به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، به نقل از سبلان ما ، توسعه صنایع دستی و ورنی بافی علاوه بر احیای فرهنگ عشایری باعث ایجاد یک صنعت پایدار در شهرستان اصلاندوز شده است که چندی پیش شهر اصلاندوز با تلاش مسئولان و افزایش آمار ورنی بافان و همچین قابلیت های شهرستان به عنوان شهر ملی ورنی ثبت شد.

ورنی یکی از بافته های دارای منحصر بفرد ایران است که بیشتر در بین عشایر استان اردبیل بخصوص شاهسون دشت مغان رواج یافته است که بیشتر این بافندگان در شهرستان اصلاندوز فعالیت دارند و از این رو چندی پیش شهرستان اصلاندوز به عنوان شهر ملی ورنی ثبت ملی شد.

این نوع زیرانداز بر روی دار به صورت عمودی توسط زنان و دختران عشایر مغان در فصل قشلاق بافته می شود و جنس آن معمولا از پشم بز و گوسفند است و گاهی از ابریشم نیز در بافت آن استفاده می شود.

 

نخ ورنی از ابریشم، حاشیه اش زنجیره ای و نقشه های ذهنی و بدون نقشه با نقوش حیوانی مانند سگ، خرس، خروس، اسب، شتر، کلاغ، روباه، گوسفند و بز با استفاده از ۳ الی ۸ ترنج مزین بافته می شود که بعنوان صنعت کوچک و زود بازده می تواند در چرخه اقتصادی کشور و جهش تولید نقش مهم و بسزایی داشته باشد.

اصلاندوز خاستگاه اصلی ورنی

امروزه با حمایت های انجام شده، صنعت ورنی بافی در شهرستان عشایر نشین اصلاندوز مغان بعنوان خاستگاه اصلی این دست بافته زیبا در استان اردبیل که در بحران فراموشی سپری می شد، جانی دوباره گرفته و احیا شده است.

در همین راستا نیز شهرستان اصلاندوز با تلاش مسئولان به عنوان شهر ملی ثبت شد، اما این می تواند که یکی از قابلیت های اصیل شهرستان است، راهی باشد برای پیشرفت و توسعه در همه عرصه از جمله اقتصادی ،ایجاد اشتغال برای زنان خانه دار و همچین سایر افرادی که در این حوزه فعالیت دارند.

یکی از عواملین موثری که می تواند در شهرستان ایجاد اشتغال کند همین ورنی است، اما چگونه می توان مردم را به این حرفه علاقمند کرد؟ جواب سوال این است که مسئولان با اعطای تسهیلات بانکی ویژه و کم بهره به افرادی که می خواهند در این حرفه فعالیت مردم شهرستان به ویژه عشایر که شغل اصلی زنان این قشر است را جذب کنند تا رویکردی جدید به وقوع پیوسته و شهرستان جدید التاسیس اصلاندوز نیز پیشرفت چشم گیری داشته باشد.

باید به یاد داشته باشیم عشایر غیور منطقه مغان به ویژه شهرستان اصلاندوز بودند که با تمام مشکلات موجود این حرفه پر در آمد و زود بازده را توسعه داده و نسل به نسل منقل کردند که فرهنگ اصیل عشایر زنده مانده و ورنی که یکی از نماد عشایر می باشد، در نسل های پیشین از یاد نرود.

ورنی یک کالای تاریخی و با ارزش می باشد که به دلیل ارزش و عظمت خود نه تنها در کشور ایران مشتری های خود را دارد، بلکه در کشور های خارجی مثل ترکیه ، آذربایجان روسیه و سایر کشور های اروپایی مورد استفاده قرار می گیرد که این نشان دهنده عمق فرهنگ و ایران رو طول تاریخ است.

در همین رابطه نیز باید مکانی در اصلاندوز، شهر ملی ورنی احداث شود تا از این کالای تاریخی که بعضی از نقش های اولی و قدیمی این کالای مهم که توسط دلالان به خارج کشور برده شده است، حفاظت شود؛ در همین راستا از تمام مسئولان کشوری و استانی انتظار می رود این مکان را در سریع ترین زمان ممکن که خواسته ای زیادی هم نیست؛ را احداث کنند.

یکی از فروشندگان اقلام دستباف در گفتگو با خبرنگار سبلان ما از صادرات ورنی مغان به کشور های همسایه خبر داد و گفت: ورنی مغان از جمله محصولات هست که مردم کشورهای حوزه قفقاز به این محصول دست باف علاقه مند هستند که این باعث صادرات این محصول به خارج از کشور شده است.

