به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، رئیس دانشکده پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی خلخال در سفره سلامت دانش‌آموزان دبستان دخترانه ام‌کلثوم خلخال گفت: مصرف بیش از اندازه نمک موجب افزایش بیماری‌های فشار خون بالا، پوکی استخوان، سرطان و در نهایت مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.
دکتر عمران خسروی با بیان اینکه استاندارد مصرف نمک برای یک فرد سالم سه تا پنج گرم در روز است، اظهار کرد: بررسی وضعیت تغذیه در خلخال حاکی از مصرف میانگین بیش از ۱۰ گرم نمک در این شهرستان است.
رئیس دانشکده پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی خلخال ضمن هشدار نسبت به عواقب وخیم مصرف بی‌رویه نمک افزود: مصرف نمک در سنین نوجوانی موجب بروز بیماری فشار خون بالا در سنین مختلف به خصوص میانسالی شده و منجر به بروز سکته‌های قلبی و مغزی و از دست دادن کلیه می‌شود.
خسروی یادآور شد: بر اساس تحقیقات صورت گرفته مردم ایران ۲ برابر مردم سایر کشور‌های جهان نمک مصرف می‌کنند و این در حالی است که مصرف شکر هم در ایران بیش از مصرف مردم سایر نقاط جهان است.
وی ادامه داد: در حالی که سرانه سالانه مصرف شکر در بین مردم جهان ۱۹.۵ کیلوگرم است این میزان در بین مردم کشورمان ۲۹ کیلوگرم در سال و ۹.۵ کیلوگرم بیش از مصرف شکر در سایر کشور‌های جهان است.
رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خلخال اضافه کرد: مصرف بی‌رویه شکر موجب ابتلای افراد به بیماری قند خون بالا، دیابت و سایر بیماری‌های ناشی از آن در این شهرستان شده است.
خسروی با بیان اینکه بیماری‌های قلبی و عروقی عامل اول مرگ میر در ایران است، افزود: چاقی، اضافه وزن، چربی بالا، قند خون بالا، فشار خون بالا، بیماری‌های متابولیکی و تنفسی از جمله بیماری‌های غیرواگیردار عروقی و قلبی در کشور است که به علت عدم رعایت تغذیه سالم، مصرف دخانیات و کم‌تحرکی افراد عارض می‌شود.
وی با بیان اینکه شعار امسال روز جهانی بهداشت و سلامت، (سلامت با مشارکت خانواده) از سوی سازمان جهانی بهداشت انتخاب شده است، اظهار کرد: بر اساس تعهد داده شده از سوی همه کشور‌های جهان از جمله ایران تا سال ۲۰۲۵ باید آمار ابتلا به بیماری‌های غیرواگیردار قلبی و عروقی ۲۵ درصد کاهش یابد.
خسروی ادامه داد: برای دستیابی به این هدف و اجرای تعهد خود در قبال کاهش آمار بیماران قلبی و عروقی نیازمند همکاری مردم، رعایت تغذیه همراه با فعالیت روزانه حداقل ۲۰ تا ۳۰ دقیقه افراد هستیم.
رئیس دانشکده پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خلخال گفت: برای پرهیز از ابتلا به بیماری‎‌های قلبی و عروقی، تغییرعادت و کاهش مصرف نمک به عنوان سم سفید کاملا ضروری است.
خسروی اظهار کرد: سرانه مصرف شیر در ایران ۸۰ تا ۸۵ لیتر است برای رسیدن به سرانه مصرف جهانی شیر این میزان باید به ۲ برابر یعنی ۱۶۰ تا ۱۷۰ لیتر افزایش یابد.
وی با بیان اینکه ۴۰ درصد از زنان و ۳۲ درصد از مردان در ایران دچار بیماری قند خون بالا هستند، اضافه کرد: علاوه بر این ۳۰ درصد مردان و ۳۶ درصد زنان از بیماری چربی خون بالا رنج می‌برند.

خبرنگار: بهرام محمدرضالو

منبع: خبرگزاری صداوسیما، مرکز اردبیل

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.