به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، به نقل از خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در آستانه فصل پائیز تصمیم بر سر بازگشایی مدارس کلافی سردرگم می شود. هرکس در هر سمت و جایگاهی حرفی میزند و نظر و وعده ای می دهد؛ اما در نهایت تنها نکته هایی که به مرحله اجرا در نخواهد آمد، همان وعده هایی است که بعضا پس از برگزاری جلسات سریالی و اتاق فکرهای آنچنانی اتخاذ می شوند!

با این وجود که امسال قبل از آغاز سال تحصیلی جدید تمام مدیران حوزه آموزشی ما تجربه ۲۰ ساله مقابله با کرونا را از سر گذراندند، اینگونه به نظر می رسید که به رغم این تجربه تحقیقات مفصلی در تمام حوزه ها صورت گرفته و فعالیت مدارس در سالتحصیلی جدید دست کم نسبت به سال گذشته با فراز و فرودهای کمتری مواجه خواهد بود؛ اما با گذشت یک ماه از بازگشایی مدارس معلوم شد وزارت آموزش و پرورش در مهمترین و اساسی ترین فاکتور بازگشایی مدارس؛ یعنی تهیه مواد و ملزومات بهداشتی و گندزدا جهت ضدعفونی کلاس ها و محیط داخلی و خارجی مدارس مشکلات جدی دارد.

چرا که هنوز سرپرست وزارت آموزش و  پرورش از تخصیص بودجه ای مشخص جهت تهیه و تامین مواد ضدعفونی کننده مدارس خبر نداده است. اما سال گذشته محسن حاجی‌میرزایی آخرین وزیر آموزش و پرورش دولت دوم روحانی اعلام کرد که ۱۳۰ میلیارد تومان برای فراهم کردن اقلام ضدعفونی و بهداشتی به حساب مدارس واریز شده است؛ اما پس از مدتی تعدادی از مدیران مدارس در جنوب تهران و سایر نقاط کشور اعلام کردند هیچگونه بودجه ای  جهت تهیه اقلام بهداشتی و ضد عفونی کننده های کرونا در مدارس خود دریافت نکرده اند.

کمااینکه اگر اظهارات حاجی میرزایی را درست بگیریم، با وجود  ۱۰۷ هزار و ۱۷۱ مدرسه ای که طبق آمار مرکز برنامه‌ریزی، نیروی انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در سال گذشته اعلام شد؛ سهم هر مدرسه از بودجه ۱۳۰ میلیارد تومانی مورد ادعای وزیر پیشین آموزش و پرورش رقمی بالغ بر یک میلیون و دویست و سیزده هزار تومان برای هر مدرسه خواهد شد. حال  این سوال مطرح می شود که آیا چنین رقمی برای ضد عفونی کردن محیط مدارس، کادر آموزشی و دانش آموزان یک مدرسه کافی است؟

این در حالی است که امسال یعنی سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ حتی چنین ادعایی هم نشده است و به نظر می رسد که علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت اموزش و پرورش که هنوز مشخص نیست بر کرسی وزارت این وزارتخانه تکیه خواهد داد یا نه توان اثبات ادعای خود و تخصیص بودجه جهت تامین مواد ضد عفونی کننده مدارس را نداشته است.

حجت موجه این مدعا را می توان در پیامی که کاظمی روز ۲۵ مهر ماه صادر کرده است، به عینه احساس کرد.

در پیام مورد بحث که سرپرست وزارت آموزش و پرورش به مناسبت هفته بزرگداشت پیوند اولیاء و مربیان سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ با تیتر: «تجهیز مدارس به مواد ضدعفونی‌ کننده/ درخواست از والدین برای یاری آموزش و پرورش» صادر کرده و در غالب رسانه های کشور بازتاب داشته است، آمده:

«سال تحصیلی جدید را با شعار «تضمین سلامت، استمرار آموزش و ارتقای کیفیت» آغاز کردیم، رمز موفقیت در عملیاتی کردن این شعار، مشارکت خانواده ها با آموزش وپرورش است، از این رو هفته بزرگداشت پیوند اولیاء و مربیان با شعار «همراهی اولیا، همکاری با مربیان» نامگذاری شده است.

در بخش دیگر این پیام آمده: «با همکاری انجمن‌های اولیاء و مربیان بخش مهمی از نیازهای آموزشی دانش آموزان مناطق محروم در تأمین تجهیزات و امکانات آموزشی مرتفع شد، برای شناسایی آسیبها وکاستیهای آموزش مجازی، نظرات مشورتی والدین را جمع آوری و نتایج آن را در برنامه ریزی ها اعمال کردیم، جلسات انجمن‌های اولیا و مربیان به صورت مجازی ادامه یافت و با اتکا به پشتیبانی و حمایت خانواده ها و نمایندگان آن ها در انجمن های اولیا ومربیان، توانستیم تا حدود زیادی کاستی های ناشی از تعطیلی مدارس و آموزش حضوری را تعدیل کنیم.»

در واقع این پیام گویای این است که باز هم اولیاء دانش آموزان در زمینه تهیه گوشی های هوشمند و تبلت برای دانش آموزان کم برخوردار پیشقدم شده اند.