ورنی بافی روح انسان را نیز تقویت می‌کند

کبری درگاهی یکی از بانوان عشایری در این خصوص به خبرنگار سبلان ما با اشازه به اینکه ورنی بافی از یک طرف حس خوبی به آدم می دهد و از طرفی باعث درآمد پایدار برای خانواده می شود، گفت:خانم های خانه دار می توانند از فرصت فراغتشان برای یادگیری و ارتقای مهارت این صنعت استفاده کنند و به نظرم مهارتی دلنشین تر و احساسی لطیف تر از هنر اصیل ورنی بافی نیست.

این بانوی عشایری افزود: به نظرم حیف است بانوان وقت خود را از دست بدهند؛ خانم ها می توانند در زمان بیکاری برای ارتقای دانش و مهارت خود استفاده کنند.

وی با بیان اینکه ورنی بافی روح انسان را نیز تقویت می کند، افزود: همه زنان می توانند در اوقات فرغت خود به این کار مشغول شوند؛ قطعا هم به لحاظ روحی برای آنها خوب است و هم اینکه می توانند درآمدی داشته باشند و کمک حال خانواده باشند.

وی تصریح کرد: یکی از دغدغه اصلی بافندگان ورنی نداشتن بیمه صنایع دستی و خرید مواد اولیه همچون نخ به قیمت بالا است که امیدواریم مسئولان محترم برای این مشکل بافندگان چاره ای تدبیر کنند تا تولید این محصول بیشتر شود.

در هر حال این هنر این روزها توانسته جایگاه خود را در منطقه مغان و بخصوص کشور پیدا کند که قطعا با حمایت مسئولان از فعالان این عرصه، می توان در بحث صادرات و ارز آوری که در این برحه زمانی که کشور در مشکلات اقتصادی فرو رفته است اقدامات موثری انجام داد که این مسئله عملیاتی شود.

راه اندازی موزه و خانه ورنی در اصلاندوز

سید عباس مینایی فرماندار شهرستان اصلاندوز در گفتگو با خبرنگار سبلان ما، اظهارات داشت: خوشبختانه در طول سالهای اخیر توانسته‌ایم نسبت به برنامه احیای صنایع دستی ورنی بافی در اصلاندوز که خاستگاه اصلی این هنر است، اقدام کنیم که حاصل کار فعالان این عرصه، در بازارهای ایران و چندین کشور همسایه هم اکنون عرضه می شود.

وی از احداث خانه و موزه وزنی در شهرستان اصلاندوز خبر داد و گفت: بدنبال برنامه ریزی برای احداث خانه ورنی و همچنین موزه ورنی در شهرستان اصلاندوز هستیم که اعتبارات لازم برای انجام این پروژه در شهرستان اصلاندوز تخصیص خواهد یافت.

وی با بیان اینکه در شهرستان اصلاندوز برای تحقق شعار سال و منویات مقام معظم رهبری در عرصه های مختلف اقداماتی انجام خواهد شد، افزود: گام مهمی در راستای حمایت هرچه بیشتر از صنعت ورنی بافی و اشتغال زایی در راستای اجرایی شدن شعار سال مبنی تولید، پشتیبانی ها،مانع زدایی ها انجام خواهد شد.

تولید ۲۲ هزار متر مربع ورنی در شهرستان اصلاندوز

فاطمه سرودی رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی شهرستان پارس آباد و اصلاندوز نیز در گفتگو با خبرنگار سبلان ما قدمت تاریخی صنعت دستی در بخش بافندگی و ریسندگی در عشایر را به دو هزار سال پیش عنوان کرد و گفت: نقشه ورنی نشانگر اعتقادات، آداب و رسوم و باورهای مردم منطقه مغان است که بیشتر در بافت آن از تخیلات ذهنی و شکل حیوانات و پرندگان استفاده می شود.

 

وی از تولید ۲۲ هزار متر مربع ورنی در شهرستان اصلاندوز خبر داد و خاطر نشان کرد: در شهرستان اصلاندوز ۱۸۰۰ نفر بافنده ورنی داریم که تا آخر سال ۲۲ هزار متر مربع ورنی در نقش های زیبا تولید و به بازار عرضه می‌کنند و ۵۰ درصد کل ورنی استان اردبیل در شهرستان اصلاندوز تولید می شود

 بی شک تولید و توسعه صنایع دستی و ورنی بافی علاوه بر احیای فرهنگ عشایری باعث ایجاد یک صنعت پایدار و اشتغالزا در شهرستان اصلاندوز مغان خواهد شد و انتظار می رود با معرفی و تشویق بافندگان و آموزش دهندگان بافت گلیم و ورنی به عنوان حافظان و میراث داران فرهنگ اصیل، بومی و ملی، حمایت جدی از این هنر اصیل شود.

 

گزارش حسین زالی

 

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.