به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، چندسالی است که در فصل گرم تابستان شاهد حضور دستفروشانی در خیابان های شهر کرمانشاه هستیم که عینک های آفتابی غیر استاندارد را به کمتر از نصف قیمت می فروشند.

در واقع عینک‌های آفتابی به دلیل مواجه شدن با گسترش مصرف و تقاضا در سال‌های اخیر با پدیده تولید غیراستاندارد در سطحی وسیع روبرو شده است و از سوی دیگر مدگرایی و تمایل برای استفاده از عینک های متنوع موجب شده تا استفاده از عینک هایی با قیمت پایین بدون در نظر گرفتن استاندارها و سلامت چشم جای استاندارهای کیفی را بگیرد.

موسی سلیمی اظهار داشت: برخورد با دستفروشان عینک‌های آفتابی از وظایف شهرداری است.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان ساعت و عینک کرمانشاه گفت: وظیفه ما برخورد با واحدهای صنفی عینک فروشی غیر مجاز است که عینک های غیر استاندار را بفروشند و سلامت جامعه را تهدید کنند.

وی با بیان اینکه بر مغازه های عینک فروشی نظارت صورت می گیرد، افزود: در سال گذشته تعدادی از واحدهای صنفی بدلیل تخلف و فروش عینکهای غیر استاندار و نداشتن مجوز کسب، بعد از اخطار پلمپ شدند و آنهایی که فک پلمپ غیرقانونی انجام دادن به اداره اماکن و سپس به دادگاه معرفی کرده ایم.

سلیمی بیان کرد: مغازه های عینک فروشی که علاوه بر عینک آفتابی، عینک طبی هم می فروشند باید مجوز معاونت بهداشت و درمان را داشته باشند. البته برخی واحدها در گذشته از سازمان فنی و حرفه ای تاییدیه گرفته اند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان ساعت و عینک کرمانشاه خاطرنشان کرد: عینک آفتابی برای محافظت از چشم در مقابل آفتاب استفاده می شود بنابراین شهروندان چگونه به خودشان اجازه می‌دهند که در کنار خیابان عینکی بخرند که هیچ علامت استانداری هم ندارد!

در ادامه با “مسئول اجرائیات و تخلفات شهرداری کرمانشاه” تماس گرفتیم که وی پاسخگوی تماسهای مکرر ما نبود.

امیر اعتمادی اظهار داشت: عینک‌ آفتابی غیراستاندارد، به علت داشتن شیشه‌های نامرغوب، آفتاب را بیشتر به خود جذب می‌کند.

این اپتومتریست‌ گفت: استفاده از عینک‌ آفتابی غیراستاندارد، حساسیت چشمی ایجاد می‌کند و ممکن است زخم قرنیه‌ چشم را به‌ وجود می ‌آورد.

وی با تاکید بر اینکه بهتر است افراد برای استفاده از عینک‌های آفتابی، با چشم پزشک خود مشورت کنند، گفت: افرادی که در محیط‌های باز حضور دارند، باید برای محافظت از چشمهای خود، از عینک‌های آفتابی مناسب و استاندارد استفاده کنند.

اعتمادی با تاکید بر اینکه شهروندان برای تهیه عینک آفتابی به دستفروشان مراجعه نکنند، گفت: تهیه عینک آفتابی از دستفروشان توصیه نمی شود زیرا اغلب این عینک ها غیراستاندارد هستند و استفاده از آنها مشکلاتی نظیر سردرد و دید نامناسب را برای فرد به وجود می آورد.

وی همچنین نسبت به استفاده از عینکهای آفتابی غیراستاندارد توسط کودکان به والدین هشدار داد و گفت: استفاده از عینکهای آفتابی فانتزی به دلیل زیبایی ظاهری در کودکان بیشتر دیده میشود.

این اپتومتریست‌ نیز با بیان اینکه استفاده از عینک‌های آفتابی مناسب در سنین مختلف ضروری است، گفت: عینک‌های آفتابی مانند سایر عینک‌ های طبی، نیازمند تجویز توسط اپتومتریست‌ها و چشم ‌پزشکان و تهیه از مراکز مجاز هستند.

به گزارش مرصاد، عینک‌های آفتابی مثل شمشیر دو لبه است! عینک ‌هایی که دارای استانداردهای لازم هستند، از چشم در برابر اشعه‌های مضر آفتاب محافظت می‌کنند، ولی عینک‌های غیر استاندارد، صدمات زیادی را متوجه چشم افراد می‌کنند.

و چنین به نظر می رسد برخی از دستفروشان از خسارت‌های گوناگون مصرف عینک‌های آفتاب‌گیر غیراستاندارد بی‌خبر هستند و یا به هر بهانه ای خود را به بی خبری میزنند!

منبع:   شبکه اطلاع رسانی راه دانا

خبرنگار: بهرام محمدرضالو

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.