به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، آیت‌الله سیدحسن عاملی جهت تکریم و تجلیل در منزل سه خانواده اهداکننده عضو اردبیلی، فرامرز محمدی کله سر، ناصر نورانی و رحیم ستاری سادات حضور یافت.
نماینده، ولی فقیه در استان با تاکید بر لزوم ترویج اهدای عضو در جامعه گفت: هر فرد می‌تواند با افزایشِ آگاهیِ خود و دیگران، بالابردن سطح اطلاعات جامعه در زمینه مرگ مغزی و اهدای عضو و با اخذ کارت اهدای عضو و شرکت در طرح سفیران انجمن اهدای عضو ایرانیان به ترویجِ این فرهنگ مقدس کمک کند.
آیت‌الله سیدحسن عاملی اظهار کرد: جان و حیات بخشیدن به انسان دیگر می‌تواند توشه بزرگی برای آخرت فرد متوفی باشد و از منظر انسانی نیز عمل اهدای عضو به دیگران بسیار پسندیده است.
در این دیدار‌ها که رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، مسئول نهاد رهبری، معاون درمان و مدیران دانشگاه و رئیس مجمع خیرین سلامت استان نیز حضور داشتند، دکتر علی محمدیان در سخنانی، اهم اقدامات دانشگاه در حوزه اهدای عضو را تشریح کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: از ابتدای امسال تاکنون، از بین ۳۰ مورد مرگ مغزی تائید شده و مناسب جهت اهدای عضو، اعضای بدن ۱۵ فرد فوت شده با رضایت خانواده خیرخواه آن‌ها به نیازمندان اهدا شده است.
محمدیان با اشاره به اهمیت اهدای عضو برای سلامت عمومی جامعه افزود: روزانه تعداد زیادی از همنوعان ما در کشور، جان خود را به علت نرسیدن به موقع اعضای اهدایی از دست می‌دهند، این در حالی است که هر فرد مرگ مغزی می‌تواند با اهدای اعضای حیاتی خود، هشت نفر را به زندگی دوباره برگرداند و با اهدای نسوج از جمله دریچه‌های قلبی، مغز استخوان و تاندون، ۵۳ نفر را از معلولیت نجات دهد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با اشاره به اهدای عضو ۱۵ فرد دچار مرگ مغزی در این استان طی سال جاری افزود: شناسایی موارد مبتلا به مرگ مغزی در واحد فراهم آوری دانشگاه و توسط بازرسان این حوزه در معاونت درمان انجام و در سامانه otri.behdasht.gov.ir ثبت می‌شود که این سامانه از طریق اداره تخصیص و مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت و درمان بررسی و بعد از تائید مرگ مغزی توسط تیم تایید پنج نفره که همگی حکم ابلاغی از طرف وزیر بهداشت دارند، به اطلاع خانواده رسیده و در صورت رضایت خانواده برای اهدای عضو اقدام می‌شود.
محمدیان اضافه کرد: اهدای عضو از فرد مرگ مغزی در ایران به‌طور رایگان انجام شده و اگر فرد دچار مرگ مغزی در بیمارستان دولتی بستری شده باشد، هزینه‌های بیمارستان نیز توسط دولت پرداخت می‌شود.
استان اردبیل در چهار سال گذشته رتبه نخست شناسایی بیماران مرگ مغزی و اهدای عضو در کشور را به دست آورده و فرهنگ اهدای عضو جان‌باختگان در این استان به شکل ملموسی در حال رشد است.

خبرنگار: بهرام محمدرضالو

منبع:  خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.