به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر،  معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل از شیوع بالای اضافه وزن و چاقی در بین گروه‌های مختلف سنی و درگیری حدود ۷۲ درصد جمعیت این استان با عارضه اضافه وزن و چاقی خبر داد و افزود: شیوع اضافه وزن و چاقی در گروه سنی کودکان در کشور ۲۶.۲ درصد اعلام شده در حالی که این رقم در استان اردبیل نزدیک دو برابر میانگین کشوری و حدود ۴۶.۵ درصد است.
دکتر محمد جعفرزاده با هشدار نسبت به عوارض عارضه اضافه وزن و چاقی بر سلامت عمومی جامعه افزود: بر اساس پیمایش کشوری سال ۱۴۰۰ تعداد افراد مبتلا به اضافه وزن و چاقی در تمامی گروه‌های سنی استان اردبیل نسبت به میانگین کشوری بالاست.
وی اجرای برنامه ایران اکو در گروه سنی کودکان، غربالگری تغذیه‌ای و تن سنجی مراجعان به پایگاه‌های بهداشتی و خانه‌های بهداشت و فراهم کردن خدمات مشاوره رایگان تغذیه و رژیم درمانی توسط کارشناسان تغذیه در اکثر شهر‌های استان را از جمله برنامه‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل جهت کنترل اضافه وزن و چاقی در این استان اعلام کرد.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اظهار کرد: اضافه وزن و چاقی یک بیماری است که بر کل سیستم‌های بدن تأثیر گذاشته و منجر به طیف وسیعی از بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی و عروقی، فشار خون بالا و سکته مغزی، اشکال مختلف سرطان و همچنین مشکلات سلامت روان می‌شود.
جعفرزاده همچنین عدم تعادل بین کالری دریافتی و کالری مصرفی توسط فرد، پرخوری زیاد و کم تحرکی را از جمله علل اصلی چاقی و اضافه وزن ذکر کرد و گفت: کنترل و حذف این عوامل خطر مهم بیماری‌های غیر واگیر، نیازمند مشارکت همگانی دستگاه‌های اجرایی و خانواده‌ها در اصلاح سبک زندگی، محدود کردن مصرف قند و شکر و انواع چربی‌ها و غذا‌های آماده و نوشیدنی‌های شیرین و توسعه ورزش همگانی است.

خبرنگار: بهرام محمدرضالو

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.