 در بخش دیگر این پیام می خوانیم: «واکسیناسیون معلمان و کادر اداری مدارس و مناطق تقریباً به اتمام رسیده و هم اکنون فرآیند واکسیناسیون دانش آموزان با سرعت بالا در حال انجام است، هم چنین تجهیز مدارس به امکانات بهداشتی و مواد ضدعفونی سرلوحه کار همه مدارس قرار دارد.»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در خاتمه این پیام تاکید کرده است: «همانطور که بارها بیان شد اولویت وزارت آموزش و پرورش در بازگشایی مدارس، حفظ سلامت دانش آموزان و معلمان است، از آنجا که آسیب های روحی و روانی ناشی از تعطیلی مدارس بُعد دیگری از سلامت فرزندان مان را تهدید می کند، از والدین گرامی درخواست می کنم بیش از گذشته به یاری آموزش و پرورش بشتابند تا بتوانیم با همکاری و همفکری خانه و مدرسه زمینه های لازم برای رشد و شکوفایی کودکان و نوجوانان را فراهم آوریم. به نمایندگی از مدیران مدارس، معلمان و تمامی همکاران فرهنگی از همراهی و یاری شما والدین گرامی و اعضای انجمن های اولیا و مربیان سپاسگزارم و امیدوارم که هفته پیوند امسال نقطه عطفی در ارتباط بین اولیا و مربیان باشد.»

در اینجا باید تصریح کرد که هدف این نوشتار به هیچ وجه مقصر قلمداد کردن سرپرست وزارت آموزش و پرورش نیست و برای تحلیل این موضع مجبور به رجوع به پیام مذکور شدیم؛ چرا که به نظر می رسد این پیام از راه استیصال نوشته شده و سرپرست وزارتخانه تلویحا با صدور این پیام دوباره دست یاری به سمت مردم و اولیاء دانش اموزان دراز کرده است.

به طوری که انگار نکته ای از مردم پنهان می شود، چرا که علیرضا زالی فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در تهران روز ۲۶مهر ماه در بخشی از گفت و گوی خود با رسانه ها  ضمن تأکید بر صدور شناسنامه بهداشتی برای دانش آموزان، می گوید: «سرانه تخصص یافته به مدارس تهران به لحاظ لجستیک و تجهیزات مکفی نیست. باید پکیج سرانه متفاوتی برای مدارس در نظر گرفته شود تا بتوانند نسبت به تهیه وسایل ضدعفونی، ماسک و… اقدام کنند. قطعاً با شرایط موجود سرانه‌ای که وجود دارد تطبیق نمی‌کند.»

این در حالی است که هنوز هیچ خبری دال بر تخصیص یا عدم تخصیص سرانه ای جهت تامین مواد بهداشتی برای مدارس وجود ندارد. یا مبلغی تعیین شده که مسئولان آموزش و پرورش به لحاظ ناچیز بودن سرانه ترجیح داده اند در محاق ابهام بماند و رقمی اعلام نکنند.

با توجه به آنچه گفته شد سوال اصلی این است که محسن حاجی میرزایی آخرین وزیر مستندنشین دولت روحانی کمتر از یک ماه قبل از بازگشایی مدارس از این وزارتخانه کوچ کرد. با این اوصاف آیا ۲۰ ماه تعطیلی مدارس و لزوم بازگشایی مدارس در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ این الزام را برای وی به وجود نیاورد که برای تجهیز مدارس به مواد گند زدا و ضد عفونی کننده کاری کند؟ و یا متولیان نظام آموزشی کشور به این نکته توجه نکرده بودند که پیش نیاز بازگشایی مدارس حتی قبل از واکسیناسیون معلمان و دانش آموزان تهیه و تامین اقلام بهداشتی است؟

بنابراین این کته اثبات شد که وزارت آموزش و پرورش سال گذشته نیز به امید بازگشایی جیب اولیاء و تامین بودجه ازاین طریق وعده بازگشایی مدارس را  داده است! لذا ضرورت حکم میکند که وزیر پیشین آموزش و پرورش پیشین در مرجع صالحه پاسخگوی سوالات بسیاری باشد که باید در زمان وزارت او سرانجام می گرفت؛ اما هنوز اندر خم یک کوچه اند؛ از میان وظایف فراوان بر زمین مانده او کافی است به مطالبات معلمان و فرهنگیان، بازگشایی مدارس، واکسیناسیون معلمان ودانش آموزان، مشکلات طرح رتبه بندی، استخدام معلمان حق التدریس و ….اشاره کرد و در نهایت تکلیف ۱۳۰ میلیون تومان سرانه ای که برای خرید تجهیزات بهداشتی برای سال تحصیلی۱۴۰۰-۱۳۹۹را مشخص کرد ؛ چرا که با وجود تعطیلی مدارس در سال گذشته (برفرض صحت ادعای حاجی میرزایی) باید این بودجه در حساب مدارس باقی مانده باشد. که در این صورت بخش مهمی از مشکلات حل شده است و برای تامین بخش دیگر می توان دست یاری و یاوری به سمت مردم دراز کرد.

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.