به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، دکتر زینب طیبی، مدیر کمیته علمی زن و خانواده کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی مقام معظم رهبری(حفظه الله) در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار هرمز با اشاره به راهکارهای تربیت فرزند در اندیشه قرآنی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) اظهار کرد: امام خامنه ای فرمودند «سخن لازم در این‌ باره بسیار است، فقط به همین جمله اکتفا می‌کنم که تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی در ایران، زیان‌های بی‌جبران اخلاقی و اقتصادی و دینی و سیاسی به کشور و ملّت ما زده است؛ مقابله با آن، جهادی همه ‌جانبه و هوشمندانه می‌طلبد که باز چشم امید در آن به جوان‌هاست».
عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان قم تصریح کرد: این بیان به روشنی نشان می دهد که امروز در سبک زندگی خانواده های ایرانی و تربیت فرزندان شاهد تغییراتی در نگرش ها، باورها در خانواده ایم و سبک زندگی خانوادگی و تربیت دینی فرزندان از ساختاری ارزشی و منسجم برخوردار نیست و باید راهکارها و راهبردهایی در تربیت نسلی مومن و انقلابی تعریف کرد؛ چراکه اگر بخواهیم بر اساس الگوهای رایج حرکت کنیم، نظام از هویت اسلامی خود تهی شده و نتیجه ای جز انحلال آن در پی نخواهد داشت.

تربیت صحیح فرزندان بر اساس مبانی دینی از ضروری‌ترین وظایف پدر و مادر است
طیبی تاکید کرد: امروز تربیت صحیح فرزندان بر اساس مبانی دینی و الگوهای اسلامی از ضروری‌ترین وظایف پدر و مادر در هجمه فرهنگی غرب است.
وی با بیان اینکه امروز به تعبیر مقام معظم رهبری ما موظفیم بچه‌ها را متدین بار بیاوریم؛ متدین بار آوردنِ بچه‌ها همان چیزی است که می‌تواند آینده‌ی این کشور را آبادکند»، گفت: حضرت آقا می فرمایند «با پیروزی انقلاب اسلامی و فراهم شدن زمینه تربیت دینی نسل جوان، حجت بر همه تمام است».
عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان قم با تاکید بر اینکه بی شک تضمین آینده کشور با درست عمل کردن خانواده است، تصریح کرد: معظم له می فرماید « اگر ما توانستیم در زمینه زن و خانواده و مادر و همسر، درست فکر کنیم، درست تصمیم بگیریم و درست عمل کنیم، بدانید که آینده این کشور تضمین شده است»؛  این بیان رهبری به روشنی بیانگر نقش مادر در تربیت نسل مومن و انقلابی، دانا و کاردان، پرانگیزه و پر تلاش، مسئولیت پذیر، آماده عمل و تلاش جهادی، داوطلب و فداکار، دارای گردن برافراشته در مقابل دولت های متکبر و مستکبر، دارای همت، هوشیاری، سرعت عمل و ابتکار، دارای نگاه و روحیه انقلابی، در میدان و پای کار، محقق و اندیشمند، امیدوار و خوش بین به آیندهاست.

راهکارهای تربیت نسل مومن، انقلابی و حسینی
طیبی با بیان اینکه حادثه کربلا و سیره حسین بن علی علیه السلام برای همه ما درس آموز است و افق های روشنی را فراروی مادران فاطمی و حسینی قرار خواهد داد، اظهار کرد: مقام معظم رهبری می فرمایندحادثه کربلا اینقدر عظمت دارد، اینقدر درخشنده است که مثل خورشیدی همه ی نورهای دیگر را تحت الشّعاع قرار می دهد.
وی تصریح کرد حادثه کربلا، جاودانه‌ترین رویدادی است که زمانه در بستر خود مانند آن را ندیده است. حادثه‌ای که آثارش در حصار مرزهای اسلامی محدود نگشته و خورشید فروزانش همه گیتی را تا ابد درخشان گردانید. همه کسانی که پیرامون این حادثه به تأمل نشسته‌اند، به فراخور شناخت خویش از آن درس گرفته اند. یکی از ابعاد درس آموز کربلا، سیره تربیتی امام در تعامل با فرزندان و خانواده است.
