بهگزارش پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، به نقل از خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یکی از عکس العمل‌هایی که اولیاء مدرسه پس از بازگشایی مدارس در طول هفته گذشته از خود نشان داده اند؛ واکنش به اضافه وزن دانش آموزان در طول تعطیلات مدارس و دوره آموزش مجازی بوده است که این امر در یک برآورد کلی از اضافه وزن قاطبه کودکان و نوجوانان حکایت دارد.

در اثبات این امر شواهد و قرائن بسیارند و با برآورد ذهنی می توان ادله های بسیاری که منجر به این نقیصه شده اند را برشمرد؛ پس تا به اینجای کار هیچ برهانی در رد این مدعا یافت نمی شود و عکس آن اظهارات اولیای مدارس تائید می شود.

روزنامه خراسان در شماره امروز( دوشنبه۲۲فروردین ماه) خود نوشت: «آمارهای رسمی و منتشرشده از اضافه‌وزن دانش‌آموزان، زنگ‌ خطرها را به‌ صدا درآورده است. به‌تازگی معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به این‌ که مقوله تحرک دانش‌آموزان موضوع مهمی است که باید به آن توجه داشت، خاطرنشان کرده است: «نزدیک به پنج میلیون دانش‌آموز دچار اضافه‌وزن هستند و این مسئله بسیار نگران‌کننده است و می‌تواند پیامدهای منفی برای نظام سلامت و نظام اجتماعی کشور به دنبال داشته باشد.»

خبرنگار دانا با هدف اطلاع رسانی از برخوردهای مناسب والدین دانش آموزان و اولیاء مدارس حول مقابله با این معضل با یکی از مسئولانی که سالها در وزارت آموزش و پرورش تصدی معاونت وزیر در حوزه ورزش و سلامت را برعهده داشته، به گپ و گفت پرداخته است.

***

دکتر مهرزاد حمیدی معاون پیشین تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در رابطه با پیامدها و تبعاتی که در مدت زمان ظهور کرونا در کشور به شکل و شمایل اضافه وزن در دانش آموزان کشور جلوه گر شد، گفت: متاسفانه یکی از تبعات فرساینده و خطرناکی که به واسطه شیوع کرونا و تعطیلی مدارس دامنگیر دانش آموزان شد و پدران و مادرانی که خیلی به اصرار بر تداوم آموزش مجازی داشتند به چنین امری یعنی وقوع اضافه وزن در فرزندان شان توجه نکردند!

دوسال تعطیلی مدارس زمینه اضافه وزن یک سوم دانش آموزان

معاون پیشین وزیر آموزش و پرورش در ادامه اظهار داشت: اتفاق بسیار ناخوشایندی که در این زمینه رخ داده به این واسطه است که دانش‌آموزان در مدتی که در منزل و به اصطلاح در قرنطینه ای دوساله حضور داشتند، از انجام تحرک، راهپیمایی و جست و خیزهای معمول این رده سنی فاصله گرفتند و چون اکثر منازل هم آپارتمانی هستند؛ به طبع از ورزش های خانگی هم محروم بوده اند. متاسفانه دانش آموزان ما در مقاطع سنی که استعداد اضافه وزن را پیدا می کنند بخاطر شیوع کرونا، حتی امکان پیاده روی فاصله منزل تا مدرسه و بالعکس را هم نداشته اند!

آموزش مجازی امکان کالری سوزی را از دانش آموزان گرفت

حمیدی تصریح کرد: این در حالیست که دانش آموزان در زمان آموزش حضوری با جست و خیز کردن و تکاپو در زنگ های تفریح، کلاس های  ورزش و حتی حضور در کلاس های درس، با فعالیت هایی حتی در حد شیطنت های معمول و متعارف که از خود بروز می دهند،  بسیاری از کالری های دریافتی غذا ها را می سوزاندند و امکان اضافه وزن را تا حد زیادی کاهش میدهند. اما با روی کار آمدن آموزش مجازی این امکان از بچه‌ها گرفته شد و دانش آموزان با یکجا نشینی و کار با کامپیوتر یا گوشی های هوشمند و تبلت امور درسی و تکالیف شان را انجام می دادند و همین امر موجب شده که آمار ها از افزایش وزن یک سوم دانش آموزان حکایت کند!

