به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، به نقل از خبرگزاری فارس- اردبیل/ علی لطفی: همه ما، از نوجوان تا بزرگسال و پیر، از نسل‌های مختلف و در مقاطع گوناگون، تجربه حضور در مدرسه، هرچند به مدت کم را داشته و لذت حضور در کلاس درس را چشیده‌ایم.

وقتی معلم، این یار مهربان، با دلسوزی تمام علم و دانش خود را به دانش‌آموز منتقل می‌کند و سعی در ارتقاء سطح آموزش و تحصیل علم جویان دارد، دانش‌آموز نیز با حضور در بین خانواده دوم خود، علاوه بر ویژگی‌های تحصیلی، اخلاق، ادب و سبک زندگی را از معلم و دوستانش می‌آموزد.

شیوع کرونا در چند سال گذشته اتفاقی بود که باعث شد بین کلاس درس و دانش‌آموز، فاصله و جدایی ایجاد شود. همین دور بودن از فضای کلاس و ندیدن دوستان و معلمان، یکی از اصلی‌ترین آسیب‌هایی بود که در ۲ سال گذشته گریبان دانش‌آموزان را گرفت.

اما امسال، با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱، این فرصت پس از وقفه‌ای طولانی مدت برای دوستداران علم و دانش فراهم شده تا با حضور مجدد در فضای درس و مدرسه، علاوه بر علم‌آموزی به تادیب و پرورش اخلاقی و رفتاری نیز مشغول شوند.

آموزش مجازی؛ تاثیرات مثبت یا منفی؟

در چند سال گذشته که واهمه ناشی از شیوع ویروس بین کودکان و نوجوانان آنها را از حضور در کلاس منع می‌نمود، آموزش علم و تحصیل به صورت مجازی و در بستر شبکه آموزش دانش‌آموز صورت می‌گرفت. این اتفاق ویژگی‌های مثبت و منفی زیادی داشت که نظرات خانواده‌ها و دانش‌آموزان، از جهات مختلفی در آن متفاوت است. عده‌ای از والدین، آموزش مجازی به سبک کشورهای اروپایی را شیوه مناسبی برای آموزش دانسته و از آن حمایت می‌کنند‌. عده ای دیگر اما مخالف آموزش مجازی بوده و عواقب آن را جز بی‌سوادی و ضعف در آموزش نمی‌بینند.

این دو دیدگاه از لحاظ کیفیت و نوع آموزش باعث شده تا علاوه بر نگرانی‌ها در مورد حفظ سلامت و موارد بهداشتی، نوع و کیفیت آموزش نیز دغدغه مهمی برای خانواده‌ها و اصحاب آموزش و پرورش باشد. کودک و نوجوانِ امروز، به عنوان سرمایه اصلی و نیروی کار فردا به حساب می‌آیند از این رو تصمیم‌گیری در مورد مسیر آینده آنها بسیار مهم است.

دلتنگِ مدرسه هستیم!

اختلاف دیدگاه بین مخالفان و موافقان حضوری شدن مدارس من را مجاب کرد تا نظرات عده‌ای از دانش‌آموزان و خانواده‌ها را نیز جویا شوم.

علی اصغر اسمعیل‌زاده یکی از نوجوانانی است که با اتمام دوره اول متوسطه، وارد متوسطه دوم می‌شود. او در ۲ سال گذشته به دلیل عدم حضور در کلاس درس و تحصیل در بستر شبکه شاد، فرصت کار کردن و کسب تجربه را به دست آورده و در این سن پایین تا حد بسیاری سرمایه اندوخته است.

وی تعطیلی مدارس را پل پیشرفتی برای خود دانسته و گفت: در ۲ سال گذشته این فرصت فراهم شد تا علاوه بر درس خواندن به صورت مجازی، به صورت پاره وقت نیز در بازار فعالیت داشته باشم. این حضور علیرغم کسب تجربه، به من کمک کرد تا در کنار درس خواندن، دارایی‌های دلخواسته خود را به دست بیاورم.

وی افزود: طولانی شدن عدم حضورمان در کلاس درس، لطمه بسیاری بر ارتباطات و ضعف تحصیلی ما وارد کرده است. ندیدن دوستان و نبود فضای مفرح برای فعالیت‌های فیزیکی، علاوه بر مشکلات جسمانی لذت بازی در زنگ ورزش را هم از ما گرفته است.

