به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، در عصر حاضر  استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی خطراتی را به دنبال دارد. همانطور که می دانید سپری کردن دوران نوجوانی کار راحتی نیست و جوانان این سنین با چالش های زیادی روبرو هستند. مخصوصا اگر چالش های بسیار بزرگی مثل لوازم دیجیتال و شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام در اختیار آنها قرار گرفته باشد و این شبکه ها به شدت در شکل گیری شخصیت آنها موثر است و اعتیاد پیدا کردن جوانان به این شبکه ها باعث مشوش شدن و در نتیجه افسردگی آنها می شود.

۱- جذابیت بیش از حد و احتمال اعتیاد به شبکه های اجتماعی :

اگر خودمان را جای جوانان بگذاریم قطعا آپلودکردن عکس ها و ویدئوها و اطلاعات نمی تواند چیزی بدی باشد و اگرچه که همه از این کار نیت و هدف خوبی ندارند و بسیاری از افراد از این موضوع سوء استفاده می کنند و ذهن کودکان و نوجوانان  بی گناه را به انحراف می کشانند.

اینجا جایی است که هویت ، آنها را دچار خطا می کند و به آن ها آسیب های روحی و روانی وارد می کند که جبرانشان در آینده سخت است و از طرفی نمی توان تاثیر پذیری این شبکه اجتماعی را در بین نوجوانان و کودکان کاست زیرا جذابیت آن به حد بسیار بالایی می باشد.

۲- در معرض دید قرار گرفتن:

همانطور که همه ما می دانیم در شبکه های اجتماعی می توان اطلاعات شخصی و خانوادگی را در اختیار دیگران قرار داد و اغلب کودکان و نوجوانان نیز این کار  را از بقیه یاد می گیرند و دوست دارند موارد شخصی مثل عکس، شماره تلفن را در دید عموم قرار دهند و بنابراین خانواده ها به یکباره متوجه می شوندکه تماما اسرار خانوادگی شان در این برنامه وجود دارد.

۳- سایبر بولینگ یا آزار رسانی از مضرات اینستاگرام :

سایبر بولینگ امروزه به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است که معمولا شبکه های اجتماعی مخصوصا اینستاگرام سرچشمه می گیرد. این روزها کودکان و نوجوانان قربانی خشونت هایی از شبکه های اجتماعی می شوند مثلا سایبر بولینگ می تواند باعث مشکلاتی مانند از بین رفتن اعتماد به نفس در افراد شود و همین مورد باعث می شود که دیگر جوانان هیجان کافی برای تجربه های سالم را نداشته باشند و دست به اقداماتی مثل خودکشی بزنند زیرا بعد از مدتی به پوچی خواهند رسید.

۴- افزایش ابتلا به افسردگی از مضرات استفاده از اینستاگرام:

طبق مطالعات انجام شده در دانشگاه کمبریج، جوانانی که بیشتر از دو ساعت در روز را در شبکه های اجتماعی سپری می کنند احتمال ابتلا به مشکلات ذهنی بالاتری دارند و این مشکلات   می تواندشامل اضطراب و نشانه هایی مثل استرس و افسردگی باشد.

۵- حساسیت بالا داشتن برای لایک گرفتن عکسها:

جوانان معمولا هر ثانیه در حال ارزیابی این هستند که عکس هایشان چه تعداد در این شبکه اجتماعی لایک گرفته است یا این که چند نفر آن ها را فالو کرده اند و در واقع لایک گرفتن و تعدادی بالای فالوور به شخصیت آن ها هویت می بخشد و همین باعث ایجاد حساسیت ها و خود بینی ها و سرخوردگی ها در آنها می شود و از طرفی یک رقابت ناسالم و بی هدفی رابین آنها به وجود می آورد.

۶- صحبت کردن با افراد غریبه از مضرات اینستاگرام برای کودکان و زوجین جوان:

این شبکه های اجتماعی فضایی را فراهم می آورند تا کودکان و نوجوانان به راحتی با افرادی که شناخت کامل نسبت به آنها ندارند صحبت کنند و در نتیجه احتمال آسیب دیدن آنها و سوء استفاده از آنها بسیار بالاتر می رود. گاهی اوقات این افراد ناشناس انگیزه های غلط را به کودکان یا همسران یاد می دهند و مواردی مثل سایبر بولینگ یا حتی اعتیاد ممکن است از همین طریق آغاز شود.

انتهای پیام/

 

 

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.