اضافه وزن بزرگترین آفت سلامت

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: همان طور که می دانید اضافه وزن یکی از بزرگترین آفت های سلامت است که در تمامی کشورهای دنیا به طور جدی با آن مقابله می‌کنند و حتی در برخی از مدارس شروطی را برای کاهش وزن دانش آموزان مقرر می کنند که اگر دانش آموز این شرط را به جا نیاورد و موفق به کاهش وزنی که در قوانین مقرر شده از ثبت نام او امتناع به عمل می‌آید.

فرهنگ غلط استفاده از غذاهای آماده و نیمه آماده

این فعال حوزه سلامت در ادامه گفت: من به خانواده‌ها هشدار می دهم که در هر شرایطی حتی در زمان آموزش حضوری که بحث کالری سوزی دانش آموزان بالا می رود باز مراقب تغذیه فرزندان خود باشند چرا که پایه و اساس اضافه وزن از تغذیه نامناسب ناشی می شود. به ویژه اینکه ما در یکی دو دهه گذشته با استفاده از غذاهای آماده و نیمه آماده و پیروی از فرهنگ بسیار غلطی که در زمینه تغذیه داریم، مقدمه اضافه وزن را برای فرزندان خود مهیا می‌کنیم؛ یعنی عادت غلطی که در زمینه استفاده از غذاهای سرخ شده، غذاهای کالری بالا، فست فودها، پیتزا و غذاهای چرب عموماً این موقعیت را برای خود و فرزندان مان فراهم می کنیم که به محض رخداد موضوعی مثل قرنطینه فاجعه ای به نام افزایش وزن یک سومی دانش آموزان رخ می دهد.

مادران از تهیه غذاهای سرخ کرده اجتناب کنند

حمیدی در تکمیل بحث اضافه کرد: این احوال خانواده‌ها، به ویژه مادران که وظیفه آشپزی و تهیه غذا را بر عهده دارند، باید به هر طریق ممکن با فرزندان خود که علاقه مند به استفاده از غذاهای سرخ کردنی و خطرناک و پرکالری هستند، به تدریج کنار بیایند و سعی کنند برای آنها توضیح دهند که مصرف غذاهای سرخ کرده و چرب چه اتفاقی را برای آنها رقم خواهد زد و چه خطری در کمین آنها خواهد بود. بنابراین مادران باید تا حد امکان از تهیه غذاهای سرخ کرده اجتناب کنند.

یکی از فاکتورهای افزایش وزن دانش آموزان؛ کمبود مربیان بهداشت

معاون پیشین تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در بخش پایانی اظهاراتش متذکر شد: یکی دیگر از مشکلاتی که متاسفانه به این روند کمک می‌کند، این است که به واسطه کمبود مربیان بهداشت در مدارس، مدیران، معلمان و اولیای مدرسه خیلی نمی توانند مقوله افزایش وزن و چاقی دانش آموزان را کنترل و به خانواده‌های آنها تذکر دهند و در یک برنامه ریزی مشخص و مدون ترتیبی اتخاذ دهند تا آن دسته از دانش آموزانی که دچار اضافه وزن شده اند در یک بازه مشخص زمانی اضافه وزن خود را کاهش دهند و  کنترل کنند.  بنابراین با وجود کمبودی که در این حوزه وجود دارد، خود خانواده ها ناچارند که این خلا را پر کنند و نقش مربیان بهداشت را بازی کنند که بی تردید خانواده ها دلسوز تر و دقیق تر این کار را انجام می دهند.

سلامت جسمی روحی و ذهنی بچه ها در گرو وزنی متعادل است

وی در خاتمه سخنانش به مشکلات روحی که برای افرادی که در بزرگسالی با اضافه وزن به مشکل برخورده اند؛ گفت: خانواده ها باید بدانند که سلامت جسمی روحی و ذهنی فرزندان آنها در گرو وزنی متعادل است. چرا که  بسیاری از افرادی که در بزرگسالی دچار اضافه وزن هستند و دیگر امکان کاهش وزن برای آنها وجود ندارد به افسردگی های شدید مبتلا می شوند. لذا خانواده ها باید با درنظر گرفتن این تبعات و عوارض برای تضمین سلامت فرزندان خود به صورت جدی روی فرزندان خود کار کنند؛ چرا که آنها در این مقطع با مشکلات جانبی این عوارض آشنا نیستند و فرداروزی که در جامعه بخاطر اضافه وزن با محدودیت هایی مواجه شوند؛ آنوقت دیگر برای جبران دیر است.

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.