این نوجوان ۱۷ ساله در خصوص حضور در مقطع تحصیلی جدید خود اظهار کرد: با ورود به دوره دوم متوسطه، هم از لحاظ ذهنی احساس بزرگ شدن می‌کنم و هم با پیدا کردن دوستان جدیدی می‌توانم روابط اجتماعی خود را گسترش بدهم.

امیرحسین خدابنده‌لو، دانش‌آموز دوره ابتدایی است که در مهر ۱۴۰۱ به کلاس چهارم دبستان خواهد رفت. وی از شوق و ذوق فراوان خود برای تجدید دیدار با دوستان خود می‌گوید: در دو سال اخیر، به دلیل خانه نشینی‌های مکرر، لذت تفریح و شادی در کنار دوستان را از دست دادم و تا حد بسیاری احساس تنهایی می‌کردم. اما امسال بسیار خوشحالم چون به مدرسه برمی‌گردم و علاوه بر درس خواندن به بازی و صحبت با دوستانم می‌پردازم.

این دانش‌آموز ادامه داد: سال‌های قبل از کرونا به هنگام زمستان، لحظه شماری میکردیم تا با بارش برف، چند روزی به خاطر برودت هوا تعطیل شویم اما امروز شرایط به کل تغییر کرده و خانه‌نشینی بیش از اندازه، نوعی حسرت در رفتن به کلاس را در ما ایجاد کرده است.

کیفیت و نوع آموزش دچار لطمه شده است

پس از گفت‌وگو با دانش‌آموزان، حالا نوبت به خانواده‌هایی رسیده که در ۲ سال گذشته شرایط خاصی را در قبال فرزندان خود متحمل گشته‌اند.

آقای بیگ مرادی پدرِ رها است. دخترش رها ۲ سال گذشته را با حمایت‌های خانواده به دور از مدرسه و در خانه به تحصیل علم می‌پرداخته است.

آقای بیگ مرادی در خصوص بازگشایی مدارس این چنین گفت: دخترم با این وجود که معلم خصوصی داشته و تا آنجا که میسّر بوده در خانه به درس‌هایش کمک می‌کردیم، با این حال باز هم نمی‌توان آموزشِ در مدرسه و در کنار معلم و دوستانش را با آموزش خصوصی مقایسه کرد.

وی افزود: آموزش زمانی می‌تواند کارا باشد و برای کودک جذابیت داشته باشد که همراه با سرگرمی و حسی مفرح باشد. اما فضای خشک و بی‌روحِ خانه‌ها و مشغولی‌هایی مثل تلوزیون و بازی‌های کامپیوتری، اجازه تمرکز بر دروس را به کودک نداده و کیفیت آموزش را تا حد بسیاری پایین می‌آورد.

خانم علیزاده به عنوان مادر یکی دیگر از دانش‌آموزان با ما گفت‌وگو می‌کند. پسر او محسن، در مقطع دوره اول متوسطه مشغول به تحصیل است.

خانم علیزاده از سختی‌های ۲ سال اخیر در خصوص آموزش تحصیلی پسرش گفت: کرونا علاوه بر آسیب‌های جسمی و روحی بسیاری که بر ما و عزیزانمان وارد کرد، مشکلات بسیاری نیز از جهت آموزشی برای فرزندانمان به بار آورد. کمبود امکانات لازم، قطعی اینترنت، آسیب‌های فضای مجازی و مهم‌تر از همه نقص در نوع آموزش، مشکلاتی بود که کودک و نوجوان و حتی خانواده‌ها با انواع آن بیگانه بودند.

وی افزود: عدم شناخت کافی والدین از دروس پایه و همچنین سختی‌های کار با موبایل و تبلت، مشکلاتی بود که باعث دردسرهای بسیاری در ۲ سال گذشته شد. مسئولیت‌های دشوار معلمان و والدین و وظیفه سنگین آنها در روزهای تحصیل مجازی، از دلایل مهمی است که اکثر والدین موافق تحصیل حضوری و بازگشایی کلاس‌ها هستند.

