نباشید  برای نگه داری بچه‌ها، برای رتق و فتق امورات زندگی، برای کار کردن در شرایط سخت بیرون از منزل و … همه به طرز شگفت‌انگیزی در روابط زوجین اثرگذار است.»

*روش‌های کلیدی قدردانی از همسر

بین مردان و زنان به لحاظ احساس نیاز به شنیدن و دیده شدن تفاوت زیاد وجود دارد مثلا اینکه زنان ارتباط کلامی برایشان خیلی مهم است و آن را عامل صمیمیت می‌دانند، مثلاً اگر همسرشان شب هنگام که به منزل می‌آید و از او بابت فعالیت‌هایش در منزل قدردانی و تشکر می کند، همه خستگی‌ها و بار روانی  استرس بچه‌داری و مسائل دیگر از دوششان برداشته‌ می‌شود.

اما از سوی دیگر مردان علاقه به حاشیه و جزئیات ندارند، بنابراین قطعا درددل کمتری با همسرشان خواهند کرد و بیشتر برای اطلاعات و خبرپردازی صحبت می‌کنند.حال چه کلیدهایی برای قدردانی از همسر مناسب است.

محمدزاده در این باره می‌گوید: «۱-برای قدردانی زمان مناسبی را انتخاب کنید. گاه پیش می‌آید که شما قصدتان از صحبت کردن مثبت است و می‌خواهید از همسرتان تشکر کنید اما لحنتان یا زمانی که انتخاب می‌کنید، مناسب نیست و باعث سوءتفاهم می‌شود. بهتر است برای صحبت کردن با همسر زمان مناسب استراحت و حال خوب را انتخاب کنید که طرف مقابل هم حوصله شنیدن داشته باشد. مثلا زمانی مکالمه دو نفره ترتیب بدهید و در آن از فرزندان صحبت نکنید.

۲-قدردانی‌تان را با گله و شکایت  و سرزنش آغاز نکنید. اگر قرار است در ارتباط با موضوعی با همسرتان صحبت کنید، به غیر از زمان خستگی که نیاز به سکوت و آرامش دارد، با گله و شکایت صحبت نکنید تا کمتر دچار ناراحتی بشود، کمتر غر بزنید و بیشتر از او تعریف کنید و در نهایت خواسته یا صحبتتان را مطرح کنید.

۳-با لحنی آرام و رویی گشاده شروع به صحبت کنید. اگر قرار است صحبت جدی با همسرتان داشته باشید، آن را با لحن و بیان شیرین شروع کنید،‌ از او بابت زحمت‌هایش تشکر کنید، حتی اگر قرار است نقدی بر او داشته باشید، لحنتان شیرین باشد و پس از صحبت از نقاط مثبتش، درباره مشکلتان صحبت کنید.

۴- شنونده خوبی باشید و یادداشت محبت‌آمیز بنویسید. حتی اگر همسرتان شنونده خوبی هم برایتان هست، از او قدردانی کنید. اگر به حرف ‌هایتان گوش می‌دهد از او تشکر کنید. مثلا بگویید: «ممنونم که با وجود خستگی برایم وقت می‌گذاری». یا اینکه بگویید: « از اینکه به حرف‌هایم گوش می‌دهی، احساس آرامش می‌کنم و این کار باعث ایجاد انگیزه برایم می‌شود». اگر هم قادر به گفتن زبانی نیستید، گاهی لازم است برایش بنویسید که چقدر دوستش دارید و با بودنش حال خود و زندگی‌تان خوب می‌شود.

۵-در برابر بچه‌ها از همسرتان تشکر کنید. اینکه جلوی اعضای خانواده بتوانید از همسر قدردانی کنید خیلی با اهمیت است و حس خوب و ارزشمندی به همسرتان می‌دهد.

*عبارت «وظیفه‌ اش است» را از ذهنتان پاک کنید

وقتی خیلی از زن و شوهرهایی که روابط معمولی‌تر و غیر عاشقانه‌ای با هم دارند را  مورد بررسی قرار می‌دهیم یا اینکه با آنها صحبت می‌کنیم و می‌گوییم چرا از هم قدردانی نمی‌کنید، یک عبارت همیشه در ذهنشان است و گاهی هم به زبان می‌آورند و آن هم این است که «وظیفشه» ، این عبارت «وظیفشه مثلاً خانه را تمیز کند» یا «وظیفشه بره سرکار و پول دربیاره حتی اگه سخت باشه، شق القمر نکرده» را باید دور بریزیم، بلکه بابت تک تک کارهایی که برایمان انجام می‌شود، تشکر و قدردانی کنیم. این را در ذهن داشته باشیم که ما قرار است قدردان و قدرشناس باشیم.

*برای هم کادو بخرید، قیمتش مهم نیست!

خیلی‌ها تصورشان از قدردانی کادوهای آنچنانی و گران قیمت در سالگردهای مختلف و ماه گرد و مناسبت‌های دیگر است، در حالیکه یک شاخه گل هم می‌تواند نشان دهنده قدردانی از همسر باشد. محمدزاده می گوید:«گاهی یک عکس یادگاری، یک خیابان گردی دست در دست هم و خیلی چیزهای کوچک دیگر در مناسبت‌های متعدد که شاید به چشم هم نیاید اما ما را خوشحال می‌کند و در دوام رابطه صمیمی و عاشقانه اثرگزار است.»

*زبان عشق هم را یاد بگیرید

شاید خیلی رمانتیک به نظر برسد، اما زبان عشق از فردی به فرد دیگر متفاوت است. یک نفر با کلام و یک نفر با هدیه و یک نفر هم تشکر و قدردانی را طور دیگری تعبیر می‌کند، مثلا اینکه برایش یک قرمه سبزی خوشمزه بپزید یا اجازه دهید آخر هفته فوتبالش را با تخمه خوردن تماشا کند و به او غر نزنید. اینها همه زبان عشق است شاید اگر عجیب و غریب هم به نظر بیایند. قدیمی‌ترها با یک چای حال هم را می‌پرسیدند و به هم ابراز علاقه می‌کردند.

جان گاتمن، روانشناس و پژوهشگر در یک پژوهش موفقیت آمیز درباره پیش بینی عوامل خوشبختی و طلاق زوجین، مشخص کرد که همسرانی که به جای گلایه و و انتقاد از همسر، از هم قدردانی و همدیگر را تأیید می‌کنند، حس خوشبختی بیشتری دارند و کمتر کارشان به طلاق کشیده می‌شود. این پژوهش براساس بررسی صدها زوج انجام شد و از آنها برای این آزمون خواسته شد که مدتی در یک آپارتمان با امکانات کامل زندگی کنند.

بنابراین یکی از کلیدهای رضایت از زندگی و همسر این است که روزانه چندین بار از هم قدردانی و محبت داشته باشیم، حال چه زبانی و چه از طریق هدیه یا هر چیز دیگری که محبتمان را به هم نشان بدهد. اگر این قدردانی‌ها ۵ روز در هفته  و ۵ دقیقه هر روز اتفاق بیفتد، زمان زیادی در روز از ما نمی‌گیرد و این رمز خوشبختی در زندگی مشترک است. شما برای ارتقای روابط خود در زندگی مشترکتان چه می کنید؟

منبع: فارس

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.