به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، به نقل از مرآت؛ دنیای رنگی کودکان، دنیای ارزوها ورویاهای آنها با اسباب بازی هایی گره خورده است که قطعا نقش حیاتی و تاثیر گذاری را بر آنها دارد، ابزارهایی  که می تواند آرامش را به کودکان ما هدیه دهد و یا آنها را به لبه پرتگاه  وانحطاط  اخلاقی وفرهنگی سوق دهد.

از این رو انتخاب اسباب بازی مناسب برای کسانی که نقش وهویت انها در بزرگسالی با عروسک ها و وسایل بازی امروز انها شکل می گیرد بسیار مهم و حیاتی است.

اما متاسفانه در کشور ما براساس شواهد  وآمار بیشتر بازار اسباب بازی در اختیار وارد کنندگان قرار دارد و هدایت سبک وسیاق هویت کودکان ما با اسباب بازی مانوس با فرهنگ غربی شکل می گیرد و زمانی که یک کودک ایرانی چشم از خواب باز می کند در اتاقش جز عروسک “باربی”، “مرد عنکبوتی”، “انگری برد”، “سوپر من” و نمادهای فرهنگ غربی نمی بیند.

جذابیت های این نمادهای غربی زمانی پر رنگ تر می شود که می بینیم در پس ورود این عروسکها به بازار اسباب بازی ایران حرکت دیگری نهفته است.

هر یک از این عروسک ها وابسته به یک انیمیشن هستند که متاسفانه حتی از رسانه ملی نیز پخش می شوند و ساعت ها کودکان ایرانی را در طول روز پای جعبه جادویی نگاه می دارند و ذره ذره فرهنگ غرب را ملکه ذهن کودکان می کنند.

قصه زمانی دردناک تر می شود که این مسئله مهم وتاثیر گذار برای نسل اینده کشور  آن چنان هم برای مسئولین با اهمیت نیست و حتی یک  اتحادیه مستقل در حوزه اسباب‌بازی وجود ندارد.

مسئولیت اسباب‌بازی‌های وارداتی و خارجی را اتحادیه خرازی‌ها و مسئولیت اسباب‌بازی‌های تولید داخل را اتحادیه نایلون و پلاستیک بر عهده دارند و برخی از اقلام اسباب‌بازی زیرمجموعه هیچ یک از این دو اتحادیه قرار نمی‌ گیرند.

اسباب بازی ها دریچه ای برای ورود به دنیای آموزش هستند

سحرمحرابی پری روانشناس تربیتی در گفتگو با خبرنگار مرآت در رابطه با اهمیت و نقش اسباب بازی ها درررشد شخصیت کودک گفت: بازی برای کودکان نقش حیاتی دارند و زبان ارتباط با کودکان بازی و قصه است و اسباب بازی صرفا ابزاری  برای لذت بردن نیستند،  بلکه دریچه ای برای ورود آنها به دنیای کسب تجربه و آموزش است.

محرابی پری  در ادامه با اشاره به نظر متخصصین روانشناسی اذعان کرد: در انتخاب اسباب بازی باید بسیار دقت شود چون در شکل دادن  تمایلات عاطفی و روانی بچه ها نقش مهمی دارد و آنها را برای نقش اینده زندگی اماده می کند و از این رو اسباب بازی ها باید متناسب با جنسیت وسن وسنخیت فرهنگی برای کودکان تهیه شود.

این روانشناس باذکر اینکه وسایل بازی گاهی اوقات از حد یک ابزار برای کودکان فراتر رفته و تبدیل به یک دوست وهمدم می شوند ابراز کرد: گاهی اوقات بچه ها اسباب باز ی های خود را همه جا همراه خود برده و حتی با خود به رختخواب می برند و با انها انس والفت بسیار پیدا می کنند و نقش ها ورفتارهای والدین را نسبت به عروسک های خود اجرا می کنند که این موضوع اهمیت انتخاب وسایل بازی مناسب را به کودکان نشان می دهد.

خلا بازی‌های سنتی باید جبران شود

وی خلا بازی های  گروهی و سنتی که بسیاری از والدین در دوران کودکی بازی کرده ‌اند را در شرایط امروز بسیار پررنگ دید و اظهار کرد: این قبیل بازی ها در اجتماعی شدن و مشارکت کودک در کارهای گروهی بسیار موثر است، بازی‌هایی مانند دزد و پلیس، قایم باشک و یا لی لی که هزینه ای نیز برای خانواده‌ها ندارد به کودک نحوه تعامل با همسالان خود و همچنین تقسیم کار و شاد بودن را یاد می‌دهد، اما متاسفانه امروزه درصد زیادی از کودکان ایران بازی‌های سنتی که پدران و مادران آن‌ها در دوران کودکی انجام می ‌دادند را نمی‌شناسند.

این روانشناس در پاسخ به سوال خبرنگار مرآت مبنی بر اینکه چه میزان اسباب بازی های غربی در شکل گیری هویت کودکان ما تاثیر گذارهستند، عنوان کرد: هدف ما محدود و محصورکردن کودکان نیست، اما قطعا وسایل بازی که با هدف خاصی در کشورهای غربی طراحی می شوند، القا کننده تفکر و فرهنگ کشورهای بیگانه هستند و موجب سوگیری شخصیت کودکان درآینده خواهند شد.

محرابی پری تصریح کرد:برای جذب کودکان به فرهنگ و اصالت ایرانی تولید کنندگان داخلی قطعا باید وسایلی را طراحی کنند که توان برابری با رقبای وارداتی خود را داشته و بتواند توجه کودکان را جلب کند.

وی همچنین ادامه داد: دراین راستا باید فضای مجازی، بازی های رایانه ای و دنیای بازی های فیزیکی کودک مملو از آثارآمیخته با اصالت وعرق ملی و ایرانی  باشد تا بتواند جایگزین اساب بازی ها و فرهنگ های القایی غربی شود.

باربی های مخرب را از زندگی کودکان حذف کنید

این کارشناس تربیتی کودک با اشاره به تاثیر مخرب عروسک های باربی بر ذهنیت کودکان از اندام خود تصریح کرد: این عروسک ها در یک بازه زمانی موجب شده بود که کودکان ایرانی نسبت به بدن خود ذهنیت منفی پیدا کنند و مشکلات جسمی و تغذیه زیادی برای آنها حادث شده بود که این موضوع نشان دهنده تاثیر مخرب عروسک های غربی در ذهنیت کودکان ما است.

این کارشناس تربیتی در پاسخ به سوال خبرنگار مرات مبنی بر اینکه آیا تعدد اسباب بازی ها می تواند در رشد ذهنی کودک تاثیر گذار باشد، اذعان کرد: هرچه قدر کودک با محرک های بیشتری مواجه شوند درغنی سازی رشد مهارت های انها تاثیر گذار است، اما باید سعی شود خرید اسباب‌ بازی برای کودکان جنبه تشویقی داشته باشد.

محرابی پری متذکر شد باید کاری کنید تا کودکان برای رسیدن به خواسته‌ها‌یشان کمی هم تلاش کنند و حتی گاهی انتظار بکشند، چون اگر کودکان ببینند همه چیز به راحتی و بدون تلاش برایشان آماده می‌شود در آینده نیز همین انتظار را خواهند داشت، بهتر است والدین کودکان‌شان را به بازی‌هایی آشنا کنند که نه تنها باعث رشد خلاقیت و افزایش تعاملات اجتماعی در آن‌ها شود، بلکه روحیه مهربانی، همدلی و همکاری را نیز در وجودشان تقویت کند.

 

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.