به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، به نقل از سفیرافلاک، شرایط جغرافیایی و اقلیمی در ایران سبب شده تا بهترین و با کیفیت ترین انوع گونه های گیاهان دارویی در عرصه های ایران رشد کند، گیاهانی که پس از تولید، علاوه بر مصرف داخلی به کشورهای دیگر نیز صادر می شوند.

رویش بسیاری از گیاهان دارویی در درمان بیماری ها موثر است، در گذشته از گیاهان دارویی برای تسکین بسیاری از دردها و یا بهبود بیماری ها استفاده می شد و امروز نیز همین گیاهان دارویی در عطاری ها و برخی به صورت صنعتی برای درمان بیماری ها عرضه می شوند.

توجه ویژه به توسعه کشت گیاهان دارویی علاوه بر اینکه می تواند در اشتغال و تولید مهم باشد، می تواند در اقتصاد و تولید ثروت نیز نقش داشته باشد.

شناسایی ۱۷۰۰ گونه گیاهی

لرستان یکی از استان هایی است که مستعد کشت گیاهان دارویی است، شرایط اقلیمی در این خطه از کشور سبب شده تا سالانه بالغ بر ۱۴ هزار تن انواع گیاهان دارویی تولید شود، تاکنون هزار و ۷۰۰ گونه گیاهی شناسایی شده که بیش از ۳۶۰ گونه از این گیاهان قابلیت درمانی و دارویی دارند.

عرصه های لرستان، زیستگاه طبیعی گیاهان دارویی است که این گیاهان در دل زاگرس رشد می کنند، داروخانه ای سبز که برخی از این گونه ها در کشور ممتاز و بی نظیر است.

طب سنتی از دیرباز تاکنون، استفاده از گیاهان دارویی را تاکید کرده، گیاهانی که به صورت دم نوش، خام و یا خیس شده مورد استفاده قرار می گیرند و از روزگار قدیم تاکنون بسیاری از این گیاهان برای معالجه و درمان دردها مورد استفاده قرار گرفته است.

این در حالیست که استفاده خودسرانه از برخی گیاهان دارویی ممکن است نه تنها فایده و خاصیتی نداشته باشد بلکه مضراتی را برای مصرف کننده ایجاد کند که توصیه شده استفاده از گیاهان دارویی حتما با مشورت کارشناسان انجام شود.

تولید سالانه ۱۴ هزار تن گیاه دارویی در لرستان

طی سال های اخیر توسعه کشت گیاهان دارویی بسیار مورد توجه قرار گرفته است، کشت این نوع از گیاهان به دلیل اینکه نیاز کمتری به آب دارند و در واقع در برابر کم آبی مقاوم تر هستند می تواند در این شرایط خشکسالی بسیار به صرفه باشد.

اگرچه سالانه بالغ بر ۱۴ هزار تن انواع گیاهان دارویی در استان تولید می شود اما بسیاری از این محصولات تولیدی بدون برند سازی و فرآوری عرضه و یا صادر می شود در حالی که برند سازی، بسته بندی و فرآوری آنها می تواند سود حاصل از آن تولید را دو چندان کند.

یکی از گیاهانی که در استان از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است، زعفران است، این زعفران در کشور ممتاز بوده و عطر و طعم بی نظیری دارد، شرایط استان نشان می دهد که این منطقه مستعد کشت زعفران است و با برند سازی می توان شاهد شکوفایی اقتصاد در این حوزه شد.

کشت گیاهان دارویی در ۵۶۰۰ هکتار

جواد صالحیان معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: کشت گیاهان دارویی در پنج هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی لرستان صورت می گیرد که طی برنامه ۱۰ ساله ای تلاش می شود تا سطح کشت به ۱۸ هزار هکتار افزایش یابد.

وی افزود: برای توسعه و افزایش این میزان سطح کشت گیاهان دارویی، تسهیلاتی هم در نظر گرفته شده تا افراد بتوانند به راحتی اقدام به کشت این گیاهان دارویی نمایند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به میزان تولید گیاهان دارویی گفت: سال گذشته ۱۴ هزار تن انواع گیاهان دارویی در استان تولید شد و امسال پیش بینی می شود بیش از ۲۰ هزار تن تولید شود البته ممکن است به دلیل خشکسالی و کاهش بارندگی ها مقدار کمی در میزان تولید اثرگذار باشد.

کشت گیاهان دارویی به جای محصولات آبدوست

صالحیان تصریح کرد: با توجه به شرایط کم آبی، توصیه می شود افراد به جای کشت محصولات آبدوست، به سمت کشت گیاهان دارویی رفته چرا که در این شرایط بی آبی می توانند میزان تولید و درآمد بهتری داشته باشند.

وی بیان کرد: سال گذشته هفت میلیارد تومان اعتبار برای این حوزه در نظر گرفته شد و حمایت بیشتر و ارائه گزارش هایی مبنی بر میزان تولید، اشتغال و سود حاصل از کشت این گیاهان، اثرگذاری بسیار بالایی در توسعه گیاهان دارویی دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان گفت: برخی از شهرستان ها مستعد کشت برخی از انوع گونه های گیاهان دارویی هستند که به دلیل شرایط آب و هوایی و یا خاک مناسب این گونه ها بهتر پرورش می یابد که در این راستا برنامه ریزی و اقداماتی صورت گرفته که شهرستان ها، پایلوت بندی شوند به طور مثال شهرستان دلفان قطب تولید گشنیز است.

پایلوت بندی شهرستان ها برای کشت گیاهان دارویی

صالحیان با اشاره به کشت زعفران در استان افزود: زعفران در استان کیفیت ممتازی دارد، سال گذشته این گیاه در ۳۸۰ هکتار کشت شد اما امسال در ۴۲۰ هکتار کشت شده است.

وی بیان کرد: برند سازی گیاهان دارویی و بسته بندی آنها از دیگر موضوعاتی است که در دستور کار قرار دارد و برندسازی در عرضه گیاهان دارویی در صادرات هم نقش بسزایی دارد.

به هر حال لرستان، مستعد پرورش گیاهان دارویی است که می تواند علاوه بر ایجاد اشتغال برای افراد جویای کار، در زمینه اقتصادی هم موثر باشد.

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.