به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، رضوان باقلاچی پیش از ظهر دوشنبه در جلسه شورای ساماندهی سالمندان در استانداری اردبیل اظهار کرد: جمعیت کشور و استان اردبیل به سمت پیری و سالمندی در حال حرکت است و ما باید تدبیری مناسب در خدمت‌رسانی به سالمندان بیندیشیم.

وی با بیان اینکه همه دستگاه‌های اجرایی باید در عملیاتی کردن طرح سند ملی سالمندان ورود پیدا کنند، تصریح کرد: در کنار کارگروه‌های تخصصی، شایسته است با نگاه حمایتی به این حوزه برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌های مناسبی را شاهد باشیم.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل گفت: اوایل پیروزی انقلاب اسلامی رشد جمعیت ما ۲.۵ درصد بوده که در حال حاضر این رقم به یک درصد رسیده است.

باقلاچی افزود: از نظر نرخ رشد جمعیت استان اردبیل جایگاه بیستم کشوری را دارد و به هیچ وجه وضعیت موجود قابل قبول و مطلوب نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: از نظر نرخ ولادت جایگاه استان اردبیل نوزدهم کشور و از نظر فوت نیز جایگاه استان اردبیل در سطح کشور هفتم است.

باقلاچی جایگاه استان اردبیل را در نرخ ازدواج سوم و در طلاق دوازدهم کشور عنوان کرد و ادامه داد: کاهش جمعیت و افزایش سالمندان نگرانی‌ها و دغدغه‌های جدی را به وجود آورده و شایسته است با راهکارهای مناسب همه دستگاه‌های اجرایی به ویژه شهرداری‌ها در مسیر خدمت‌رسانی بیشتر به این جمعیت ارزشمند گام بردارند.

وی مهمترین خواسته و مطالبه سالمندان را تکریم و احترام عنوان کرد و گفت: در کنار توسعه مراکز نگهداری روزانه و شبانه سالمندان، سرکشی به این افراد با تجربه می‌تواند تأثیرگذاری بیشتر و روحیه‌بخشی آنها را مهیا کند.

باقلاچی از دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و مردمی خواست تا در حفظ شأن و منزلت سالمندان برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌های مشخصی را داشته باشند تا ما بتوانیم بیش از گذشته در خدمت سالمندان باشیم.

وی از تدارک جشنواره «خدمت‌رسانی به سالمندان» در یک ماه پیش رو خبر داد و اضافه کرد: از نهم شهریور تا نهم مهرماه که به عنوان روز جهانی سالمند نامگذاری شده باید جشنواره «خدمت‌رسانی به سالمندان» را با استفاده از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی، خیرین و تشکل‌های مردم‌نهاد برگزار کنیم.

باقلاچی بیان کرد: در این جشنواره برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری و رفاهی برای سالمندان با هدف افزایش نشاط آنها برگزار خواهد شد که کمیته امداد، بهزیستی و سایر نهادها باید برنامه‌ریزی درست و هدفمندی را در این حوزه داشته باشند.

وی نمونه این برنامه‌ها را برگزاری جشنواره‌های نقاشی، کتابخوانی، برپایی ایستگاه‌های سلامت و ارائه دیگر برنامه‌های رفاهی عنوان کرد و گفت: همه این خدمات و برنامه باید در بهترین شرایط انجام شود.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل افزود: انتظار می‌رود مطابق سند ملی سالمندان بومی‌سازی در برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری انجام شده تا متناسب با شرایط استان بتوانیم خدمت‌رسانی مناسبی را برای جامعه سالمندان انجام دهیم.

منبع:  مهر

خبرنگار: بهرام محمدرضالو

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.