بازگشایی مجدد مدارس موضوعی است که علاوه بر والدین و خانواده ها، برای نهادهایی مثل آموزش و پرورش یا ستاد مبارزه با کرونا و سازمان بهداشت نیز حائز اهمیت است. از همین رو گفت‌وگویی با چند مسئول استانی نیز داشتم.

به گزارش خبرگزاری فارس، کلام‌اله صفری مدیر کل آموزش و پرورش استان اردبیل در خصوص بازگشایی مدارس در دوم مهر گفت: زنگ بازگشایی مدارس روز شنبه دوم مهر نواخته شد و آموزش حضوری قطعی بوده و در عین حال از ظرفیت‌های فضای مجازی نیز استفاده خواهد شد.

وی افزود: در اردبیل، روز شنبه دوم‌ مهر زنگ بازگشایی در ۲هزار و ۵۵۰ مدرسه با ۱۱هزار و ۸۰۰ کلاس و ۲۶۰هزار نفر دانش‌آموز نواخته شده است. دانش‌آموزان پس از وقفه‌ای ۲ ساله دوباره به صورت حضوری در کلاس‌های درس حاضر خواهند بود و زنگ بازگشایی مدارس در شرایطی نواخته می‌شود که دانش‌آموزان پس از ۲۵ ماه تحمل سختی‌های دوران تعطیلی در اثر کرونا، سال تحصیلی پیش رو را به صورت آموزش حضوری پشت سر می‌گذارند و در کنار آن با صلاحدید معلم، از ظرفیت‌های فضای مجازی و برنامه شاد نیز بهره‌مند خواهند بود.

صفری عنوان کرد: در سال گذشته حدود ۳هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در دوره متوسطه شناسایی شده که یک‌هزار و ۴۰۰ نفر از آن‌ها پسر و یک‌هزار و ۷۰۰ نفر نیز دختر بودند و در دوره ابتدایی نیز یک‌هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل داریم که ۵۰۰ نفر شناسایی و ۳۰۰ نفر جذب شده و جذب ۲۰۰ نفر نیز در دست اقدام است.

فضای سرانه آموزشی در استان اردبیل کمتر از میانگین کشوری است

صفری در خصوص آمار فضای سرانه آموزشی استان و مقایسه آن با آمار کشوری گفت: بالغ بر ۴۰درصد مدارس استان اردبیل فرسوده است و در طول سال‌های گذشته مدیران از اقدام و درخواست برای نوسازی مدارس خودداری کرده‌اند و افزایش سالانه نزدیک به ۳ تا ۴هزار مهاجرت به استان و عدم توسعه ساخت‌وساز مدارس باعث شده تراکم در مدارس و کلاس‌های استان افزایش یابد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اردبیل با اعلام این‌که توزیع عادلانه تجهیزات و امکانات آموزشی در مناطق و نواحی مختلف اردبیل هدف‌گذاری شده است، گفت: برای محرومیت‌زدایی و تجهیز مدارس به امکانات آموزشی، بیش از ۵۰میلیارد تومان اعتبار صرف خرید تجهیزات شده که این تجهیزات توزیع خواهد شد.

وی افزود: ما دوست نداریم آموزش و پرورش مجموعه‌ای وابسته باشد و اصلا در شأن نظام آموزش و پرورش نیست که گاز، برق و آب واحدهای آموزشی قطع شده و یا عده‌ای بخواهند جلوی نظام تعلیم و تربیت بایستند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل از مدرسه به عنوان خانه دوم و محل آشتی نسل نوجوان و جوان با حیات طیبه نظام اسلامی یاد کرد و افزود: ما امروز با شکاف نسل‌ها، آشفتگی و سردرگمی نوجوانان و جوانان، گرایش به رفاه‌طلبی، تک فرزندی، آسیب‌های فضای مجازی، خرده فرهنگ‌ها، تبلیغات سوء ماهواره‌ها، عرفان‌های انحرافی و صدها تهدید دیگر برای نسل نوجوان و جوان روبه‌رو هستیم و در کنار آن اعتیاد، خودکشی، طلاق، تورم، گرانی و… خانواده‌ها را به شدت تهدید می‌کند.

