به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، شهریورگان یا آذر جشن از جملهٔ جشن‌های دوازدگانهٔ ایران باستان و از شمار جشن‌های آتش بوده‌است.

۴ شهریور؛ روز جشن شهریورگان

روز چهارم از هر ماه به نام شهریور است و چهارم ماه شهریور جشن شهریورگان و امروزه زرتشتیان این جشن را به عنوان روز پدر درنظر می‌گیرند.

یکی از جشن‌های کهن ایرانی جشن شهریورگان است. شهریورگان نیز مانند دیگر جشن‌های ماهیانه، هم‌نام شدن روز و ماه است. در گاهشمار زرتشتی سال به ١٢ ماه و هر ماه به ٣٠ روز بخش می‌شود که هر روز به نامی آراسته است. چهارمین روز از هر ماه در گاهشمار اوستایی، شهریور و ششمین ماه از سال، شهریور نامیده شده است. به فرخندگی هم‌نامی روز و ماه به نام شهریور، جشن شهریورگان برگزار می‌شود.

روز پدر زرتشتیان

در این روز و به بهانه این جشن مردم در خانه‌ها آتش می‌افروختند و ستایش خداوند و شکر نعمت‌های او را به جا می آوردند. در خانه‌ها اغلب مهمانی برپا کرده و به مناسبت این جشن غذاهای مختلفی تدارک می دیدند و به بهانه تغییر هوا، شب هنگام در بام‌ها نیز آتش می‌افروزند. اما بقایای این جشن نیز میان زرتشتیان فراموش شده و تنها شماری از خانواده‌های قدیم در کرمان به گونه‌ی محدودی این جشن را برگزار می‌نمایند. در دوران اخیر زرتشتیان جشن شهریورگان را به عنوان روز پدر انتخاب کرده‌اند، چرا که شهریور در آیین و کهن ایرانی ها نماد مردانه و به معنای شهریاری بر اراده و نفس است.

منبع:  شبکه اطلاع رسانی راه دانا

خبرنگار: بهرام محمدرضالو

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.