مدیر کمیته علمی زن و خانواده کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی مقام معظم رهبری(حفظه الله) بیان کرد به باور بسیاری از جامعه شناسان و روان شناسان، ارضای نیازهای عاطفی یکی از مهمترین نقش های مادران برای برون رفت از ناهنجاری های خانوادگی و تربیت نسلی مقاوم و حسینی است. زنان و مادران به دلیل برخورداری از عواطف بیشتر، آرامش و امنیت روانی را در همسر و فرزندان تأمین خواهند کرد.
طیبی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیان این نقش بی بدیل مادر برای برون رفت فرزندان از ناهنجاری های اجتماعی و خانوادگی می فرمایند«شما اگر بچه‌ی خودتان را در خانه تربیت نکردید، یا اگر بچه نیاوردید، یا اگر تارهای فوق‌العاده ظریف عواطف او را – که از نخ های ابریشم ظریف‌تر است – با سرانگشتان خودتان باز نکردید تا دچار عقده‌ی [عاطفی] نشود، هیچ کس دیگر نمی تواند این کار را بکند؛ نه پدرش، و نه به طریق اولی دیگران؛ فقط کار مادر است. این کارها، کار مادر است؛ اما آن شغلی که شما بیرون دارید، اگر شما نکردید، ده نفر دیگر آنجا ایستاده‌اند و آن کار را انجام خواهند داد. بنابراین اولویت با این کاری است که بدیل ندارد؛ تعیّن با این است».

در رویکرد اسلامی و منظومه فکری مقام معظم رهبری، زن عامل آسایش و روان اعضای خانواده است
وی مطرح کرد: در رویکرد اسلامی و منظومه فکری مقام معظم رهبری، زن عامل آسایش و روان اعضای خانواده است و می تواند کانون خانه را به فضایی مناسب برای آرامش و آسایش همسر و فرزندان تبدیل کند و زمینه شکوفایی استعدادهای فرزندان را آماده کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان قم  عنوان کرد: با وجود آنکه محبت به فرزندان امری درونی است که خداوند آن را در دل پدر و مادر به ودیعت نهاده است؛ اما آنچه در این میان مهم بوده و آثار تربیتی در پی دارد ابراز آن است. این امری اختیاری است و مادران می‌توانند در پرتو آن، زمینه تربیت صحیح را فراهم آورند، اما  محبت وقتی سازنده وتاثیر گذار خواهد بود که فرد مورد محبت از آن آگاهی یابد.
طیبی افزود: امام حسین (ع) به‌عنوان الگوی تربیتی مطمئن و کامل، محبت به فرزندان را از نیازهای ضروری آنان دانسته و در قالب‌های گوناگون به ابراز آن می‌پرداختند؛گاه با در آغوش گرفتن و به سینه چسبانیدن خردسالان، زمانی با بوسیدن آنان و گاه با به زبان آوردن کلمات شیرین و محبت‌آمیز.
وی ادامه داد: عبیدالله بن عتبه چنین می‌گوید؛ نزد حسین بن علی (ع) بودم که «علی بن حسین» وارد شد؛ حسین (ع) امام سجاد (ع) را صدا زد، در آغوش گرفت و به سینه چسبانید، میان دو چشمش را بوسید و سپس فرمود پدرم به فدایت باد، چقدر خوشبو و زیبایی!
