به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، در پنجمین روز پیش ثبت نام انتخابات مجلس شورای اسلامی تا ساعت ۱۴ امروز، ۲ هزار و ۵۳ متقاضی دیگر مدارک و اطلاعاتشان را بارگذاری و ثبت کردند.

در این مدت ۲۵ هزار و ۵۱۹ متقاضی داوطلبی در انتخابات نام‌نویسی کرده‌اند که بر اساس آخرین آمار پیش‌ثبت‌نام‌ها در دوره دوازدهم، علاوه بر شکسته شدن نصاب داوطلبی، شمار متقاضیان در مقایسه با دوره یازدهم ۵۷ درصد بیشتر شده است.

حوزه انتخابیه کرج، اشتهارد و فردیس در صدر مشارکت کنندگان پیش‌ثبت‌نام انتخابات مجلس قرار دارد. این حوزه انتخابیه ۲ کرسی نمایندگی در مجلس دارد که ۲۸۳ برابر این کرسی‌ها پیش‌ثبت‌نام کرده‌اند.

در حوزه‌های انتخابیه صومعه سرا، آستارا، سراوان، اسفراین، بناب و محلات و دلیجان که کمترین مشارکت متقاضیان را داشته، دستکم ۲۰ برابر تعداد کرسی‌های این حوزه‌ها انتخابیه، داوطلب پیش‌ثبت‌نام کرده است.

بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ زن تا ظهر امروز متقاضی پیش‌ثبت‌نام داوطلبی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس بوده‌اند و با افزایش ۷۲ درصدی مشارکت خانم‌های متقاضی در مقایسه با دوره یازدهم، نصاب مشارکت خانم‌ها در ادوار مجلس شکسته شده است. تعداد زنان متقاضی پیش‌ثبت‌نام انتخابات مجلس هم تا ظهر امروز ۱۱ برابر تعداد کرسی‌های مجلس بوده.

در ۱۹۵ حوزه از ۲۰۸ حوزه انتخابیه مجلس، مردان و زنان برای رقابت اعلام آمادگی و پیش‌ثبت‌نام کرده‌اند. با این حال، تاکنون فقط در ۱۳ حوزه به علت پیش‌ثبت‌نام‌ نکردن زنان، رقابت تنها میان مردان است.

تاکنون در حوزه‌های انتخابیه بستان آباد آذربایجان شرقی، قائنات و زیرکوه خراسان جنوبی، دشت آزادگان و هویزه خوزستان، اقلید فارس و شهر بابک کرمان هیچ کدام از بانوان برای داوطلبی مجلس پیش‌ثبت‌نام نکرده‌اند.

همچنین در حوزه‌های انتخابیه پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر در کرمانشاه، لنگرود و آستارا در گیلان، اسدآباد همدان و پلدختر و معمولان لرستان هم رقابت فعلا میان مردان است.

سه حوزه انتخابیه مسیحیان ارمنی شمال ایران، کلیمیان، مسیحیان آشوری و کلدانی و مسیحیان ارمنی جنوب ایران هم در میان این حوزه‌های انتخابیه هستند.

همچنین مشارکت زنان در پیش‌ثبت‌نام ۳ حوزه انتخابیه زاهدان، خمینی‌شهر و زرتشتیان، ۲۵ درصد گزارش شده است.

خبرنگار: بهرام محمدرضالو

منبع: خبرگزاری صداوسیما

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.