به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر،  شکور امیدی در کنگره ملی دیابت که با محوریت پیشگیری و درمان در اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: ۱۰ درصد عوامل ارثی و ۹۰ درصد عوامل محیطی در شکل‌گیری و تشدید بیماری دیابت مؤثر است که در این بین استرس و نگرانی‌ها ۸۰ درصد عوامل تشدیدکننده این بیماری را به خود اختصاص می‌دهند.
وی تصریح کرد: در استانی نظیر یزد ما با ۲۶ درصد ابتلای مردم این استان به دیابت روبه‌رو هستیم که عامل اصلی آن ازدواج‌های فامیلی و خانوادگی است که خود زمینه‌ساز بروز و تشدید بیماری دیابت است.

رئیس انجمن دیابت ایران گفت: در استان اردبیل نیز بیش از ۱۴ درصد جمعیت این استان مبتلا به دیابت هستند، اما جای نگرانی آنجا است که بسیاری از این افراد از بیماری خود اطلاعی ندارند.
امیدی با بیان اینکه افراد دیابتی نباید پابرهنه راه رفته و در واکسیناسیون همواره مراقبت‌های لازم را انجام دهند، اضافه کرد: با توجه به اینکه سیستم ایمنی این بیماران ضعیف است، در برابر بیماری‌های مختلف باید مراقبت‌ها مد نظر قرار گرفته و با تزریق واکسن به موقع جلوی تشدید بیماری‌ها گرفته شود.
وی یکی از عوامل تأثیرگذار این بیماری را بر ناتوانی جنسی و افزایش طلاق در بین دیابتی‌ها یادآور شد و بیان کرد: به غلط مصرف مواد مخدر برای این بیماران توصیه می‌شود در حالی که چنین چیزی از لحاظ علمی تأیید شده نیست.
امیدی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: مردم ما هر چند با مشکلات اقتصادی روبه‌رو هستند، اما ناکارآمدی مدیریتی برای آن‌ها آزاردهنده است و ضرورت دارد نظام مدیریتی به ویژه در حوزه بهداشت و درمان کارآمدتر از هر زمان دیگر بیماران خاص را مورد حمایت قرار دهد.
وی ضرورت دستیابی به فناوری‌های نوین را در تولید دارو‌های گیاهی برای پیشگیری و درمان بیماری دیابت یادآور شد و تصریح کرد: هر چند درمان دیابت سخت و گاه غیرممکن است، اما باید از گسترش زخم دیابت جلوگیری کرده تا این زخم منجر به قطع عضو نشود.

خبرنگار: بهرام محمدرضالو

منبع: خبرگزاری صداوسیما مرکز اردبیل

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.