توجه به نیازهای روحی و روانی فرزندان  و بازماندگان در روز عاشورا
مدیر کمیته علمی زن و خانواده کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی مقام معظم رهبری(حفظه الله)  خاطر نشان کرد: بی‌شک از تلخ‌ترین لحظات برای فرزندان خردسال، لحظه‌ی از دست دادن پدر و مادر است. چنین وضعیتی بر فرزندان بسیار ناگوار و طاقت‌فرسا می‌کند. در چنین شرایطی آنان نیازمند توجه و عاطفه‌اند، نیازمند محبت و تسلی خاطرند.فرزندان و بازماندگان کاروان کربلا هم، نظاره‌گر دل‌خراش‌ترین صحنه‌ها بوده‌اند؛ لذا به توجهی عمیق نیاز داشتند؛ ازاین‌رو امام حسین (ع) با همه گرفتاری‌هایی که داشت، وضعیت روحی و روانی فرزندان را پس از شهادت خود پیش‌بینی کرد و در واپسین لحظات تنها فرزند بازمانده از خود؛ زین‌العابدین (ع) را به توجه و مراقبت و درک وضعیت روحی آن‌ها سفارش کرد و آن‌چنان شرایط روانی و روحی آن‌ها را ترسیم کرد و مشاوره‌های لازم تربیتی را به ایشان ارائه نمود که شخصی آشنا به مسائل روانشناسی و تربیتی را به شگفتی وا‌می‌دارد.
طیبی ادامه داد: امام (ع) فرمود«فرزندم تو پاکیزه‌ترین ذریه و با فضیلت‌ترین خاندان من هستی، بعد از من تو سرپرست کودکان و اهل‌بیت هستی، آنان غریب هستند، خواری و یتیمی و شماتت دشمنان و مصیبت‌های زمان آن‌ها را در برگرفته است. هرگاه ناله و گریه‌شان بلند شد، آرامشان گردان، در هنگام ترس همراهشان باش، با سخنان نرم، تسلی خاطرشان بده. از مردان آن‌ها، جز تو کسی که مایه انس و آرامششان باشد، زنده نمانده است و جز تو کسی را که شنوای شکوه‌ها و درد دل‌هایشان باشد، ندارند».
تشویق فرزندان در برابر کار خوب
وی با بیان اینکه یکی از شیوه‌های تربیتی مورد اتفاق صاحب‌نظران عرصه تعلیم و تربیت، شیوه کارآمد تشویق است، گفت: تشویق به‌جا و متناسب با فعالیت انجام‌شده، به ایجاد انگیزه در فرد منجر شده، به تکرار و تقویت رفتار می‌انجامد.چه‌بسا فرزندان از ارزش و اعتبار صفات مثبت خودآگاهی نداشته، درنتیجه به شخصیت حقیقی و توانمندی‌های ثبت خویش پی نبرده، خود را در مقایسه با دیگران ناچیز به شمار آورند. ازاین‌رو والدین و مربیان باید ویژگی‌های مثبت فرزندان را کشف و برجسته سازند و موردستایش و تشویق قرار دهند.
مدیر کمیته علمی زن و خانواده کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی مقام معظم رهبری(حفظه الله) مطرح کرد: در فرهنگ حسینی که تربیت دینی و اخلاقی فرزندان در کانون توجه است، بر تشویق فرزندان هنگام بروز رفتارهای دینی و برجسته کردن صفات اخلاقی و معنوی آنان بسیار تاکید شده است.
زبان رفتار از زبان گفتار بسی نافذتر است
طیبی با اشاره به اینکه بی‌تردید مؤثرترین عامل در تربیت اخلاقی و دینی فرزندان رفتارهای درست والدین است، گفت: پرواضح است که زبان رفتار از زبان گفتار بسی نافذتر است و در عمل آثاری نهفته است که هرگز از گفتار برنمی‌آید. کودک و نوجوانی که پیوسته شاهد اعمال نیک والدین است، به‌طور غیرمستقیم سرمشق می‌گیرد و به انجام کارهای نیک تشویق می‌گردد. در سیره تربیتی امام حسین (ع) تربیت با رفتار و عمل بارزترین بُعد تربیت است و جامعه ما نیازمند معرفی این ابعاد حیات سالار شهیدان است.
