به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، نزدیک به ۱.۵ میلیون نفر در ایران به هپاتیت نوع B مبتلا هستند، اما فقط حدود ۸ درصد این مبتلایان در کشور شناسایی شده‌اند.
دکتر امیرعلی سهراب‌پور، فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد، گفت: مشکل هپاتیت‌های ویروسی این است که در زمان ابتلا هیچ علامت مهمی ایجاد نمی‌کنند و بعد از ورود ویروس به بدن هم تا سال‌ها فرد بی‌علامت باقی می‌ماند و خیلی اوقات بعد از گذشت چند سال، اولین علائم بالینی، زمانی خود را نشان می‌دهند که فرد دچار عوارض بلندمدت بیماری نظیر از کار افتادن کبد شده است، متاسفانه چنین فردی در این مدت طولانی ممکن است ویروس را به بدن افراد دیگری هم انتقال دهد و آنان را هم دچار بیماری و عوارض آن کند.
هپاتیت یکی از بیماری‌های شایع کبد است که در آن کبد دچار التهاب می‌شود. هپاتیت انواع مختلفی دارد و عوامل متعددی می‌توانند آن را ایجاد کند. علت‌های هپاتیت می‌تواند ویروسی و یا اتوایمیون باشد.
متخصصان ویروس هپاتیت را که عامل اصلی التهاب کبدی به‌شمار می‌آید در ۵ گروه A، B، C، D و E دسته‌بندی می‌کنند.
کبد در عملکرد‌های حباتی بدن همچون متابولیسم نقش مهمی دارد. این عضو بدن که در قسمت فوقانی راست شکم قرار گرفته با تولید صفرا برای هضم غذا، فیلتر کردن سموم، دفع کلسترول، هورمون‌ها و عوارض دارو، تجزیه کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها، فعال‌سازی آنزیم‌های ضروری، ذخیره گلیکوژن، مواد معدنی و ویتامین‌ها به عملکرد بهتر بدن کمک می‌کند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل از راه‌اندازی ‍آزمایشگاه تشخیص هپاتیت در محل آزمایشگاه مولگولی بهداشت این دانشگاه خبر داد.

خبرنگار: بهرام محمدرضالو

منبع: خبرگزاری صداوسیما، مرکز اردبیل

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.