صفری به فرسوده بودن مدارس و نمازخانه‌ها و پایین بودن آمار سالن‌های ورزشی، کمبود دارالقرآن‌ها، کانون‌های تربیتی و پژوهش‌سراها اشاره کرد و ادامه داد: در کنار توسعه متوازن رشته‌ها، ارتقای جایگاه استان در کنکور و بهبود کیفی نمرات پایانی را هدف‌گذاری کردیم و قطعا با کار جهادی و روحیه انقلابی سعی خواهیم کرد با اولویت‌بندی، نظارت و ارزیابی‌های دقیق کارها را در سال تحصیلی جدید به شایستگی به پیش ببریم.

وی ضرورت اصلاح در برخی از حوزه‌های برنامه‌ریزی آموزش و پرورش و تقویت کار گروهی و همچنین مدیریت بحران را یادآور شد و اضافه کرد: باید اصل مشورت را مورد توجه قرار داده و در تعامل با خانواده‌ها اطلاع‌رسانی دقیق و اقناع‌سازی را انجام دهیم.

رفت‌وآمد دانش‌آموزان با امنیت و سهولت بیشتری انجام می‌شود

رییس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش اظهار کرد: در نیمه اول امسال سعی کردیم تا تمامی بخشنامه‌ها را در این حوزه به مدارس ارسال کرده و پنج جلسه کارگروه ماده ۱۸ را برگزار کنیم.

داور صابر به پیگیری‌ها و بازدیدهای میدانی با همکاری مسئولان سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری و مذاکره با پلیس راهور و سایر دستگاه‌های متولی را در تأمین سرویس مدارس یادآور شد و تصریح کرد: با تدارک و تأمین سرویس مدارس امیدواریم نسبت به سال‌های گذشته ۳۰ تا ۴۰ درصد مشکلات و موانع را در آغازین روزهای سال تحصیلی برطرف کنیم.

وی گفت: اصلی‌ترین دغدغه‌ ما تأمین خودروی ایمن و نوسازی‌ شده بود که متأسفانه در اردبیل به اندازه کافی ون و مینی‌بوس جدید نداشتیم و خودروهای فرسوده نیز از رده خارج شده بودند.

رییس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل، نیاز آموزش و پرورش را برای تأمین سرویس مدارس یادآور شد و افزود: ۲ هزار دستگاه خودرو برای سرویس‌دهی به مدارس در سال تحصیلی جدید نیاز بود که تاکنون یک‌هزار و ۲۰۰ دستگاه تأمین شده و ۲۰۰ دستگاه نیز از طریق مدیران مدارس با همکاری اولیا تدارک دیده شده است.

توزیع شیر و مواد خوراکی از سال تحصیلی جدید بین دانش‌آموزان

وزیر آموزش و پرورش از برنامه‌ریزی این وزارتخانه برای تغذیه دانش‌‌آموزی در سال تحصیلی جدید خبر داده و گفت: ما به استان‌ها اعتبار شیر مدارس را ابلاغ کردیم که ان‌شاءالله قراردادهای لازم را ببندند تا هر چه زودتر شاهد توزیع شیر در مدارس باشیم.

وی افزود: احتمالا سهمیه تغذیه هر دانش‌آموز هفته‌ای ۲ وعده خواهد بود که در قالب شیر یا نان‌های غنی شده در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: نوع تغذیه دانش‌آموزان بستگی به پیش‌بینی نیروهای بهداشت و سلامت هر استان دارد.

نوری در پایان اظهار کرد: به طور قطع تغذیه دانش‌آموزان در سال تحصیلی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ آغاز می‌شود، اما نوع آن ممکن است شیر یا ترکیب شیر با سایر موادغذایی باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس، شروع مجدد مدارس اتفاق خوشایندی است که هم از لحاظ روحی برای دانش‌آموزان، مهم محسوب می‌شود و هم در ارتقا سطح آموزش آنها تاثیرگذار است. با حضوری شدن مدارس، خاطرات شاد و مفرح دانش‌آموزان و حضور آنها در کنار دوستان و معلمان خود، بخش ویژه‌ای از دوران کودکی و نوجوانی‌شان را شکل می‌دهد که هربار با فکر کردن به گذشته، لحظات خوش مدرسه را به یاد می‌آورند. خاطراتی که بعدها به هنگام بزرگسالی به نیکی از آنها یاد کرده و کلاس درس را به عنوان محل تجمع و شادی به نسل‌های بعد معرفی می‌کنند.

خبرنگار: بهرام محمدرضالو

پایان پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.