وی تاکید کرد: فرزندان ائمه (ع) نیز با دیدن رفتار آنان سرمشق گرفته، عمل می‌کردند. «شعیب بن عبدالرحمن خزائی» می‌گوید هنگامی‌که امام حسین (ع) در کربلا به شهادت رسید بر دوشش نشانه‌ای وجود داشت. از امام سجاد (ع) درباره آن پرسیدند، امام سجاد (ع) بسیار گریست و فرمود این، اثر بارهای غذایی است که پدرم بر دوشش حمل می‌کرد و به خانه‌های تهیدستان می‌برد.
مدیر کمیته علمی زن و خانواده کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی مقام معظم رهبری(حفظه الله)  با اشاره به  توجه به نقش آزادی به جا و انتخاب در تربیت فرزند عنوان کرد: عنصر آزادی به‌جا و انتخاب درست در تربیت، عنصری گران‌بها و کارآمد است، در تربیت فرزندان، اجبار ثمری نمی‌بخشد. به تعبیر مقام معظم  رهبری، آزادی اجتماعی به‌معنای حقّ تصمیم‌گیری و عمل کردن و اندیشیدن برای همه‌ افراد جامعه است و این عطیّه‌ی الهی به انسانها‌ست.
 جلوه‌های تربیتی حادثه عاشورا، صحنه آزادی و انتخاب راه بود
طیبی تصریح کرد: از جلوه‌های تربیتی حادثه عاشورا، صحنه آزادی و انتخاب راه بود. امام حسین (ع) با اینکه در کربلا به‌شدت نیازمند داشتن یاور بودند، باکمال صداقت و راستی،حتی  فرزندان خود را در ادامه مسیر آزاد می‌گذارند و با اینکه بر فرزندان خود، حق بزرگ دارد؛ اماهیچگاه راه مبارزه و همراهی خود را بر آنان تحمیل نمی‌کند. ازاین‌روست که می‌بینیم آنان نیز که آگاهانه همراهی پدر و امام خویش را برگزیدند در راهش تا آخرین نفس ایستاده و جان خویش را فدای راهش نموده‌اند. «ابی حمزه ثمالی» از علی بن الحسین (ع) نقل می‌کند که در شب عاشورا پدرم اهل و فرزندان خود و اصحاب را جمع نمودند و خطاب به آنان فرمود ای اهل و فرزندان و ای شیعیان من، از فرصت شب استفاده کنید و جان‌های خود را نجات دهید شما در بیعتی که با من بسته‌اید آزاد هستید.
وی عنوان کرد: نیازهای مادی احتیاج اولیه هر انسان است و بدون تأمین آن، قادر به ادامه حیات نیست. این مساله حتی در روز عاشورا از چشم و ذهن آن حضرت در آخرین لحظات حیات به دور نماند؛ در کربلا، نیاز به رفع تشنگی به خاطر وضعیت ویژه‌ای که دشمن برای کاروان کربلا به وجود آورد، به نیازی حیاتی تبدیل شد و آن حضرت را به تلاش برای رفع آن از راه‌های ممکن واداشت؛ ازاین‌رو آنگاه‌ که حضرت «عباس»ع از برادر اجازه مبارزه با دشمن طلبید، حضرت از او خواست برای کودکان آب فراهم نماید و فرمود فَاطْلُبْ لِهَؤُلَاءِ الْأَطْفَالِ قَلِیلًا مِنَ الْمَاءِ. پس کمی آب برای این کودکان فراهم کن؛ این توجه حضرت آنگاه به اوج می‌رسد که فرزند شیرخواره‌اش را بر بالای دست می‌گیرد و از دشمن برایش آب می‌خواهد.
عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان قم خاطر نشان کرد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، عاشورا پیامها و درسهایی دارد. عاشورا درس می‌دهد که برای حفظ دین، باید فداکاری کرد. درس می‌دهد که در راه قرآن، از همه چیز باید گذشت. درس می‌دهد که در میدان نبرد حق و باطل، کوچک و بزرگ، زن و مرد، پیر و جوان، شریف و وضیع و امام و رعیت، با هم در یک صف قرار می‌گیرند.

منبع:  شبکه اطلاع رسانی راه دانا

خبرنگار: بهرام محمدرضالو

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.